دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در یادداشتی با عنوان ˝اقتصاد دانش‌بنیان پیشران اقتصاد درون‌زا˝ که در اختیار روزنامه ایران قرار گرفت، آورده است: رهبر فرزانه انقلاب تأکید فرموده‌اند: "قدرت علمی و فناوری، منشأ قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی است". بنابراین، این‌گونه استنباط می‌شود که با استفاده از علم و فناوری در همه ابعاد سیاستگذاری می‌توان به صورت مؤثر ظاهر شد چراکه اقتصاد دانش‌بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا است، لذا برنامه‌ریزی منسجم برای ورود به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان بسیار کلیدی و حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یادداشت بدین شرح است:


توسعه علم و فناوری یکی از الزامات گریزناپذیر، دستیابی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان است. رهبر فرزانه انقلاب نیز مکرراً پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان را در رأس همه کارهای اساسی برای پیشرفت کشور قرار داده و زیربنای اقتدار کشور را قدرت ملی دانسته‌اند و تأکید فرموده‌اند قدرت علمی و فناوری، منشأ قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی است.

بنابراین، این‌گونه استنباط می‌شود که با استفاده از علم و فناوری در همه ابعاد سیاستگذاری می‌توان به صورت مؤثر ظاهر شد چراکه اقتصاد دانش‌بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا است، لذا برنامه‌ریزی منسجم برای ورود به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان بسیار کلیدی و حائز اهمیت است. بر همین مبنا معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از طریق ساز و کارهای خود مانند ستادهای توسعه فناوری، طرح‌های کلان ملی و طرح‌های تجاری سازی، قصد عمق بخشیدن به نفوذ خود در این عرصه را دارد.

از این‌رو باید سال‌جاری زمان رونق تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه با رویکرد جهادی باشد. در این راستا تلاش برای نفوذ و انتشار هرچه بیشتر یافته‌های علمی و فناورانه در فعالیت‌های کلان اقتصادی کشور، برنامه تحریک و ایجاد کشش بازار خدمات و کالاهای دانش‌بنیان، حمایت از طرح‌های کلان ملی، تلاش برای ایجاد صنایع وابسته، حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌ها در کشور با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در همه استان‌های کشور، به‌کارگیری توان کارگزاران (کریدورهای تجاری‌سازی) فناوری در 7 نقطه کشور، توجه به فعالیت‌های کارآفرینی مبتنی بر فناوری‌ از جمله توانمند‌سازی و حمایت از نخبگان استان‌ها و برگزاری جشنواره‌‌هایی همچون علم تا عمل مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

همچنین، توجه خاص به (VC)، بانک‌ها و خیرین در توسعه تجاری‌سازی فناوری، توجه ویژه به اشتغال نخبگان، استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، توجه ویژه به صادرات محصولات دانش‌بنیان و حمایت از فرایند‌های مؤثر در تقویت بخش خصوصی فعال، اولویت دادن به فعالیت‌های بخش خصوصی در نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه کسب و کار و ایجاد صنایع مبتنی بر دانش نیز در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه‌های معاونت علمی در سال پیش‌رو است.

البته باید توجه داشت که برای پیاده‌سازی مناسب و تحقق اهداف ترسیم شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حوزه تکالیف و ورود معاونت علمی و فناوری بسیار گسترده است، بر این اساس ضروری است که ارکان این معاونت در تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بویژه مراکز علمی و دانشگاهی در عرصه فناوری مورد نظر هر بخش پیشگام و فعال عمل کند و امیدواریم با توسعه فعالیت‌های معاونت، شاهد برداشتن گام‌های مؤثری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و لبیک گفتن به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم


 روزنامه ایران/19 فروردین 93