با گذشت نزدیک به هشت ماه از تشکیل دولت یازدهم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارایه گزارشی به تشریح فعالیت‎ها و عملکرد این معاونت و بنیاد علمی نخبگان طی ماه‌های گذشته پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل گزارش عملکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد علمی نخبگان که به همت مرکز روابط عمومی این معاونت به ریاست پرویز کرمی؛ مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور آماده شده، به شرح ذیل است.


بسم‌الله الرحمن الرحیم
 

 مقام معظم رهبری ( مدظله العالی):


ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخایر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت های گسترده و مهم تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها برهمه مشکلات اقتصادی فائق می آید، بلکه خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.


ریاست محترم جمهوری:

سیاست های کلی « اقتصاد مقاومتی» با تاکید مجدد بر سند چشم انداز بیست ساله کشور، تحقق اقتصاد متکی به دانش و فن آوری، عدالت بنیان ، درون زا و برون گرا در دستور کار دولت قرار گرفت و قوای کشور را مامور به زمینه سازی برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی کرد  تا به همت همه تلاشگران ، سال 93، سال حماسه اقتصادی، شکسته شدن محدودیت ها و شکوفایی ورونق و رشد پایدار در اقتصاد ایران باشد.


معاون محترم علمی و فناوری:

اقتصاد دانش بنیان یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است، طبق این سیاست، معاونت در رفع خلاءها و کاستی های نظام نوآوری در جهت کمک به تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان اقدام خواهد کرد که با این سرمایه گذاری می توان به سیاست مورد نظر در سال آتی جامه عمل پوشاند.

 

مقدمه

توسعه علم و فناوری با منشاء تجاری سازی و ثروت زایی در کشور، یکی از الزامات گزیز ناپذیر دستیابی به اقتصاد دانش بنیان و رهایی از اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی و رویکردی راهبردی برای کشور و معبر اقتصاد مقاومتی محسوب می‌‌‌شود که نیازمند وجود نهادها و ساختارهایی است که بتواند پاسخگوی این الزامات باشد.

مقام معظم رهبری مکررا پیشرفت علمی را در راس همه کارهای اساسی در پیشرفت کشور قرار داده و زیربنای اقتدار کشور را قدرت علمی دانسته اند و تاکید فرموده اند؛ قدرت علمی، منشاء قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی است.

لذا، با تکیه بررهنمودهای مقام معظم رهبری، معاونتی که امور علمی و فناوری کشورمان را سیاست‌گذاری نماید، در زیر مجموعه ریاست جمهوری و به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پانزدهم بهمن ماه سال 1385 براساس اصل 124 قانون اساسی تشکیل گردید.

ماموریت این معاونت سیاست گذاری علم و فناوری، گسترش ارتباط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با نیازهای واقعی کشور، هدایت و حمایت از پژوهش های کاربردی ناظر بررفع مشکلات داخلی، پشتیبانی از نخبگان و فناوران، تجمیع تلاش های علمی کشور و هماهنگی بین دستگاه‌ها بود.

هر چند در طول سال‌های گذشته،  فعالیت های متعددی در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پیگیری شده و در برخی موارد نهادهایی برای تمرکز برحوزه های خاص فناوری ایجاد شده است. اما، در دولت یازدهم با تاکید بر « اقتصاد متکی بر دانش وفناوری» بر اصلاح برنامه ها و اقدامات این معاونت مبتنی بر رفع خلاء ها و کاستی های نظام نوآوری در جهت کمک به تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی در اولویت قرار گرفت. زمینه و برنامه ریزی ، هماهنگی بین بخشی و هم افزایی و الزامات اجرایی لازم جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان فراهم شده است تا روند توسعه از منابع طبیعی و سرمایه به سمت ایده و خلاقیت تغییر یابد، از جمله : تامین بودجه 640 میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی جهت اختصاص تسهیلات به صاحبان ایده و ابتکار ، تحرک فعالیت پارک های  علم و فناوری که شرکت های دانش بنیان در آنها مستقرهستند و پیوستن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد منتخب سراسر کشور به فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان جهت استفاده از تسهیلات قانونی، تهیه و ابلاغ دستورالعمل معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در داخل پارک های علم و فناوری و خارج از پارک های علم و فناوری. اصلاح آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بینان با هدف بهبود فرآیندهای ارزیابی شرکت ها، افزایش تعدا کارگزاران ارزیابی شرکت های دانش بنیان از 12 کارگزار به 15 کارگزار،  ایجاد 7  کریدور تجاری سازی برای حمایت از شرکت های فناور نوپا و اختراعات در 7 استان کشور، فعال شدن صندوق های خطر پذیر ( VC) ، پرداخت وام توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به 10 شرکت دانش بنیان ، ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان در راستای حمایت از تجاری سازی و اختراعات، راه اندازی حلقه پایانی زنجیره تجاری سازی تحت عنوان « فن بازار» در هفت استان کشور،  برگزاری همایش ملی فن بازار و نقش آن در توسعه فناوری در 12 اسفند، همچنین  در اجرای دیپلماسی علمی ،فناوری و نوآوری پارک فناوری پردیس نیز با کشورهای عضو D8 که شامل 8 کشور اسلامی هستند، اقدام به مبادلات فناوری نموده است که طی آن یکصد  فناوری در طی دو ماه گذشته مورد تبادل قرار گرفته است.


اهم اقدامات عملی

-اصلاح و تطبیق تشکیلات معاونت علمی و فناوری در تحقق اقتصاد دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی با شرح وظایف مربوط.

-تغییر عنوان معاونت «علمی و پژوهشی» به معاونت« توسعه فناوری» به منظور جهت دهی پژوهش ها به چرخه فناوری کشور و یکی از بازوان معاونت علمی و فناوری

-تغییر عنوان معاونت « تجاری سازی و نوآوری» به معاونت « نوآوری و تجاری سازی فناوری» با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری بنگاه‌های اقتصادی در تولید و تجاری سازی فناوری، به عنوان یکی دیگر از بازوان معاونت علمی و فناوری.

-پیگیری اختصاص 640 میلیارد تومان اعتبار به صندوق نوآوری و شکوفایی جهت اختصاص به شرکت های دانش بنیان.

