کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا، افزایش راحتی، استفاده آسان در شهرهای شلوغ و افزایش سطح ایمنی سرنشینان و عابرین پیاده مهمترین عواملی هستند که مهندسان و طراحان خودرو  را به ساخت خودروهای جدید تشویق می‌کنند.

به گزارش پایگاه فناوری و نوآوری، در سالی که گذشت شرکت های خودروسازی مهم جهان از جمله تویوتا، فورد، میتسوبیشی و پژو و از سوی دیگر شرکت های فناوری از جمله گوگل و اپل گام های مهمی را در جهت تولید خودروهای سبز و فناورانه برداشتند.

خودروهایی که از بنزین و سوخت های فسیل استفاده نمی کنند، خودروهایی که به تلفن هوشمند مرتبط می شوند و خودورهایی که به طور خودکار پارک می شوند از جمله برخی خودروهای جدید و رونمایی شده در سال 92 هستند.

در این گزارش به برخی از این خودروهای نوآورانه اشاره می شود:

* فناورانه ترین خودروها 

* خودرویی با فناوری پیشگویی
شرکت خودروسازی میتسوبیشی الکتریک از فناوری پیشگویی برای خودروهای خود رونمایی کرده است که در صورت مواجهه با ترافیک و بر اساس تاریخچه رانندگی پیشین، به راننده مسیر جایگزین پیشنهاد می کند.


راننده با این سیستم که Ultra-simple HM ( میانجی انسان – ماشین فوق ساده ) نام دارد به سادگی می تواند با فشار دادن یک دکمه برنامه رادیویی مورد علاقه خود را بیابد، با شماره تلفن های مورد نظر خود تماس برقرار کرده و حتی وضعیت تهویه هوای خودرو را تغییر دهد.

* رونمایی از خودرویی که با خلق راننده تغییر رنگ می‌دهد

شرکت تویوتا موتورز  از وسیله نقلیه ای شبیه به یک آفتاب پرست رونمایی کرد که براساس خلق و خوی راننده تغییر رنگ می دهد. اتومبیل جدید تویوتا با قابلیت تغییر رنگ در میان مدلهای مفهومی است که تویوتا در سال گذشته از آن رونمایی کرد.


از این خودرو که هنوز درحال ساخت است با نام تویوتا FV2 نام برده می شود و کاربردهایی دارد که مهندسان تصور می کنند روزی از حالت آزمایشی خارج می شود و برای رباتهای انسان نما قابلیت تشخیص صدا و صورت آنها استفاده می شود.

* خودروهایی با سیستم عامل اندروید
شرکت گوگل با همکاری شرکتهای خودروسازی آئودی، هوندا و جی ام ائتلاف آزاد خودرویی را تشکیل داده است و سیستم عامل منبع باز اندروید را وارد تمام خودروهای جدید می کند. این سیستم 700 هزار اپلیکیشن موجود خودرویی را وارد داشبوردها خواهد کرد.

 با وجود یک رایانه اندرویدی در داشبورد اتومبیلها، رانندگان می توانند به نامه های الکترونیکی، اپلیکیشنها و موسیقی که در دستگاه تلفن هوشمند خود وجود دارد به طور مستقیم از داشبورد خود دسترسی پیدا کنند

* خودرویی که با آی‌فن 5 ادغام شد

شرکت اتومبیل سازی آلمانی فولکس ادغام آی فن و اتومبیل را به سطح جدیدی رسانده و از خودروی  iBeetle  رونمایی کرد.

بیتل جدید فولکس واگن که با عنوان " iBeetle" و " iBeetle   Cabriolet"  ارائه شده شامل یک پایه شارژی ویژه آی فن 5 و اپلیکیشنهای مربوط به آن است.

این پایه شارژی که در قسمت بالای داشبورد و صفحه نمایش قرار می گیرد دسترسی به عملکردهای آی فن 5 از جمله سیستم ناوبری و تماس تلفنی بدون استفاده از دست را  برای کاربر فراهم کرده است.

** جدیدترین  هیبریدی ها

* وقتی هوا جایگزین بنزین می‌شود

پژو از طرح فروش نخستین خودروی ویژه خود در سال آینده خبر داد که با انرژی هوا حرکت می کند. این خودرو می تواند هزینه های سوخت را تا 80 درصد کاهش دهد.

این سیستم جدید به طور خودکار در سرعت های کمتر از 43 مایل بر ساعت فعال می شود و برای 60 تا 80 درصد زمان رانندگی در شهر مناسب است.

