نهمین دوره مسابقات بین‎المللی ربوکاپ آزاد ایران از فردا به مدت سه روز با حضور 388 تیم از ایران و 21 کشور جهان در محل دائمی نمایشگاه های بین‎المللی تهران برگزار می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از جمله معتبرترین مسابقات شناخته شده روباتیک در جهان است که مجوز آن از سوی فدراسیون جهانی ربوکاپ به کمیته ملی ربوکاپ ایران اعطا شده است.

 

دکتر موسی خانی، رییس کمیته ملی ربوکاپ با ابراز خرسندی از رشد کمی و کیفی تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها اظهار داشت: هزار و 300 تیم داخلی و خارجی برای شرکت در این رقابت‌ها،

اعلام آمادگی کرده بودند که در نهایت 388 تیم شامل 340 تیم ایرانی و 48 تیم خارجی از کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، پرتغال، ایتالیا، سوئد، هلند، برزیل، مکزیک، ژاپن، چین، تایلند، هند، پاکستان، امارات، کانادا، ترکیه، کلمبیا، مصر و اندونزی برای حضور در این رقابت‌ها پذیرفته شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: از دو هزار و 230 شرکت کننده این مسابقات، هزار و 711 نفر پسر و 519 نفر دختر هستند.

 

 

ربوکاپ

 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین که با همکاری کمیته ملی ربوکاپ برای نهمین سال پیاپی برگزارکننده بزرگترین رویداد رباتیک غرب آسیاست، تصریح کرد: نهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در 24 لیگ شامل لیگ ربات‌های انسان نما، فوتبالیست سایز متوسط و کوچک، امدادگر واقعی، ربات خانگی، نمایش دانشجویی، ربات‌های استاندارد، ربات پرنده، شبیه ساز فوتبال دو و سه بعدی، شبیه ساز عامل امداد، ربات امدادگر مجازی، مین یاب خودکار و دستی، رقابت فنی مین یاب، فوتبال آزاد، فوتبال ب سبک وزن و وزن آزاد، امداد ابتدایی الف، امداد پیشرفته الف، امداد ب، امداد فضای مشترک، نمایش دانش آموزی موضوع ازاد و مشترک برگزار می‌شود.

 

به گفته وی، مسابقه ربات‌های زیردریایی از دیگر بخش‌های این مسابقات است که رقابت‌های آن روز سه شنبه - 19 فروردین ماه - در استخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شده است.

 

موسی خانی خاطرنشان کرد: از دیگر نکات مهم این دوره از مسابقات، حضور مسوولان جهانی فدراسیون ربوکاپ مانند دکتر فرناندو ریبیرو و دکتر لوئیس آلمیدا از اعضای هیات امنای فدراسیون، دکتر آرنود ویسر، عضو کمیته اجرایی فدراسیون و دکتر ژان کلود لاتومب و دکتر برنارد راث از دانشگاه استنفورد به عنوان سخنران مدعو در سمپوزیوم بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی است که در حاشیه رقابت‌های ربوکاپ در دانشگاه ازاد قزوین برگزار می‌شود.

 

موسی خانی با اشاره به برگزاری این رقابت ها در دو بخش دانشجویی(بزرگسالان) و دانش آموزی گفت: هزار و 196 دانشجوی پسر و 239 دانشجوی دختر در قالب 258 تیم در کنار 515 دانش آموز پسر و 280 دانش آموز دختر در قالب 130 تیم در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران 2014 رقابت می‌کنند.

 

رییس کمیته ملی ربوکاپ یکی از بخش‌های جدید این رقابت‌ها را لیگ همکاری ربات های پرنده و ربات‌های امدادگر زمینی برای شناسایی و کمک به مصدومان عنوان کرد که برای اولین بار در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران برگزار شده و با تایید فدراسیون جهانی ربوکاپ به لیگ‌های مسابقات جهانی ربوکاپ که امسال در برزیل برگزار می‌شود افزوده شده است.

 

به گفته موسی خانی، لیگ‌های مختلف مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در جهت هماهنگی هر چه بیشتر با مسابقات جهانی ربوکاپ تغییراتی داشته اند مثلا در لیگ ربات‌های امدادگر، باز کردن در توسط ربات به فاکتورهای رقابت افزوده شده و مساحت زمین لیگ ربات‌های فوتبالیست و ربات‌های انسان نما هم بزرگتر شده است.

 

وی در ادامه، تجلیل از بزرگان دانش رباتیک کشور و پیشکسوتان کمیته ملی ربوکاپ را از دیگر برنامه های مسابقات ربوکاپ آزاد ایران 2014 عنوان کرد.

 

رییس کمیته ملی ربوکاپ که در نشستی با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره وعده های مطرح شده در خصوص پیگیری بهره مندی برگزیدگان مسابقات ربوکاپ از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان گفت: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان سال گذشته در این زمینه قول مساعد داده بودند که همچنان منتظر تصمیم نهایی بنیاد هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: مسابقات ربوکاپ، با کیفیت‌ترین رقابت‌های هوش مصنوعی و رباتیک در دنیا و بهترین راه شناسایی نخبگان این حوزه هستند و دانشگاه های بزرگ دنیا نیز در پذیرش دانشجو، موفقیت در چنین مسابقاتی را مد نظر قرار می‌دهند که امیدواریم در دولت تدبیر و امید شاهد توجه به نخبگان این حوزه و حمایت جدی تر از آنها باشیم.

 

موسی خانی در عین حال تصریح کرد: شورای هدایت دانشگاه آزاد اسلامی طبق آیین نامه حمایتی خود تسهیلاتی را برای پذیرش بدون کنکور برگزیدگان رقابتهای ربوکاپ قائل شده و تا جایی که اطلاع دارم، دانشگاه های دولتی نیز کسب رتبه در این مسابقات را از ملاک‌های پذیرش بدون کنکور خود قرار داده اند.

 

رییس کمیته ملی ربوکاپ در پایان با اشاره به گسترش روزافزون ربات‌ها در حوزه های مختلف کاربردی در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: در کشور ما هم اقدامات خوبی در زمینه راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و تولید نرم افزار و محصولات رباتیک بر پایه تجارب تیم‌های ربوکاپ صورت گرفته ولی متاسفانه در برخی زمینه ها مثل ربات‌های مین یاب که با توجه به شرایط خاص کشور توسط محققان رباتیک ایرانی پایه گذاری شده، توجه کافی از سوی مسوولان صورت نمی گیرد و سفارشی به تیم‌ها داده نمی شود که طبعا باعث بی انگیزیگی اعضای این تیم‌ها و گرایش آنها به سایر حوزه های رباتیک می‌شود.

 

گفتنی است، نهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران از 20 تا 22 فروردین ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می‌شود.