-انعقاد موافقت نامه همکاری سه جانبه میان معاونت، پارک فناوری پردیس و صندوق توسعه فناوری نوین جهت ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان.

-انعقاد موافقت نامه صدور ضمانت نامه اعتباری در چارچوب خط اعتباری مشترک با صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف.

-ایجاد خط اعتباری صدور ضمانت نامه مورد نیاز شرکت های دانش بنیان از طریق صندوق توسعه فناوری های نوین .

-حمایت از سرمایه گذاری خطرپذیر(VC) و 15 طرح معرفی شده از سوی دانشگاه صنعتی شریف .

-انعقاد موافقت نامه همکاری در خصوص اعطای تسهیلات با اعتبار (2000میلیارد ریال) به شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی بین معاونت علمی و فناوری و وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی.

-پیگیری انعقاد موافقت نامه همکاری در خصوص اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان ( با اعتبار 4000میلیارد ریال) با بانک صنعت و معدن.

-انعقاد موافقت نامه همکاری سه جانبه با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، صندوق پژوهشی و فناوری غیر دولتی اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اعطای وام به شرکت های دانش بنیان اصفهان و پارک فناوری استان فارس

-ابلاغ آیین نامه تصویب و نظارت برای انجام طرح های فناورانه مورد حمایت از محل بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ساماندهی پرداخت های معاونت به صورت چند مرحله ای نمودن و ابلاغ موافقت نامه برای هر طرح مورد حمایت .

-ایجاد و آماده سازی بانک اطلاعات سوابق حمایتی از محل بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

-شرکت کانون های منتخب در نمایشگاه های بین المللی و ملی

-ارسال نامه به دفاتر نخبگان استانی به منظور دریافت اطلاعات طرح های منتخب تجاری سازی در راستای آیین نامه حمایت از طرح ها منتخب تجاری سازی و نمونه سازی بنیادهای استانی نخبگان.

-همکاری با انجمن های علمی پارک‌ها و مراکز رشد

-حمایت از دو پارک علم و فناوری جدید التاسیس به مبلغ 4000میلیون ریال( معادل 400 میلیون تومان) در استان های لرستان و چهارمحال.

-بررسی و ارزیابی بیش از 30 طرح جدید پیشنهادی و تصویب و انعقاد قرارداد 6 طرح کلان ملی جدید با اعتباری معادل 35 میلیارد ریال .

-برنامه ریزی، نظارت و حمایت از طرح های کلان مصوب و در حال اجرا با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال

-بررسی و اعلام اختتام 16 طرح کلان ملی به نتیجه رسیده، همچنین  پیگیری تسویه حساب مالی آنها.

-انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان محیط زیست به منظور « ایجاد هم افزایی در تحول دانش بنیان در سیاستگذاری و برنامه ریزی های محیط زیستی و ظرفیت سازی و توسعه توانمندی های ملی در حوزه فناوری های زیست محیطی» و تشکیل جلسات کارگروه مشترک

-انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی جهت تاسیس «پژوهشکده مدیریت و نوآوری » با هدف طراحی و پیشنهاد قوانین و مقررات و سیاست ‌های توسعه نوآوری در سطح ملی

-انعقاد تفاهم نامه همکاری با اندیشکده صنعت و فناوری به منظور ایجاد « چهارچوب آینده نگاری علم و فناوری کشور» و پیگیری های مربوطه

-انعقاد تفاهم نامه تشکیل مرکز پژوهشی « مطالعات سیاستگذاری و دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری» با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و پیگیری های مربوطه.

-تنظیم تفاهم نامه پیشنهادی برای همکاری های علمی و فناوری بین ایران و کره جنوبی

-بستر سازی جهت همکاری های علمی و فناوری دو جانبه  بین ایران و کشور اندونزی

-برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناوری جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی سازمان همکاری های اسلامی ( PUIC)

-برگزاری دوازدهمین جلسه کمیسیون تخصصی حمایت از تولید و توسعه صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان در تاریخ 11/9/92

-عقد تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان با هدف تحقق صادرات 25 میلون دلاری.

-تطبیق ساختار معاونت امور بین الملل و تبادل فناوری با چارت پیشنهادی جدید و تهیه شرح وظایف مربوط.

-افزایش تعداد کارگزان ارزیابی شرکت های دانش بنیان از 12 کارگزار به 15 کارگزار و پیوستن پارک های علم و فناوری و مراکز رشد منتخب سراسرکشور به فرآیند ارزیابی شرکت های دانش بنیان.

-تهیه و ابلاغ دستورالعمل معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در داخل پارک های علم و فناوری و خارج از پارک های علم و فناوری.

-پیگیری تصویب بودجه 200 میلیون دلاری برای صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه سال 1393 به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی.

-اصلاح آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان از سوی کارگروه « ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا» با هدف بهبود فرآیندهای ارزیابی شرکت های دانش بنیان.

- انعقاد تفاهم نامه فی‌مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی با دانشگاه آزاد اسلامی، در جهت گسترش و تقویت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی،

- انعقاد تفاهم نامه فی‌مابین  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور توسعه فناوری های زیست محیطی و تقویت زیر ساخت‌های تحقیقاتی و عملیاتی مربوط به حفاظت از تنوع زیستی و آمایش سرزمین و حمایت از تاسیس و راه اندازی شرکت های متعدد دانش بنیان و توسعه کسب و کارهای زیست محیطی

- برگزاری نشست‌ها و هسته‌های مشورتی با اساتید دانشگاهی و با پارک‌های علم و فناوری، به عنوان حلقه واسطه مابین علم و فناوری و بکارگیری آنها در بازار و صنعت با توجه به موثری که در توسعه اقتصاد دانش بنیان دارند.

