معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خبر از تدوین آیین نامه تشخیص شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و برنامه ریزی برای ورود به اقتصاد دانش بنیان داد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت اظهار داشت: تدوین آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، تدوین آیین نامه انتخاب و فعالیت کارگزاران ، قرارداد همکاری با دستگاه های متقاضی کارگزاری و پیوست های مربوط به آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان نظیر فهرست فعالیت های تحقیق و توسعه و نحوه محاسبه هزینه های آن در دستور کار قرار گرفته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص رویکردهای معاونت علمی و فناوری رییس جمهور برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت : از آنجا که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است ، اینگونه استنباط می شود که با استفاده از علم و فناوری در همه ابعاد سیاستگذاری می توان به صورت موثر ظاهر شد چرا که اقتصاد دانش بنیان پیشران اقتصاد مقاومتی تلقی می شود.

ستاری افزود: بر همین مبنا معاونت علمی و فناوری رییس جمهور از طریق ساز و کارهای خود مانند ستادهای توسعه فناوری ، طرح های کلان ملی و طرح های تجاری سازی ، قصد عمق بخشیدن به نفوذ خود در این عرصه را دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: همانگونه که در بند 2 سیاست های ابلاغی به بحث پیشتازی اقتصاد دانش بنیان تاکید شده باور ما بر این است که با رعایت و عملیاتی کردن همین بند بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی و تقویت ساخت درونی قدرت در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهار داشت: مباحثی مانند چگونگی افزایش تولید داخلی و تعیین سیاست های موثر در این زمینه هم نیازمند کار علمی و وصل کردن حلقه های دانشگاه تا صنعت و بازار بخصوص در حوزه هایی مانند نفت و گاز است که به شدت به علوم و فناوری های پیشرفته نیازمند هستند.

وی با بیان اینکه برای پیاده سازی مناسب و تحقق اهداف ترسیم شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی حوزه تکالیف و ورود معاونت علمی و فناوری بسیار گسترده است ، گفت: ضروری می دانیم که ارکان این معاونت در تعامل با دستگاههای اجرایی و به ویژه مراکز علمی و دانشگاهی در عرصه فناوری مورد نظر هر بخش پیشگام و فعال عمل کرده و با توسعه فعالیت های معاونت ، شاهد برداشتن گام های موثری در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و لبیک گفتن به فرمان مطاع رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم.


اجرای قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات


ستاری با اشاره به حمایت دولت تدبیر و امید از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات تصریح کرد: از سوی بخش های مختلف معاونت علمی و فناوری رییس جمهور از تهیه پیش نویس اولیه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان گرفته تا تدوین پیش نویس آیین نامه اجرایی آن ، صندوق نوآوری و شکوفایی و موضوع ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان ، اقدامات و تلاش های گسترده و دامنه داری صورت گرفته است که مستندات آن پیش از این ارائه شده است .

وی گفت : پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و حکم رئیس جمهور مبنی بر ریاست کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهور و تشکیل دبیرخانه کارگروه ، تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های متعدد مربوط به این کارگروه در دستور کار قرار گرفته است.

ستاری خاطر نشان کرد: بر این اساس تاکنون تعداد زیادی جلسه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا برگزار شده است که در نتیجه آن تعدادی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی که اخیرا با اهتمام دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است ، معرفی شدند که بتوانند از مجموعه قوانین حمایتی برخوردار شوند.

وی در ادامه به دیگر اقدامات انجام شده از سوی این معاونت اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینها اقدمات مهمی نیز تا کنون انجام گرفته که از آن جمله می توان به افزایش تعداد کارگزاران ارزیابی شرکت های دانش بنیان از 12 کارگزار به 15 کارگزار و پیوستن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد منتخب سراسر کشور به فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان ، تهیه و ابلاغ دستورالعمل معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در داخل پارک های علم و فناوری و خارج از پارک های علم و فناوری اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود : تصویب بودجه 200 میلیون دلاری برای صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه سال 1393 به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی و اصلاح آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا ، با هدف بهبود فرآیندهای ارزیابی شرکت ها از دیگر اقدامات انجام شده است.


تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی

رییس بنیاد ملی نخبگان به برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی ترین برنامه های این معاونت تعریف و تبیین طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری است که بخش قابل توجهی از آنها توسط دانشگاهیان انجام می شود و تکیه اصلی این طرح ها نیز بر پژوهش های کاربردی و توسعه ای انجام شده در دانشگاهها و مراکز علمی کشور است.

ستاری در ادامه با اشاره به مهمترین طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری واگذار شده به دانشگاه های توانمند کشور گفت: طرح کلان ملی طراحی و ساخت رله ملی دیجیتال و هوشمند و تستر آن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، طرح کلان ملی طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان ، طرح کلان ملی تولید داروهای وارداتی در دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز علمی و صنعتی کشور، طرح کلان ملی طراحی ، ساخت و راه اندازی ابر رایانه های ملی امیرکبیر و شیخ بهایی به ترتیب در دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان از جمله این طرحها هستند.

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور افزود: همچنین با توجه به سوابق و تجربه امر پژوهش در دانشگا ها و کارکردهایی که تا کنون بدست آمده، باید پذیرفت فرهنگ پژوهش در دانشگاه ها نیازمند اصلاح است و به پروژه ها و پژوهش ها باید نگاهی بازار محور داشته باشند.


حمایت از پژوهش های دانشگاهی

وی ادامه داد: در این معاونت حمایت از پژوهش های دانشگاهی درسطح گسترده و در عرصه ملی در چارچوب ستاد های سیزده گانه توسعه فناوری های راهبردی طی سال های گذشته صورت گرفته است .

البته ستادهای توسعه فناوری نیز در امر تجاری سازی در طول این مدت فعال بوده اند و از بسیاری از شرکت های دانش بنیان مستقر در داخل و یا خارج از پارک های علم و فناوری و مراکز رشد با اختصاص تسهیلات حمایت کرده اند.

ستاری، برنامه حمایت از ارایه خدمات ایده تا بازار در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد که در سال اول اجرای آن توسط دفتر تجاری سازی و همکاری های دانش و صنعت در 10 پارک علم و فناوری اصلی کشور به مرحله اجرا در آمد و همچنین برنامه حمایت از طرح های منتخب پارک ها و مراکز رشد که طی سه سال اخیر در چارچوب ارایه تسهیلات و خدمات تجاری سازی به شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقل به مرحله اجرا در آمد از دیگر اقدامات در این زمینه عنوان کرد.


*** حمایت از طرح های برگزیده استانی و کشوری


معاون علمی و فناوری رییس جمهور، حمایت از شرکت های دانش بنیان کوچک تر از طریق ایجاد 7 کریدور تجاری سازی در 7 استان کشور و فراهم کردن زیرساخت ها برای ایجاد کریدور در استان های دیگر، برنامه حمایت از طرح های منتخب کانون های هماهنگی دانش و صنعت با رویکرد تجاری سازی که در سال گذشته به مرحله اجرا در آمد از فعالیت های این معاونت در بخش تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی ذکر کرد.