ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(mustafa prize): ایران اسلامی مفتخر است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دست آوردهای علمی  مهمی در رشته‌های مختلف نائل آمده است. معرفی این دستاوردها از سویی جایگاه علمی کشورمان را به عنوان کشوری اسلامی که برخوردار از توانمندی‌های برجسته علمی در سطح جهان است به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر عرصه این توانمندی‌ها در قالب مجموعه کشورهای اسلامی به اعتبار علمی دنیای اسلام خواهد افزود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(mustafa prize)، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، یکی از اعضای شورای سیاستگذاری نخستین جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) است. وی علاوه بر آنکه در حوزه خود یعنی پزشکی حرف های زیادی برای گفتن دارد و دیدگاه و نظراتش را در عرصه مدیریتی تا حد توان به وادی عمل نزدیک می کند، اندیشه هایی برای بهتر شدن شرایط دنیا به ویژه دنیای هم مکتبی هایش یعنی مسلمان در سر دارد و برای رسیدن به تحقق آنها از هیچ تلاشی فروگذار نیست. با توجه به مشغله ای که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برای انجام امور وزارتخانه داشتند، ترجیح دادیم نظرات ایشان را درباره اهمیت برگزاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) در قالب یک یادداشت و پیام جویا شویم که در ادامه آن را می خوانید.


ابتکار جایزه علمی-فناوری پیامبر اعظم(ص) که یک جایزه بین‌المللی است، اقدامی ارزشمند است که چنانچه با اجریی خوب و در شان اسلام عزیز و پیامبر عظیم‌الشان که جایزه با نام او مزین است و جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، تاثیر بسیار زیادی در شناختن و شناساندن توانمندی‌های مسلمانان و دنیای اسلام به یکدیگر و جهان خواهد داشت و از طرف دیگر موجب تعامل محققین و دانشمندان دنیای اسلام به یکدیگر فراهم خواهد آورد.


رقابت‌های علمی و برپایی جشنواره‌های مربط فی‌الفسه به نشاط و بالندگی در محیط‌های علمی و تحقیقاتی منجر می گردد.البته همه این‌ها به اجرای مدبرانه این رقابت علمی و برپایی جشنواره همراه آن بستگی دارد.


دیپلماسی علم، واقعیتی شناخته شده و برخوردار از پتانسیل‌های فراوان است، قدرت علمی هر کشور و یا مجموعه‌ای از کشورها نیز یکی از پشتوانه‌های مهم در مذاکرات بین‌المللی است.


برگزاری جایزه علمی پیامبر اعظم(ص) و جشنواره علمی همراه آن فرصتی مناسب برای شناختن و شناساندن دانشمندان مسلمان، کشف توانمندی‌ها و استعدادهای برجسته است و به مثابه یک نمایش قدرت علمی خواهد بود.


این اقدام از سویی معرف وضعیت موجود است واز طرف دیگر خود مشوق و محرکی برای بالندگی علم در جهان اسلام خواهد بود.
ایران اسلامی مفتخر است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دست آوردهای علمی  مهمی در رشته‌های مختلف نائل آمده است. معرفی این دستاوردها از سویی جایگاه علمی کشورمان را به عنوان کشوری اسلامی که برخوردار از توانمندی‌های برجسته علمی در سطح جهان است به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر عرصه این توانمندی‌ها در قالب مجموعه کشورهای اسلامی به اعتبار علمی دنیای اسلام خواهد افزود و همه این موارد موجبات ارتقا قدرت چانه‌زنی در مذاکرات بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.
ایجاد وحدت بیشتر در جهان اسلام در تمام ابعاد متاثر از بوجود آمدن وحدت علمی، یکی از ویژگی‌های دیپلماسی علم است، ارتباطات علمی به استحکام روابط بین کشورها منجر شده و حتی موجب تقویت ارتباطات سیاسی بین آنها می‌شود.


در برگزاری این جوایز دبیرخانه قلب تپنده شبکه شبکه معظی می‍‌شوند که با محققین و دانشمندان وموسسات علمی متعدد در سراسر جهان مرتبطند. این وضعیت فرصت مناسبی را برای تعامل بین علما و دانشمندان مسلمان و مراکز علمی جهان اسلام با یکدیگر را بوجود می‌آورد.


در پایان کلام معتقدیم اگرچه تعدادی از کشورهای اسلامی در سال‎های اخیر موفقیت‌هایی در عرصه سلامت نائل شده‌اند اما در مجموع سهم کشورهای اسلامی مسلمان در پیشرفت‌های علمی پزشکی به مرتب می‌تواند بیش از این باشد.البته در پیشرفت‌های علمی دنیای غرب، تعدادی از محققین ودانشمندان مسلمان مقیم آن کشورها نیز نقش برجسته‌ای دارند و معتقدیم کشورهای اسلامی با پتانسیل‌های خوب و متنوع می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و به کمک هم بشتابند و هم‌افزای نقاط قوت یکدیگر باشند.