- تأسیس ستاد« توسعه فناوری و نوآوری نفت و گاز و ذغال سنگ»، به منظور حمایت ویژه از فناوری های استراتژیک در حوزه نفت و گاز و ذغال سنگ

- تأسیس ستاد «بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست»، به منظور ایجاد بازار بهینه سازی و توسعه و راهبری شرکتهای خدمات انرژی و دانش بنیان

- تاسیس ستاد «توسعه فناوری های نرم و هویت ساز »، به منظور توسعه و ارتقای پژوهش ها و فناوری های راهبردی کشور در حوزه علوم و فناوری های نرم و فرهنگی

- حمایت از 8 مسابقه علمی فناورانه دانشجویی در قالب برنامه حمایت مالی از مسابقات علمی فناورانه دانشجوی.

- حمایت از 7 همایش‌های علمی در قالب برنامه حمایت از همایش‌های معتبر علمی ملی و بین‌المللی .

-  تکمیل حمایت‌های مرحله چهارم اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری و اخذ گزارش آن از دانشگاه‌های مشمول به همراه اعلام آمار دانشجویان مشمول اعطای پژوهانه مرحله هشتم.

-  تدوین دستورالعمل اجرایی نحوه تعامل با انجمن‌های علمی کشور از طریق ستادهای فناوری راهبردی.

-  تشکیل کارگروه همکاری‌های مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.


ستادهای فناوری های راهبردی

ستاد های فناوری های راهبردی،  ساختارهای تشکیلاتی فرادستگاهی هستند که به منظور هم افزایی، تجاری سازی، اجتناب از دوباره کاری، تقسیم کار ملی ونظارت بر روند فعالیت‌های، تحقیقاتی فناوری و تجاری سازی هر یک از حوزه‌های فناوری‌های راهبردی طراحی گردیده اند. تاکنون دوازده ستاد فناوری های راهبردی تشکیل شده است. یکی از مهمترین فعالیت های این ستادها تهیه اسناد توسعه راهبردی ، حمایت از محققین و مراکز آموزشی وپژوهشی در محورهای اولویت دار فناوری‌های راهبردی و جهت دهی برای کارآمدی نتایج آن و حمایت برنامه ریزی شده از ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان است. اهم عملکرد ستادهای دوازده گانه به شرح ذیل است:

-تغییر عنوان « ستاد توسعه فناوری هوافضا»‌ به «ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی» که  با مشارکت حداکثری نهادهای مرتبط با این فناوری در کشور، زمینه تعامل، همکاری و هم‌افزایی این نهادها در جهت تجاری سازی فناوری و خلق بازارهای جدید فعالیت می‌کند.

-برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی صنایع هوایی و هوانوردی ایران با حضور نهادها و شرکت‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی همراه با برگزاری بخش‌های ویژه ترویج فناوری هوایی و هوانوردی

-تکمیل پروژه توسعه استاندارد سازی در سطح شرکت های خصوصی هوایی و هوانوردی

-تحلیل حوزه هایی که می‌توان صادرات روی آنها انجام داد و آماده سازی طرح اجرایی

-ارایه برنامه اجرایی در حوزه طراحی و ساخت بالگرد و توسعه زنجیره تامین هوایی.

تولید و فروش محصولات پیشرفته نانو بایستی تا افق 1404 دو درصد از بازار جهانی این فناوری را به خود اختصاص دهد. در این راستا، ستاد توسعه فناوری نانو  به شرح ذیل انجام داده است:

-برگزاری چهارمین دوره توانمند سازی سرمایه های انسانی نانو در تاریخ 27 آذر و همچنین برگزاری پنجمین دوره توانمند سازی سرمایه های انسانی فناوری نانو در تاریخ 8 تا 10 اسفندماه برای حضور در تجارت فناوری و رسیدن از ایده تا بازار .

-برگزاری چهاردهمین همایش دانش آموختگان نانو در تاریخ 4 دی‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی، با هدف ایجاد هم افزایی وتعامل میان پژوهشگران حوزه فناوری نانو، توانمندسازی محققان برای ورود به عرصه بازار و ارائه مدل‌ها، الگوها و راهکارهای کسب موفقیت برای فعالیت در بازارفناوری نانو.

-برگزاری هم اندیشی ودوره آموزشی مدرسین و مروجین نانو در روز پنجشنبه 28 آذر ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

-حمایت از طرح های ملی توسعه فناوری در جهت اولویت ها و رفع مهمترین نیازهای کشور با استفاده از فناوری نانو.

-حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی فناوری نانو ژاپن

-برگزاری کنگره بین المللی ایمنی نانو ایران در روزهای 30 بهمن و اول اسفند 1392 در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران.

-امضای تفاهم نامه همکاری با مرکز ملی اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد.

هم اکنون، سهم صادرات (دنیا) مواد گیاهی، محصولات دانش بنیان، فرآورده های ثانویه، داروهای انسانی و دامی با منشاء گیاهی به میزان 350 میلیون دلار حدود (7/.)  درصد است که در چشم انداز بیست ساله در افق 1404 به مبلغ 2000 میلیون دلار ( 2) درصد افزایش خواهدیافت. اهم فعالیت های  انجام شده ستاد توسعه علوم و فناوری، گیاهان دارویی و طب سنتی به شرح ذیل است:

1.اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از منابع معاونت به تعداد 34 شرکت و به میزان 450،64 میلیون ریال

2.کمک  به 3 شرکت دانش بنیان در اخذ وام از بانک کشاورزی

3. تسهیل دسترسی 2 شرکت دانش بنیان به صندوق حمایتی خارج از معاونت

4.حضور شرکت های دانش بنیان محصولات گیاهی با حمایت این ستاد در نمایشگاه فناوری های نوین شنژن در کشور چین که منجر به انعقاد قرارداد صادراتی با حجم اعتباری معادل یکصد میلیون دلار شده است.

5.صدور 4 هزار تن عصاره و پودر شیرین بیان به ارزش تقریبی 21 میلیون دلار از استان فارس، به عنوان بزرگترین تولید کننده گیاهان دارویی در بین استان های کشور.

6.توجه به استفاده از 1730گونه گیاه دارویی اندمیک ( بومی) به جای گیاهان وارداتی و حمایت از کشت و صنعت گیاهان دارویی.

7.افزایش صادرات محصولات گیاهان دارویی به میزان قابل توجه با حضور محصولات متعدد گیاهی ایران در بازارهای جدید اربیل، سلمانیه، تاجکستان، ترکمنستان و همچنین دم نوش‌های ایرانی در بازارهای اروپایی .

