سید مهدی سیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ژنتیک و رییس کمیته نیروی انسانی، آموزش و ترویج ستاد توسعه زیست فناوری، در مقاله‌ای به تشریح شرایط و جایگاه انگلستان در زمینه تحقیق و تولید فرآورده‌های زیستی مبتنی بر زیست فناوری پرداخته و الزامات ادامه امپراطوری این کشور در حوزه مذکور را که از موارد مطرح شده در گردهمایی سال 2013 فعالان این حوزه در کشور انگلسنان بوده، مورد بررسی قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری در این مقاله آمده است:

انگلیس از جمله کشور هایی است که در زمینه تحقیق و تولید فرآورده های زیستی مبتنی بر زیست فناوری از جایگاه بالایی برخوردار است و از ده سال قبل، هر ساله کلیه فعالان این حوزه در این کشور  گرد هم می آیند تا آخرین تحولات جهانی و ملی را بررسی کرده و برای آینده برنامه ریزی کنند. آنچه در زیر آمده گزارش مختصری از این گردهمایی در سال 2013 است.

از موضوعات اصلی مطرح در گردهمایی سال 2013، بررسی الزامات ادامه امپراطوری اانگلستان در این حوزه از زیست فناوری بوده است. شرکت کنندگان بر این نکته اساسی اتفاق نظر داشتند که انگلستان تنها در صورتی می تواند در آینده موفق باشد که بتواند مراکز تحقیقاتی و تولیدی جدید و مجهز به آخرین فناوری های روز دنیا را تاسیس کند. اگر چه در سال 2013 تحولات زیادی در این حوزه در انگلستان بوجود آمده که در زیر به آن اشاره می شود ولی سیاست گذاران این گونه تحولات را کافی نمی دانند.

یکی از تحولات سال 2013 در این کشور، ساخت یک مرکز جدید کشت سلول های پستانداران در شهر بیلینگتون توسط شرکت Fujifilm Diosynth  است که در آن از تکنولوژی جدید یک بار مصرف برای تولید استفاده می شود. از تحولات دیگر می توان به سرمایه گذاری 540 میلیون دلاری شرکت داروسازی AstraZeneca برای تحقیقات در زمینه فرآورده های زیستی و نیز برای بخش فعالیت های غیر واکسنی مانند توسعه فرایند های زیستی این شرکت در کمپ Cambridge Biological ، و نیز افزایش 330 میلیون دلاری سرمایه گذاری شرکت GSK در این کمپ برای افزایش تحقیق و تولید فرآورده های زیستی اشاره کرد. شرکت کنندگان سرمایه گذاری های جدید و یا افزایش آن را نشانه هایی مثبت از ادامه اقتدار این کشور در این حوزه از زیست فناوری می دانند.

لازم به ذکر است که در ده سال اخیر خوشه فرآورده های زیستی در انگلستان رشد قابل توجهی داشته و هم اکنون قابل مقایسه با Research Triangle Park و یا بوستون آمریکاست. در این خوشه 260 شرکت با بیش از 12 هزار نفر در تحقیق و تولید فرآورده های زیستی مشغول به کارند. با توجه به نقش این حوزه از علم در اشتغال و تولید دانش بنیان در انگلستان، دولت این کشور حمایت های جدی خود را افزایش داده است. باید توجه داشت که همکاری دانشگاه و صنعت در این حوزه به نحو احسن اجرایی شده و بسیاری از تحقیقات دانشگاهی و بویژه رساله های دانشجویان دکتری به محصول تبدیل می شود.

شرکت کنندگان در این نشست اتفاق نظر داشتند که دلیل اصلی موفقیت تولیدات زیستی در این کشور، همکاری بسیار نزدیک دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در این حوزه است که در این میان نقش University College London و بویژه گروه مهندسی بیوشیمی این دانشگاه در تحقق این امر نقشی اساسی داشته، و بهمین دلیل جایزه

Queen's Anniversary برای آموزش عالی، که در انگلستان پر اعتبار ترین جایزه در این حوزه است را دریافت کرده است. لازم به ذکر است با توجه به بازار مصرف بالای فرآورده های زیستی در دنیا، همکاری هر چه بیشتر دانشگاه و صنعت در ساخت سریع و ارزان تر این محصولات از اهداف این کشور می باشد. بنابراین دولت انگلیس سرمایه گذاری هنگفتی در ایجاد مرکزی با نام National Biological Manufacturing Centre   را به انجام رسانده است که در آینده نزدیک به بهترین قطب تحقیق و توسعه در این زمینه در اروپا تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر کلوپی با نام

Bioprocessing Research Industry Club ، که سازمانی برای تقویت همکاری دانشگاه و صنعت در این حوزه از علم است نیز 46 پروژه دانشگاهی را در 32 دانشگاه را با هزینه ای بالغ بر 41 میلیون دلار حمایت کرده است. این سازمان همچنین حمایت کامل مالی از 28 دانشجوی دکتری دخیل در پروژه ها را نیز تقبل نموده است.

 

طبق سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های بعمل آمده در انگلستان، قرار است این کشور تا سال 2025 در فرآورده های زیستی، به رشدی معادل با 20 میلیارد دلار برسد. بنابراین، یکی از نیاز های اساسی صنعت برای دست یابی به چنین رقمی، در دست داشتن نیروی کار ماهر و کارآمد در این زمینه است. طبق محاسبات بعمل آمده در ده سال آینده ، این کشور سالانه به حدود صد هزار نفر نیروی متخصص برای جایگزین کردن افراد قبلی و نیروی های جدید دارد که این امربطور جدی در دستور کار دولت انگلیس قرار گرفته است. نگرانی اصلی سیاست گذاران و دولتمردان انگلستان در این است که این کشور از رقبا عقب بیفتد زیرا انگلستان که قبلا مقام دوم را در تولید فراورده های زیستی بعد از آمریکا قرار داشت اکنون به مقام سوم و بعد از سوئیس قرار گرفته است و جلوگیری از سقوط به رتبه های پایین تر را تنها با تربیت نیروهای کارآمد و ماهر و آشنا به کار در محیط های صنعتی امکان پذیر می دانند.