این سیستم موتور که "هیبرید هوایی" نام گرفته نخستین سیستمی است که بنزین را با هوای فشرده ترکیب می کند؛ پیشرفتی که با آن خودروهای هیبریدی دیگر به باتری های بسیار گرانقیمت نیازی ندارند.

* خودرویی که با فضولات انسانی کار می‌کند

شرکت خودروسازی هیوندایی از برنامه هایی برای آغاز عرضه خودروی جدیدی در بهار امسال خبر داده است که با فاضلاب فراوری شده کار می کنند.

این شرکت به زودی ساخت خودروی جدید توسکان پیل سوختی را آغاز می کند که با استفاده از گاز هیدروژن به دست آمده از مدفوع انسان کار می کند. دانشمندان مرکز ملی پیل سوختی ایروین کالیفرنیا، فرایند پیچیده ای را برای تبدیل ضایعات فاضلاب در کالیفرنیای جنوبی به هیدروژن ارائه کرده اند.
 
* رونمایی از طرح خورشیدی - هیبریدی یک خودرو

شرکت فورد از طرح یک خودرو خورشیدی هیبریدی رونمایی کرد که دارای عملکردهای خودرو هیبریدی برقی بدون نیاز به برق است.

این خودرو سولار انرژی سی مکس (C-MAX Solar Energi) ساخت شرکت فورد از یک موتور بنزینی ترکیب شده با یک گجت استفاده می کند که عملکرد آن شبیه ذره بین است و می تواند اشعه های خورشید را روی سقف خودرو که پنلهای خورشیدی روی آن کار گذاشته شده متمرکز کند.

این گجت توسط محققان موسسه فناوری جورجیا ابداع شده است . استفاده از انرژی خورشیدی به جای انرژی الکتریکی، انتشار گازهای گلخانه ای را تا چهار تن کاهش می دهد.

** هوشمندترین خودروها 

* اتومبیلهایی که بدون راننده پارک می شوند

شرکت فورد قصد دارد از دو نمونه اولیه خودرو رونمایی کند که می تواند به آینده نه چندان دور به بازار عرضه شود  نخستین نمونه سیستمی است که به آن "کمک کامل پارک" گفته می شود. این سیستم ها جاده را برای فضاهای باز اسکن کرده و سپس خود را در این فضاها جا می دهند.

نمونه دوم تولید شده توسط این شرکت سیستمی است که هدایت اتوماتیک را با سیستم قفل شونده خودکار ترکیب کرده است این ویژگی شرایطی را برای اتومبیل فراهم می کند که پیش از برخورد به یک مانع و یا در مواقعی که نمی تواند به موقع ترمز بگیرد خود را به کناری کشیده و سپس توقف کند.

*کنترل عملکرد خودرو و راننده با ساعت هوشمند

در راستای گسترش توجه به فناوریهای پوشیدنی شرکت خودروسازی نیسان یک ساعت هوشمند که عملکرد یک خودرو و راننده آن را نظارت می کند برای رانندگان خودروهای این شرکت رونمایی کرد.

ساعت هوشمند نیسان که با نام نیسان نیسمو معرفی شده با ظاهر یک ساعت سنتی ضربان قلب کاربر، دما و سایر شاخصهای بیومتریک را اندازه گیری می کند. اما این ساعت به کاربر خود این امکان را می دهد که عملکرد خودروی خود را چون متوسط سرعت و مصرف سوخت را نیز زیر نظر داشته باشد.

** خودورهای برقی سریع 

* سریعترین خودروی برقی جهان

شرکت دیترویت الکتریک سریع ترین خودروی برقی جهان را رونمایی کرد .سرعت این خودرو که SP:01 نام دارد می تواند به سرعت 249 کیلومتر بر ساعت برسد و صفر تا صد آن 3.7 ثانیه طول می کشد.

دیترویت الکتریک تلاش کرده تا وزن خودرو را پایین نگه دارد و این کار را با توجه خاص به بسته باتری و استفاه از فیبرکربن برای بدنه و آلومینیوم برای پلتفورم آن صورت داده است. موتور برقی این خودرو به راننده امکان می دهد تا بدون نیاز به تغییر دنده به سرعت دلخواه برسد با این حال شرکت سازنده چهار دنده رایج را برای آنهایی که می خواهند بر اساس اصول رانندگی کنند در خودرو تعبیه کرده است.

* ساخت سریعترین خودروی برقی

پژوهشگران دانشگاه اوهایو و شرکت خودروسازی ونچوری فرانسه یک خودروی برقی ساخته اند که می تواند در دشت نمک به سرعت 700 کیلومتر بر ساعت برسد. خودرو Venturi VBB-3  پیش از این توانسته بود به سرعت 495 کیلومتر بر ساعت برسد. 

