ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(mustafa prize)/ وزیر علوم: در هزاره سوم شتاب پیشرفت های علمی و فناوری بیش از هر زمان دیگری است، توجه و اهتمام کشورهای اسلامی بر درخشش هر چه بیشتر تمدن شکوهمند اسلامی در جهان ضرورتی انکارناپذیر است. بدون تردید این مهم بدون فراهم نمودن بستری فکری و فرهنگی و بدون برنامه‌ریزی دقیق و هوشیارانه برای شناسایی نیازهای کنونی و آینده بشر و جذب نخبگان علمی و حمایت همه جانبه از آنان میسر نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از
ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم(mustafa prize)، دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلام ایران، از اعضای اصلی شورای سیاستگذاری جایزه علمی پیامبر اعظم(ص) است که برای نخستین بار در جهان اسلام و با همت و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران قرار است که سال آینده برگزار شود. وی از جمله اندیشمندانی است که معروفیت اش را نه از باب وزیر بودن و پست و مقام، بلکه به دلیل سوابق علمی و دانشگاهی اش دارد و این مقوله، خود دلیلی است بر ریشه دار بودن و علمی بودن سخنان و نظراتی که درباره مسائل علمی و جوایز علمی ارائه کرده است. از این رو تلاش کردیم که نظرات دقیق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را درباره جایزه علمی پیامبر اعظم(ص) و اهمیت برگزاری آن جویا شویم که با توجه به حساسیت موضوع و کمی وقت، وی ترجیح داد نظرات خود را به صورت مکتوب به بولتن جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) ارائه کند که در ادامه آن را می خوانید.

تمدن عظیم اسلامی در طول قرن‌های متمادی همواره منشا آثار و خدمات علمی و فرهنگی برجسته‌ای در حوزه های مختلف برای جهان و بشریت بوده است در این میان تلاش اندیشمندان اسلامی در اختراعات و اکتشافات علمی و فنی چشم گیر است.

بی تردید این تولیدات بزرگ در بستر آموزه‌های دینی و تاکید پیامبر اسلام و پیشوایان دینی بر اهمیت علم و دانش و همت دانشمندان مسلمان بدست آمده است.

در هزاره سوم شتاب پیشرفت های علمی و فناوری بیش از هر زمان دیگری است، توجه و اهتمام کشورهای اسلامی بر درخشش هر چه بیشتر تمدن شکوهمند اسلامی در جهان ضرورتی انکارناپذیر است.

بدون تردید این مهم بدون فراهم نمودن بستری فکری و فرهنگی و بدون برنامه‌ریزی دقیق و هوشیارانه برای شناسایی نیازهای کنونی و آینده بشر و جذب نخبگان علمی و حمایت همه جانبه از آنان میسر نخواهد بود.

برای دستیابی جهان اسلام به جایگاه ممتاز علمی در جهان، تعامل، همکاری هم‌افزایی همه کشورهای و اندیشمندان اسلامی، کاملا ضروری می‌نماید.

جایزه علمی-فناوری پیامبر اعظم(ص) با عنوان جایزه مصطفی(ص) با هدف فراهم نمودن زمینه‌های مناسب برای شناسایی و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های نخبگان مسلمان و تقویت زمینه‌های اتحاد، یکپارچگی و همدلی کشورهای جهان اسلام، جوامع اسلامی و دانشمندان مسلمان به منظور ارائه خدمات علمی و فناوری صلح آمیز و بشردوستانه  در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری زیستی، نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطوح مختلف دانشگاهی، گروهی و انفرادی طراحی شده است.

اکنون که به لطف پروردگار متعال، شاهد برگزاری اولین جایزه علمی-فناوری پیامبر اعظم(ص) هستیم خدا را شاکریم که بار دیگر توفیق خدمت به جامعه بشری با شعار "جهان سرشار از صلح و محبت" را به ما عنایت نموده است، امیدوارم برگزاری این برنامه و برنامه‌هایی اینچنین بزرگ و مهم در حوزه جغرافیایی جهان اسلام، از یک سو شکوه و عظمت این تمدن بزرگ را یک بار دیگر برای جهانیان بازنمایی کند و از سوی دیگر پیام آشکار صلح و دوستی در پناه دانش و مبارزه با جهل و خرافه پرستی که از تعالیم جاودانه پیامبر عظیم‌الشان پیامبر اسلام است را در دهکده بزرگ جهانی طنین‌انداز نماید.