8.ادامه همکاری با «مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری و اتحادیه همکاری های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند»  و «مجامع بین الملل» ، در زمینه انتقال فناوری و صادرات محصولات دانش بنیان ؛

9. حمایت از100گونه گیاه انحصاری و نادر ایران و همچنین 20 گونه گیاه در حال آسیب پذیر و درمعرض خطر.

10.ادامه اقدامات جهت ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی کشور، به منظور ساماندهی نظام مدیریتی گیاهان دارویی

11.تولید داروی گیاهی ضد آلزایمر برای اولین بار در جهان توسط محققان ایرانی. این دارو با نام تجاری سافروتین با اثر کاربرد کاهش دهند علایم بیماری آلزایمر هم اکنون در سیستم داروخانه ای کشور قرار دارد.

12. 996 فرآورده طبیعی در کشور موفق به کسب مجوز تولید شده است.

13.طرح « داروخانه های گیاهی» به عنوان جایگزین عطاری ها مطرح گردیده و به زودی اجرایی می‌شود.

14. 130استاندارد آموزشی شغل و شایستگی در حوزه گیاهان دارویی، طب سنتی و داروهای گیاهی با مشارکت ستاد گیاهان دارویی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تدوین شده است.

زیست‌فناوری در اسناد کلان برنامه‌ریزی کشور از جمله سیاست‌های کلی نظام در علم و فناوری، سند چشم‌انداز ایران 1404، برنامه‌های توسعه پنج‌ساله اقتصادی- اجتماعی و نقشه جامع علمی کشور مورد توجه و تاکید ویژه قرار داشته و دارد. در نقشه جامع علمی کشور نیز علاوه بر آن‌که زیست‌فناوری یکی از چند فناوری گروه الف (گروه با بالاترین اولویت در کشور) است، همچنین شاخه‌هایی از آن حتی در بیشتر قسمت‌های فناوری‌های گروه ب و ج قرار دارد و برای دست‌یابی به 3 درصد بازار جهانی هدف‌گذاری شده‌است. به نحویکه، ارتقای دانش و فناوری‌های زیستی به منظور کسب ثروت و رفاه عمومی از اهداف کلی و سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و ارزیابی پیشرفت زیست‌فناوری در کشور از جمله ماموریت‌های اصلی«  ستاد توسعه زیست فناوری»‌ است.

اهم فعالیت های انجام شده این ستاد، به شرح ذیل است:

-حمایت از بازار سازی برای محصولات زیست فناوری، از طریق تعیین و به روزرسانی اولویت های زیست فناوری

-حمایت از اجرایی شدن قانون حمایت ازشرکت های دانش بنیان با تشخیص صلاحیت شرکت دانش بنیان زیست فناوری ارائه شده توسط کارگروه دانش بنیان طی فعالیت ستاد به عنوان کارگزار زیست فناوری

- حمایت از 50  طرح تولیدی محصولات زیست فناوری ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان زیست فناوری

-حمایت از صادرات محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان ازطریق ساماندهی کارگروه ویژه صادرات ، برگزاری نشست با شرکت های صادر کننده و حمایت از تشکیل کنسرسیوم شرکت های زیست فناوری

-تعیین فهرست نمایشگاه های بین‌المللی مفید زیست‌فناوری و حمایت از شرکت های توانمند برای حضور فعال موثر در نمایشگاه های مزبور به منظور گسترش بازار فراورده‌های زیست فناوری

-تدوین 5 طرح های کلان ملی زیست فناوری در جهت تأمین نیازهای کشور


ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر، به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز و در راستای قانون برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دولت و هماهنگ با نقشه جامع علمی کشور و لزوم تدوین سند فناوری راهبردی در زمینه « انرژی های نو» با استفاده از کلیه منابع موجود انسانی و مالی کشور در تیرماه 1387 تاسیس شده است. این ستاد ، همچنین از خدمات هشت کارگروه مختلف شامل کارگروه های معین انرژی آب، انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیست توده، انرژی گرمایی، انرژی هیدروژن و پیل سوختی، کارگروه برنامه ریزی و سیاستگذاری و کارگروه اجرایی استفاده می‌کند که اهم عملکرد این ستاد به شرح ذیل است:

1.پایش پروژه « ترسیم نقشه راه بیو انرژی کشور» -موسسه مطالعات بین المللی انرژی کشور؛ هدف از این پروژه ترسیم نقشه راه راهبردی و شناسایی و تعیین اولویت های سرمایه گذاری وتحقیق و توسعه به منظور خلق قابلیت های فناورانه و صنعتی در زمینه سوخت های زیستی در کشور است. با توجه به خصوصیات انرژی زیست توده، این منبع انرژی در مقایسه با دیگر منابع انرژی تجدید پذیر می‌تواند تمام ویژگی های مربوط به سوخت های فسیلی را پوشش دهد و بازار این نوع از انرژی رو به گسترش است که از هر لحاظ می‌تواند برای کشور ما قابل توجه باشد.

2.پایش پروژه « توسعه و تکمیل تکنولوژی تولید سوخت زیستی »، با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه صنعت نفت. بیودیزل، به عنوان سوخت جایگزین سوخت های فسیلی مانند گازوئیل در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که سوخت تجدید پذیر و غیرآلاینده مناسبی برای این منظور به شمار می‌رود. در این طرح با استفاده از پایلوت های موجود در پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه تربیت مدرس و تکمیل پایلوت و سامانه های فراوری مبادرت به تولید بیودیزل از منابع خوراک دارای اولویت در کشور به شیوه غیر پیوسته و نیز توسط پایلوت شرکت بیودیزل ایران اقدام به تولید بیودیزل به روش پیوسته می‌شود که پس از اخذ داده های پایلوتی لازم و با در نظر گرفتن جوانب فنی و اقتصادی، تکنولوژی برتر برای تولید انتخاب می شود.

3.پایش پروژه « بالا بردن راندمان سلول های خورشیدی» ، توسط دانشگاه تهران  که در حال حاضر با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدید پذیر بخش وسیعی از این طرح انجام شده است.