رکورد سرعت زمینی بر اساس دو حرکت در مسیرهای متفاوت طی در یک روز است. رانندگی در دشت نمک بسیار دشوار است و شرکت های خودروساز بسیاری در تلاش برای رکورد زنی در این شیوه هستند.

  ** خودروهای پرنده

* پرواز با خودروی پرنده واقعیت یافت

شرکت فرانسوی وایلون نمونه اولیه ای از یک خودروی پرنده ساخته است که به رانندگان امکان می دهد در ارتفاع 10 هزار پایی زمین پرواز کنند.


این خودروی پرنده " Pegasus " ( اسب بالدار) نام دارد و در واقع ترکیبی از یک خودروی ساحلی و یک هواپیمای فوق سبک است که می تواند طی سه ساعت با سرعت 50 مایل بر ساعت پرواز کند.

* عرضه نخستین خودروی پرنده جهان برای فروش

نخستین خودروی پرنده جهان که در سال 1949 توسط یک طراح آمریکایی ساخته شد، با قیمت حدود یک میلیون دلار برای فروش عرضه شد.


این ماشین پرنده که توسط "مولتون تیلور" ابداع شد، دستگاه منحصر به فردی است که نه تنها می تواند پرواز کند، بلکه قادر به حرکت بر روی جاده نیز هست. می توان به راحتی سیستم پرواز را از این خودرو برداشته و سپس دوباره برای پرواز آن را مونتاژ کرد  .

این خودرو که به سرعت 177 کیلومتر بر ساعت دست می یابد دارای بالهای تاشدنی است و از این رو می تواند با اندازه های معمولی یک خودرو وارد خیابان ها شود.

آزمایش نخستین خودروی بدون راننده در انگلیس

انگلیس از قصد خود برای نخستین آزمایش خودروهای بدون راننده را در جاده های شلوغ و واقعی این کشور خبر داد. 

محققان دانشگاه اکسفورد با همکاری شرکت خودروسازی نیسان ژاپن طی رقابتی با گوگل، بر روی فناوری خودروهای بدون راننده کار و در حال حاضر خودروی از این دست را در یک جاده شخصی در یک پارک علمی آزمایش کرده اند.

* خودروی الکترونیک ویژه کودکان

شرکت اتومبیل سازی تویوتا ژاپن خودرویی رونمایی کرده که خریدار می تواند آن را به طور کامل ساخته و رانندگی آن را بر کودک خود واگذار کند.

این  اتومبیل کوچک و جدید تویوتا که به طور کامل توسط مشتری طراحی می شود بخشی از سری مدلهای " کمت" این شرکت است که ظاهرا والدین و کودکان را هنگام همکاری برای ساخت اتومبیل ایده آل خود به هم نزدیک می کند.

این اتومبیل که دارای ظرفیت سه سرنشین است در نمایشگاه اسباب بازی توکیو رونمایی شد و قرار است به قدری کار با آن ساده باشد تا کودکان نیز بتوانند با آن رانندگی کنند.

* رونمایی از گرانقیمت ترین خودروی دنیا 

لامبورگینی از گرانقیمت ترین اتومبیلهای دنیا به عنوان یک مدل بسیار پرسرعت با قیمت 5 میلیون و 332 هزار و 800 دلار رونمایی کرد.
 
لامبورگینی وننو رودستر یک هایبر اتومبیل با تعداد محدودی است که بدون سقف ساخته شده است. رودستر (roadster) به اتومبیلهای بدون سقفی گفته می شود که دارای ظرفیت 2 سرنشین هستند.
 
 
این خودرو توسط شرکت ایتالیایی لامبورگینی شبیه یک اتومبیل مسابقه ای طراحی شده اما کاملا خیابانی است. این اتومبیل گرانقیمت از فیبرکربن سبک وزن ساخته شده، از مدل دارای سقف تنها سه دستگاه ساخته شده اما قرار است تعداد آن به 9 دستگاه برسد.
 
* رونمایی سریعترین خودروی مسابقه ای الکتریکی

شرکت خودرو سازی نیسان از سریعترین خودروی مسابقه‌ای الکتریکی جهان که سرعت آن به 297 کیلومتر در ساعت می رسد، رونمایی کرد.

سریعترین اتومبیل مسابقه ای الکتریکی جهان تا زمانی که از انرژی برق خود استفاده کند انتشار کربن آن صفر است، عنوانی که برای این اتومبیل انتخاب شده " ZEOD RC " بوده مجهز به نسخه های اصلاح شده فناوری الکتریکی مدل لیف نیسان است. سرعت این خودروی جدید دو برابر تمام خودروهای برقی جهان است.