سال 92 برای شرکت مخابرات ایران سال پر افت و خیز و به نوعی پر تنش بود چرا که ابهام در اجرای برخی مصوبات تعرفه ای و نیز اختلاف حساب این شرکت با دولت که با آغاز به کار دولت یازدهم مطرح شد مخابرات را به نوعی با چالش درونی روبرو ساخت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، نگاهی گذرا به فعالیت شرکت مخابرات ایران در سالی که گذشت از چالشهای این شرکت با دولت، عدم توسعه در برخی بخش ها و نیز افتتاح و اجرای چندین پروژه مخابراتی حکایت دارد. در همین حال باید گفت با وجود چالش ها و حاشیه هایی که این شرکت بزرگ مخابراتی را درگیر خود کرد این شرکت اعلام کرد که با کسب 5 مقام برتر، در میان 500 شرکت برگزیده کشور، در ارزیابی ذیصلاح ترین سازمان ارزیاب رتبه دوم را از نظر ارزش افزوده و ارزش بازار، رتبه سوم را از نظر سودآوری، رتبه پنجم را از نظر اشتغال زایی و رتبه نهم را از نظر شاخص فروش از آن خود کرده است.

همچنین این شرکت در سال 92 به رقم بیش از 11 هزار میلیارد تومان گردش مالی دست یافت و افزایش سرمایه به مبلغ ۴ میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۹۷۷ میلیون ریال را در دستور کار قرار داد.

از اختلاف حساب با دولت تا تسویه بدهی ها

از آغاز به کار دولت یازدهم، شرکت مخابرات ایران بارها در موارد مختلفی همچون عدم سرمایه گذاری و توسعه در این بخش، گرانفروشی، کیفیت سرویس و بدهی به دولت مورد خطاب وزیر ارتباطات و مسئولان این وزارتخانه قرار گرفت؛ در این میان مخابرات نیز در اغلب مواقع این اتهامات را رد کرده و آنها را بی اساس خواند. این موضوع که تا چندین ماه موضوع داغ رسانه ای بود در نهایت با برگزاری نشست مشترکی میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران، مرتفع شد و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که مشکلی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد و با این وزارتخانه رفیق شده است.

مظفر پوررنجبر گفت: مخابرات بدهی به دولت نداشته و مبالغی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن یاد می کرده تنها اختلاف حساب بوده که با مذاکرات طرفین موضوع حل شده است. شرکت مخابرات ایران سالانه 5 هزار میلیارد تومان تراکنش مالی با وزارت ارتباطات دارد و اختلاف حساب حدود 800 میلیارد تومان طبیعی است و نباید به خاطر این مبلغ مردم از عدم دریافت خدمات مخابرات ضرر کنند.

براساس این اظهارات، 480 میلیارد تومان از این اختلاف حساب میان مخابرات و دولت مربوط به اختلاف حسابی است که در زمان خصوصی سازی مخابرات بوده و مربوط به حساب سهامدار عمده می شود؛ از طرفی مبلغی حدود 300 تا 400 میلیارد تومان اختلاف حساب مربوط به درآمد مخابرات از محل پیامک و دیتا است که در دست بررسی قرار دارد.

وی در مورد بحث توقف فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان شده بود نیز اعلام کرد: مشکلی در حوزه پهنای باند اینترنت نداریم و شرکت ارتباطات زیرساخت به ما اینترنت می فروشد. از طرفی مشکل ترخیص کالاها و تجهیزات مخابراتی که حدود 100 میلیارد تومان برآورد می شود نیز رفع شده و ما توانسته ایم بخشی از این تجهیزات را از گمرک تجهیز کنیم که این موضوع به زودی توسعه مخابرات را به همراه دارد. ما برای ورود تجهیزات به کشور به دلیل مسائل تحریم سختی بسیاری کشیدیم و مجبور شدیم با شرکتهای دست دوم و سوم خارجی قرارداد ببندیم و این کالاها را به چند برابر قیمت وارد کشور کنیم؛ عوامل تصمیم گیر به جای اینکه مشوق ما باشند در مقطعی دست و بال ما را بستند. امیدواریم با رفع مشکلات سیاسی کشور و رفع تحریم ها نیز تا 3 تا 4 ماه آینده بتوانیم مابقی نیازمان برای تجهیزات را برطرف کنیم.

در نهایت اینکه رئیس هیات مدیره مخابرات اعلام کرد که بدهی مخابرات به زیرساخت و رگولاتوری کاملا تسویه شد و از این پس، به این دو نهاد زیرمجموعه وزارت ارتباطات ریالی بدهکار نیستیم.

نرخ های مخابراتی به حالت اول بازگشت

با وجودی که مخابرات قصد داشت در دو مرحله شامل یکسان سازی کدهای استانی و نیز افزایش تعرفه براساس مصوبه شورای رقابت، نرخ مکالمات تلفنی را افزایش دهد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روزهای فعالیت خود در این وزارتخانه جلوی این تصمیم مخابرات را گرفت.

براین اساس شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که نرخ مکالمات تلفن همراه و ثابت مانند سال گذشته محاسبه می شود. با این وجود و در صورت کاهش حق السهم وزارت ارتباطات (دولت) از درآمــد مخابرات، شرکت مخابرات ایران آمادگی دارد، تعرفه های تلفن همراه و ثابت را کاهش دهد.

افتتاح 1614 پروژه و طرح مخابراتی در هفته دولت

شرکت مخابرات ایران ، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت ، بیش از 1614 طرح و پروژه مخابراتی در 14 استان کشور افتتاح کرد. در همین حال ایجاد کمپین فروش ADSL حجمی، افتتاح فاز اول گسترش رسانه تعاملی مهر ( IP Media) ، افتتاح مرکز پاسخگوی و پشتیبانی ADSL مخابرات تهران، واگذاری سه هزار تلفن ثابت اعتباری در مازندران، راه‌اندازی شبکه هوشمند تلفن ثابت در استان بوشهر و راه اندازی بزرگترین مرکز تماس ( contact center ) در کشور از جمله اقدامات شرکت مخابرات ایران در سالی که گذشت است.

همچنین در این سال اجرای ساختار شرکت ارتباطات ثابت ایران، کلید خورد و با سرمایه گذاری 1200 میلیارد تومانی در حوزه تلفن همراه رفع مشکل قطعی های شبکه تلفن همراه در دستور کار قرار گرفت.

تحول در مخابرات نیز با چهار اولویت تمرکز مدیریت، ایجاد شبکه یکپارچه، توسعه خدمات نو و همگرایی در تجهیزات، کلید خورد.