3.پایش پروژه « تدوین دانش فنی طراحی به منظور بومی سازی فناوری بخاری زیست توده سوز با راندمان بالا» ، پژوهشگاه نیرو: هدف اصلی در این پروژه، طراحی و خرید یک نمونه بخاری با سوخت چوب و زائدات کشاورزی می‌باشد. در این راستا شناخت سیستم های گرمایشی زیست توده سوز در جهان و انجام پروسه طراحی و تامین تجهیزات یک  نمونه مناسب برای ایران است که اقدام اولیه مهمی در اصلاح الگوی مصرف نفت و گاز در سیستم گرمایش خانگی و صنعتی تلقی می‌گردد.

4.پایش پروژه « تامین گرمایش یک ساختمان عمومی از شرکت گاز استان قم با بهره گیری از پمپ حرارتی زمین گرمایی» ، در این پروژه یک ساختمان نمونه به عنوان فضای مورد مطالعه و اجرا به منظور نصب سیستم گرمایش به روش پمپ حرارتی زمین گرمایی انتخاب شده است. هدف از اجرای پروژه کسب دانش فنی، ترویج و نمایش عملکردی می‌باشد. این پروژه با حمایت ستاد و با همکاری شرکت گاز استان قم در حال انجام می‌باشد.

5. پایش پروژه « طرح مطالعاتی منابع ژئوترمال استان آذربایجان شرق، به منظور تهیه نقشه اطلس زمین گرمایی» که به منظور تعیین محدوده منابع زمین گرمایی و تعیین تقریبی دمای مخزن و پتانسیل این انرژی انجام می‌گیرد. با تهیه نقشه اطلس زمین گرمایی نقاط دارای پتانسیل زمین گرمایی شناسایی شده و نوع کاربردهای آن ( مستقیم یا غیر مستقیم) مشخص می‌شود.

6.پایش پروژه « تحقیق، طراحی، ساخت نمونه صنعتی، نصب و راه اندازی یک دستگاه سیستم کنترل دیجیتال میکرورایانه ای  گاورنر نیروگاه آبی»

7.پایش پروژه « طراحی و ساخت و آزمایش میکروتوربین آبی بزرگتر از 20 کیلووات»

 هدف از طرح بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت و آزمایش میکرونیروگاه های آبی در کشور در جهت تولید برق از منابع آبی پراکنده می‌باشد. از آنجائیکه میکرو نیروگاه های آبی در زمره انرژی های تجدیدپذیر قرار می گیرند، در راستای تولید انرژی پایدار و پاک در کشور سهم بسزایی خواهد داشت.

8.پایش پروژه « شناسایی مشاغل و شایستگی های مرتبط با انرژی های تجدید پذیر و تدوین استانداردهای شغلی و حرفه ای انرژی های تجدیدپذیر» سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور:

به منظور تامین و توسعه انرژی شبکه های سراسری توزیع برق، وابسته به سطح فنی متخصصان حوزه های مربوطه و علاوه بر این سرعت لازم در انتقال اطلاعات و بومی سازی فناوری است.


شرکت در همایش ها و کنفرانس‌ها:

شرکت در ششمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی که از تاریخ 7 الی 10 اسفند در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود. همچنین پیگیری اسناد انرژی های تجدید پذیر.


ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست

از بسیاری از فناوری­های نو به نام فناوری­های اقتدارآفرین یا راهبردی نام می­برند. از قدرت نمایی در عرصه فضا تا ورود به لایه­های پنهان سلول موجود زنده در عرصه­های بیو و نانو، همه و همه در موقعیت­ها و شرایط خاص کشورها قدرت­ساز هستند. اما یکی از موضوعاتی که همه این عرصه­ها را اعم از نانو، بیو، میکرو، اطلاعات و ارتباطات و ده­ها کیلومتر بالای جو را در بر می­گیرد، فناوری­های مرتبط با آب است. موجودی که از دو گاز ناپایدار تشکیل شده ولی خود در همه اشکال موجود ماده قدرت­نمایی می­کند. برای پاسخگویی به انتظارات و ایجاد همگرایی و توجه به زنجیره دانش تا فناوری در این زمینه، ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، در مرداد ماه 1389 با استفاده از توان متخصصان کشور و بسیج نیروها در موسسات علمی و تحقیقاتی، اجرایی، تشکیل شد. اهم فعالیت های انجام شده ستاد:

_ پیگیری و نظارت بر بیش از 60 طرح در حال اجرا و تفاهم نامه‌های منعقده با دانشگاه ها، پژوهشکده ها و دستگاه های اجرایی و پایش مستمر خروجی طرح ها و پروژه ها و پیگیری دریافت گزارشات طی فازهای مختلف

_ پیگیری تدوین پیش‌نویس سند توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیطزیست

_ بررسی و ارزیابی بیش از 30 طرح فناورانه ارسالی به ستاد

_ پیگیری و ارائه طرح علاج بخشی دریاچه ارومیه

_ همکاری و نظارت و شرکت در جلسات طرح‌های کلان (شامل: استفاده از پساب‌ها، انتقال آب‌های شور، مدیریت جامع حوزه های آبخیز، آب های ژرفی تجدیدپذیر، شیرین‌سازی آب‌های شور به کمک بخار آب سرد، ریزگرد، آلودگی هوا

_ پیگیری طرح کلان نجات بخشی دریاچه ارومیه وارائه طرح مشترک نجات بخشی

_پیگیری شکل گیری تشکل های علمی و دانش بنیان مرتبط با وظایف ستاد، شامل شناسایی و حمایت از ده شرکت دانش بنیان مرتبط، همچنین تهیه فهرست شرکت های مستعد صادرات کالا و خدمات دانش بنیان .

_ کمک به تعریف محورهای تحقیقاتی و ماموریت های فناوری متناسب با نیازهای ستاد

-تبیین و اعلام اولویت های تولید محصولات دانش بنیان مرتبط با ستاد و هدایت شرکت‌ها به سمت اولویت ها از طریق سفارش پروژه.


