معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان از تلاش محققان این پژوهشگاه در زمینه سلول درمانی برای بیماران کاندید کبد خبر داد و گفت: در این مطالعات موفق شدیم تا 6 ماه پیوند کبد را به تعویق بیاندازیم.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر عبدالحسین شاهوردی گفت: از اجرای تحقیقات بر روی تولید کبد با استفاده از سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان خبر داد و گفت: این مطالعات با همکاری مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان شریعتی و بیمارستان نمازی شیراز در حال پیگیری است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به جزئیات این مطالعات، اظهار داشت: در این مطالعات درصدد هستیم تا با استفاده از سلول‌های بنیادی بافت کبد را بازسازی کنیم که نتایج به دست آمده از این مطالعات مطلوب نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه نتایج این مطالعات بر روی بیمارانی است که استفاده از روش‌های معمول بر روی آنها پاسخگو نیست، ادامه داد: اکنون برای بیمارانی که کاندید دریافت کبد هستند و کبد پیوندی برای آنها در دسترس نیست با استفاده از سلول‌ درمانی قادر هستیم تا پیوند را به 6 ماه بعد به تعویق اندازیم.

شاهوردی یادآور شد: این دستاورد اگرچه به ظاهر موفقیت زیادی نیست ولی برای بیمارانی که 2 ماه فرصت زندگی دارند قادر خواهیم بود تا 6 ماه طول عمر آنها را بیشتر کنیم و این امر موجب خواهد شد تا شانس دریافت کبد را برای آنها افزایش دهیم.

وی با اشاره به دستاوردهای مطالعات در زمینه سلول درمانی در بیماری‌های کلیه و قلب، خاطر نشان کرد: دستاوردهای این تحقیقات در مرحله کارآزمایی‌های بالینی است.

معاون پژوهش پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در این زمینه نیز در ابتدای راه قرار داریم، اضافه کرد: در دنیا نیز استفاده از این روش در ابتدای راه است و مطالعات ما نیز همگام با تحقیقات جهانی در حال پیگیری است.