ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(mustafa prize): اینکه ما امروز خود را آماده برگزاری جایزه‌ای به نام مبارک پیامبر اعظم(ص) در حوزه علم فناوری‌های جدید برای دانشمندان جهان اسلام نموده‌ایم، برای نیل به استقلال در حوزه‌های مختلف علمی و تحقق آیه مبارک "وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا" است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(ص)، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان رئیس جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) دیدگاه های ویژه ای نسبت به علم، تفکر، نوآوری و پیشرفت مسلمانان در جهان امروز دارد.

وی که در مراسم و همایش های مختلف بر ایجاد هم اندیشی میان اندیشمندان و دانشمندان مسلمان همواره تاکید داشته است در جلسه شورای سیاستگذاری جایزه پیامبر اعظم(ص) که اواسط دی ماه 1392 و با حضور اعضای ایرانی و خارجی در هتل آزادی تهران برگزار شد، نکته های قابل توجهی را درباره علم و نیاز امروز مسلمانان به پیشرفت های علمی مطرح کرده است که اهمیت هم افزایی علمی در جهان اسلام را به مسوولان علمی و دانشمندان گوشزد می کند. متن نظرات رئیس جایزه علمی پیامبر اعظم(ص) را در ادامه می خوانید. 


در ابتدا باید خداوند را شاکر باشیم و از خداوند بخواهیم که ما را از جمله دانشمندانی قرار دهد که در آیه شریفه "شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ" فرموده‌ای و ما را در عرصه ارزیابی از نادانان ممتاز بفرما.(اللهم آمین)


تاریخ آنجا که به علم و انتشار آن در بعد از اسلام می پردازد، هر صاحب خردی را وادار به اقرار می کند که مسلمانان در عرصه دانش از تاثیرگذارترین بوده‌اند.


تاسیس بیت‌الحکمه بغداد و قیروان نمونه‌ای از تاثیر روح اسلامی بود که آثار علمی مهمی در 2 نقطه مهم جهان منتشر کرد و اروپای آن روز را برخوردار نمود و امروز ما نیز خواهان آنیم که جهان اسلام هم چنان محیطی سرشار از تفکر و تعقل و نوآوری و ابداع شود.


اینکه ما امروز خود را آماده برگزاری جایزه ای به نام مبارک پیامبر اعظم(ص) در حوزه علم فناوری‌های جدید برای دانشمندان جهان اسلام نموده‌ایم، برای نیل به استقلال در حوزه های مختلف علمی و تحقق آیه مبارک "وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا" است.


ایده این جایزه نه از سر تفنن بلکه حاصل کار اندیشمندان ما در حوزه فناوری‌های نوین برای وصول به مقاصد عالیه‌ای است که در ادامه عرض می کنم:


1/ اعلام به جهانیان که به شکرانه خداوند متعال امروز نیز همچون گذشته جهان اسلام، دانشمندانی شایسته قدردانی در حوزه های جدید علم و فناوری پرورش داده است و یادآوری این نکته به جوانان مسلمان که تنها با کوشش شماست که تمدن درخشان اسلامی چون گذشته دوباره احساس خواهد شد.


2/انشالله با برنامه ریزی دقیق بین دانشمندان و متفکران جهان اسلام روابطی عالمانه و همگرایی معنوای و شایسته برادری اسلامی برقرار شود.


3/کشورهای اسلامی منادی استفاده از علم در تحکیم مبانی صلح‌جویانه گردند و با تکیه بر آیته شریفه "قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا" به همه جهانیان اثبات کنند که مسلمانان عملا خواهان اعتلای کلمه توحید و توحید کلمه در حوزه اقتصاد، تجارت، فرهنگ و فناوری هستند و امیدوارند از مصادیق اشخاصی شوند که از علم راستین برخوردارند و دست دراز دستان را از تهیدستان کوتاه می‎کنند و آنان را به ثواب الهی و به ایمان و عمل صالح هدایت می‌نمایند.


در پایان تشکر ویژه دارم از مسئولان برگزاری این جایزه و تمام کسانی که ما را با حضور و حمایت‎شان همراهی کردند.