ستاد علوم و فناوری‌های شناختی

علوم و فناوری های شناختی، به عنوان یکی از دانش‌ها و فناوری‌های نوین عصر حاضر است که سعی بر کشف اسرار مغز، ذهن و کارگروه‌های شناختی انسان دارد تا به او در استفاده بهینه از این ودیعه الهی، رفع کاستی‌های آن و تولید سامانه های مصنوعی برگرفته از آن برای بهبود زندگی اش کمک کند. لذا،  به منظور ایجاد هماهنگی در سطح ملی برای اجرای سند راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی که توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 1390 به تصویب رسد؛ ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1391 تشکیل گردید تا  بستر قانونی و تشکیلاتی لازم برای توسعه این دانش نو در کشورمان فراهم شود.


اهم گزارش عملکرد این ستاد به شرح ذیل است:


1 .حمایت از شرکت کنندگان در همایش های مرتبط با علوم و فناوری‌های شناختی

2.تشویق و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای اخذ غرفه های نمایشگاهی

3.برگزاری کارگاه آموزشی جهت معرفی ستاد توسعه فناوری و علوم شناختی، به اهالی رسانه های گروهی

4.حمایت از برگزاری 8 دوره کوتاه مدت « تخصصی-مهارتی» در حوزه های بالینی مرتبط با علوم شناختی

5.برگزاری 2 مورد فرصت دانش افزایی برای اعضاء هیات علمی دانشگا‌ه های کشور در قالب کارگاه

6.برگزار 4 مورد جلسه هم اندیشی دو روزه خارج از مرکز و 16 مورد جلسه هم‌اندیشی نیم روزه در کشور

7.حمایت از تولید 1 برنامه تلویزیونی 52 قسمتی در شبکه های آموزش و چهار

8.تشکیل میز مشترک کار با گروه های تخصصی به صورت هفتگی

9.طراحی بستر اندازه گیری شاخص های علم و فناوری و پیاده سازی آن در بستر IT

10.. حمایت از ایجاد دایره المعارف مجازی

11.حضور در 5 برنامه خبری وترویجی تلویزیون و معرفی علوم شناختی و دستاوردهای ملی و بین المللی

12.برگزاری یک مسابقه علمی و یک المپیاد دانشجویی .

ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست


ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست، در آذر ماه سال جاری تشکیل شد که اهم فعالیت های انجام شده ستاد به شرح ذیل است:

تدوین برنامه کوتاه مدت ستاد

تدوین سند ملی بهینه سازی انرژی و محیط زیست

برنامه برای ایجاد شبکه های تخصصی دانشگاهها، شرکت های دانش بنیان، خدمات انرژی

برنامه همکاری با تشکل‌های صنعتی، حرفه ای و نهادهای مدنی

جمع‌آوری برنامه های بهینه سازی انرژی و محیط زیست در دستگاه های اجرایی

تدوین اولویت های توسعه و کاربرد فناوری‌های کارآمد برای بهینه سازی انرژی و محیط زیست


ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات،

به منظورتدوین سیاست ها و تعیین اولویت های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) کشور با توجه به اسناد مصوب این حوزه و خصوصاً سند چشم انداز بیست ساله کشور، ایجاد هماهنگی امور بین دستگاهی و همکاری جهت تسریع در انجام طرح های کلان و فناورانه ICT   کشور این ستاد  در سال 1389 تشکیل شد.

 اهم اقدامات انجام شده به شرح ذیل است:

-تبیین اولویت ها ونقشه راه ستاد فناوری اطلاعات و ارتباطات در جلسات کارگروه های ستاد ( بیش از 300 نفر ساعت جلسات تخصصی و 500 ساعت کار تحقیقاتی)

-تدوین دستور العمل اجرای فراخوان جهت دریافت طرح‌ های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جلسات کارگروه های ستاد

-تصحیح و تدوین روند اعطای گرنت و تسهیلات با توجه به اولویت های مصوب

-پیگیری و نظارت طرح‌های در حال اجرا و تفاهم نامه‌های منعقده با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و پیگیری دریافت گزارشات طی فازهای مختلف

-اجرای تعهدات فاز دوم تسهیلات 5 طرح از پروژه های مصوب

-اقدام برای کارگزاری بررسی شرایط شرکت ها به لحاظ دارا بودن ویژگی های شرکت دانش بنیان و احراز این عنوان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تشکیل کمیته تخصصی و تیم کارشناسی مربوطه

-پیگیری تدوین پیش نویس سند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به نقطه نظرات و مطالبات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور


ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک

 این ستاد فعالیت های خودرا از سال 1387 شروع نموده است تا نقش هماهنگ و تسهیل کننده در جهت اوج گرفتن این صنعت و تولید ثروت را ایفا کند و جزء اولویت های اول نقشه جامع علمی کشور است. این ستاد از یک طرف با مراکز دانشگاهی و تولید علم و صنعت، شرکت های صنعتی و داانش بنیان و از سوی دیگر با صنایعی که از این صنعت بهره می‌برند، ارتباط برقرار می کند. در واقع ستاد میکروالکترونیک به عنوان واسطه و هماهنگ کننده میان این دو حلقه عمل می کند، به طوری که نیازها، محدودیت‌ها و چالش های دو طرف را بررسی و در جهت رفع آن تلاش می‌کند.

اهم اقدامات این ستاد نیز به شرح ذیل است:‌

-پیگیری تصویب سند ملی ستاد میکروالکترونیک در شورایعالی انقلاب فرهنگی

-تایید طرح حمایتی کلان ICIC( خدمات طراحی و ساخت IC به سراسر کشور )

-تهیه لایحه به دولت برای ارتقاء فناوری بومی میکروالکترونیک و تسهیل و تضمین بازار های در تسخیر دولت مانند کارت ملی هوشمند اولین و پرتیراژ ترین محصول بومی میکروالکترونیک

 -فعالیتهایی در حوزه بین المللی


ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی


ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در سال 1387 تاسیس گردید و به سرعت در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و موارد دیگر پیشرفت نمود و برای نظارت بر کلیة فعالیت هایی که در گوشه و کنار سرزمین پهناور ایران، در این خصوص صورت می‌گیرد، انسجام لازم را پیدا کرد. اهداف این ستاد ، افزایش بهره وری و بهینه سازی امور پژوهش در زمینة سلول‌های بنیادی و کاربردهای درمانی و اقتصادی آن و دستیابی به سهم مناسبی از تولید علم، فناوری و تجارت جهانی سلول های بنیادی مبتنی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی است.

اهم اقدامات انجام شده به شرح ذیل است:

-ارزیابی مراکز آموزشی و پژوهشی و درمانی مرتبط با حوزه فعالیت ستاد

-جلسات متمرکز با معاونت های پژوهشی دانشگاه‌های کشور و پیگیری پروژه های گذشته و سیاستگذاری برنامه های آینده این دانشگاه‌ها

-نظارت و داوری بر پروژه های فناوری ستاد

-فراخوان و حمایت از طرح تولید کیت HLA به عنوان یک طرح فناوری

-اعلام تصویب سند ستاد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ سند توسط رییس شورا در صدا و سیما و مطبوعات

-حمایت از برگزاری کارگاه ها و دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت پیرامون حوزه سلول های بنیادی

-شرکت در برنامه های رسانه ملی اعم از رادیو و تلویزیون توسط اعضای ستاد جهت معرفی دستاورد های چند ساله ستاد در دهه فجر

-برگزاری جلسه هم اندیشی با بیش از 40 صاحب نظر در حوزه سلول های بنیادی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تدوین و تصویب دستورالعمل ملی استفاده از سلول و فرآورده های سلولی در کارآزمایی های بالینی و کاربردهای درمانی


ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز

این ستاد در بهمن ماه 1392، با توجه به ضرورت ساماندهی، توسعه و ارتقای پژوهش ها و فناوری های راهبردی کشور در حوزه علوم و فناوری های نرم و فرهنگی و فراهم آوردن بستری مناسب برای توسعه دستاوردهای فناورانه در تکمیل چرخه ایده تا ثروت و اتخاذ رویکرد ملی و فرادستگاهی و توجه به مزیت ها و مقتضیات بومی و بهره مندی از دستاوردهای مفید ملی و بین المللی شکل گرفت.

از جمله فعالیت های اصلی این ستاد تدوین راهبردها، اولویت ها و راهکارها، هماهنگی طرح های توسعه ای و هم افزایی فعالیت های مرتبط با این حوزه و نظارت بر امور مربوط در سطح کشور می‌باشد که توسعه فناوری های مرتبط با صنایع فرهنگی-هنری، گردشگری و رسانه ای از مهم  ترین اولویت های این ستاد می‌باشد.


صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، در راستای تحقق بند 4 اصل سوم قانون اساسی و به استناد بند 16 مصوبه جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی،  به منظور رفاه محققان و سامان دهی مناسب برای تولید علم و فناوری و هم افزایی علم، تولید، ثروت و آماده سازی بستر اجرایی آنها در جهت سوق دادن منافع تحقیقاتی و فناوری به مردم و در نهایت توسعة پایدار کشور تاسیس گردید. ماموریت صندوق: حمایت متوازن از تحقیقات و کمک به تولید دانش و فناوری های استراتژیک در جهت توسعه پایدار با اتکاء به سرمایه های علمی کشور است.

اهم فعالیت های آن به شرح ذیل می‌باشد:

1.کل طرح های دریافتی: 334 ، کل طرح های مصوب :‌151

2.اعتبار کل طرح های مصوب : 28274 میلیون ریال

3.کل طرح های خاتمه یافته : 57 طرح

4.تعداد اختراع ثبت شده داخلی حاصل طرح پژوهشی 2 مورد ، تعداد نمونه محصول ساخته شده حاصل طرح پژوهشی 3 مورد، تعداد دانش فنی تولید شده حاصل طرح پژوهشی 3 مورد ، تعداد کتاب چاپ شده حاصل طرح پژوهشی 2 مورد ، وصول 14 مورد درخواست، به منظور حمایت از ثبت بین المللی اختراعات است که با تغییر نگرش در حوزه تجاری سازی دستاورد طرح های پژوهشی افزایش خواهد یافت.


مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری

این مرکز،‌با چند دهه سابقه با هدف ارائه مشاوره علمی و صنعتی به مجموعه دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی کشور، آغاز بکار نمود. این مرکز به منظور کمک به توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری‌های نوین مشغول به فعالیت می‌باشد. با توجه به تاثیر فناوری در رشد اقتصادی و ایجاد تحول در تامین معاش و ارتقای زندگی انسانی، مرکز به توسعه فناوری‌های نوین در راستای توسعه اقتصاددانش بنیان کمک می‌نماید.


مجموعه فعالیت‌ های مرکز مشتمل بر چند محور است:

- توافق جمعی در بین دستگاه‌ های مرتبط با فناوری‌ های نوین؛

- مشارکت ‌در سیاستگذاری ‌ملی توسعه فناوری های نوین؛

- ایجاد تشکل های مرتبط با فناوری؛

-   بهبود فرایند توسعه نوآوری و اثربخشی آن؛

-   کمک به ایجاد همکاری‌ های بین‌المللی؛

- تجاری سازی و صادرات محصولات فناورانه

اهم فعالیت های انجام شده این مرکز به شرح ذیل است:

-کمک به توسعة همکارهای بین المللی در راستای فروش محصولات و خدمات فناورانه

-تامین لیسانس فرآیند پلی استال

-غشای شیرین سازی گاز

-انتقال دانش فنی ساخت ورق های الکتریکی

-کمک به صادرات واگن های تولیدی داخل به خارج

-کمک به تولید و بومی سازی مته های حفاری

-ورود به بازار دارویی و صادرات داروهای ضد ایدز

-ورود به بازار داروهای دامی و کشاورزی و صادرات کودهای بیولوژیک

-صادرات فناوری تولید داروهای بیوتکنولوژیک
 

پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری

پارک های علم و فناوری، به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلق های از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری، با هدف افزایش نوآوری، فناوری، توسعه اقتصادی و اشتغال زایی متخصصان به وجود آمده است

پارک فناوری پردیس، هم اکنون دارای 140 شرکت فعال است که به شرکت ها و صنایع اجازه می دهد با استفاده از امکانات قانونی چون عدم پرداخت مالیات، اخذ استاندارد، مجوز، تاییدیه و گواهی، ثبت اختراع( پتنت) بین المللی، بازاریابی، صدور انواع ضمانت نامه ، همچنین برخورداری از برنامه حمایتی حداکثر 50 درصد از هزینه های تامین ارایه خدمات تجاری سازی ( هزینه قرارداد با شرکت های ارایه دهنده خدمات با حق الجلسه مشاوره برای افراد مشاور) از محل کمک های معاونت، 30 درصد از محل منابع پارک و 20 درصد توسط شرکت متقاضی این خدمات تامین می شود که موجب سود و بهره وری بیشتر می گردد که دست یابی به 600 مورد نوآوری و محصول جدید، ثبت 200 اختراع و تامین نیاز محصولات و فناور یهای مهم کشور و دس تیابی به بیش از 50 میلیون دلار صادرات (تنها در سال 1391 )، دستاورد فعالیت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک بوده است.

پارک فناوری پردیس شاهد افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک به 140 شرکت ، حضور نمایندگانی از کشورهای تونس، پاکستان، لهستان، بلاروس به منظور تبادل به پاس پیشرفت ها در حوزه علم و « نوا » و انتقال فناوری در پارک فناوری پردیس، دریافت مدال یادبود دانشگاه فناوری از هیات پرتغالی، دیدار مقامات داخلی از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پارک، مشارکت پارک در طرح فناوری کشورهای اسلامی در کشور ترکیه، بازار » با بخش های « دالان فن بازار » حضور فعال پارک در ششمین دوره جشنواره نوآوری و شکوفایی با ابتکار بخش شرکت های سرمایه گذاری خطر » و « پیشخوان تجاری سازی » ،« بازار فناوری « ،«( دارایی فکری( بورس ایده خرید و » ، « خرید و فروش محصولات دانش بنیان وفناوری های داخلی » به منظور تحریک تقاضا برای «(VC) پذیر بوده ایم، همچنین، افتتاح مرکز رشد « صادرات کالا و خدمات دانش بنیان به خارج » و « انتقال فناوری از خارج اقماری پارک فناوری پردیس در شهرستان ورامین، برگزاری برنامه تجلیل از پیشکسوتان علم و فناوری در پارک و ابلاغ مسئولیت پارک فناوری پردیس در ساماندهی فن بازار به دانشگاه های کشور از اهم موارد رخداده در صد روزه دوم دولت تدبیر و امید بوده است.


بنیاد ملی نخبگان


اهم وظایف بیناد ملی نخبگان، انطباق فعالیت های این بنیاد بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان است که بیش از یک سال از تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌گذرد. در این دوره جدید، پس از تشکیل ستاد اجرایی سازی و تعیین مسئوولان کمیسیون های سند، هر یک از کمیسیون ها در حال شکل گیری و انجام وظایف برحسب سند می‌باشند.

توجه به سعة‌دایرة‌نخبگانی، تاکنون محدودة شناسایی نخبگان محدود به حوزه های علمی و تا حدودی هم فناوری بوده است و این شناسایی هم اصالتا براساس رتبة کنکور یا نتایج المپیادها بوده است. رویکرد جدید توجه به ساحت های مختلف فعالیت ها ( مانند حوزه های ادبی، هنری، حوزوی ، تعلیم و تربیت و ...) و با لحاظ گستردة وسیع تر مخاطبان هم از دید فردی و هم گروهی است.

توجه به هدایت و توانمندسازی مستعدان کشور، مهم ترین وظیفة نظام در قبال مستعدان برتر کشور، هدایت و توانمند سازی آنان در جهت اهداف متعالی کشور است. به همین دلیل رویکرد جدید بنیاد نه صرفا حمایت مالی ( پرداخت کمک هزینة ماهانه) بلکه ایجاد زمینه ای برای توانمند سازی هریک از مستعدان در حوزة فعالیت خود است و به همین دلیل آیین نامه های بنیاد تماما در حال بازنگری است.

توجه به ایجاد ارتباط میان نخبگان و عرصة نوآوری و کارآفرینی، یکی از رویکردهای جدید بنیاد تلاش برای پیوند زدن ایدة‌نخبگانی به محصول نوآورانه است. از این رو نظام مناسبی در حال طراحی است که در آن ایده های نخبگانی شناسایی شده، از طریق امکانات پارک های علم و فناوری مورد حمایت قرار گیرد تا سرانجام به محصولی دانش بنیاد و قابل عرضه به بازار تبدیل شود.

توجه به همة مستعدان و نخبگان در پهنة ایران اسلامی، در حال حاضر بنیاد دارای 29 دفتر استانی است که در عمل فعالیتی جزئی داشته اند. رویکرد جدید بنیاد بازنگری در تعریف این دفاتر و تلاش برای گسترش مسیرهای شناسایی و هدایت نخبگان در سراسر کشور و ایجاد تعامل میان نهادها استانی و توانمندی نخبگان بومی است.

توجه به اثرگذاری نخبگان در سطح محلی و ملی، مهم ترین خواستة نخبگان، امکان اثرگذاری موثر آنها در عرصة اجتماع است. به همین دلیل رویکرد جدید بنیاد آن است که باشناسایی نیازهای دستگاه‌ها، صنایع و سایر نهادها، نبخگان شناسایی شده را به آنها پیوند زند تا امکان اثر بخشی فعالیت نخبگانی مهیا گردد. این مهم هم از طریق تعامل محیطی و هم از طریق رسانه های جدید در حال پیگیری است.

پایش فعالیت های مستعدان و نخبگان کشور، یکی از معضلات کشور نداشتن آماری مشخص از وضعیت مستعدان و نخبگان کشور و فعالیت های آنان است که اثر خودرا در گزارش هایی مانند آمار خروج نخبگان نشان می‌دهد. در حال حاضر سامانه ای در بنیاد برای گردآوری اطلاعات پایة مستعدان به وجود آمده، اما رویکرد جدید بنیاد قوت بخشیدن به آن ، از طریق ایجاد نظام پایش مستمر آنان و فعالیت های نخبگانی آنان است که با رویکرد های جدید اتفاق های مبارکی در سال آتی رخ خواهد داد.

 

پرویز کرمی

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی