معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت از راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های ساخت پالایشگاه‏ها، روغن و محصولات و تولید نرم افزار خبر داد و گفت: در این حوزه ها مذاکراتی صورت گرفت که مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه فناوری و نوآوری، مهندس امیرعباس حسینی، سهم افراد حقیقی را برای خرید سهام اولین شرکت دانش‏ بنیان را 5/7 تا  10 درصد عنوان کرد و افزود: در خرید سهام این شرکت اعضای هیات علمی، کارشناسان و کارکنان پژوهشگاه، با توجه به ارتباط با حوزه کاتالیست، در اولویت قرار داشتند.

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به معضلات شرکت‏های دانش‏ بنیان و تامین مالی این گونه شرکت‏ها اظهار داشت: یکی از معضلات این گونه شرکت‏ها تامین منابع مالی آنها است که طبق آیین نامه تاسیس شرکت‌های اقماری بخش خصوصی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‏ توانند در سهام شرکت شریک شوند.

وی یکی از روش‏های جذب سرمایه تاسیس شرکت‏های دانش‏بنیان را پذیره‏ نویسی دانست و ادامه داد: با راه اندازی اولین شرکت دانش بنیان پژوهشگاه صنعت اقدام به پذیره نویسی شد که 5/7 تا 10 درصد از سهام به صورت خاص، 15 تا 20 درصد به پژوهشگاه و 70 تا 5/77 درصد به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته حسینی سهم عمده این شرکت بالغ بر 70 درصد از آورده مالی، به عهده بخش خصوصی است.

معاون فناوری پژوهشگاه صنعت نفت از تاسیس شرکت‏های دانش‏ بنیان بیشتری در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: گام‏های اولیه برای تاسیس شرکت مهندسی و ساخت پالایشگاه‏ها برداشته شده و راهبرد پژوهشگاه در حوزه پالایش ساخت پالایشگاه‏های کوچک است که به دلیل صرفه اقتصادی، امکان‏ پذیری طرح و سرعت اجرای آن اهمیت فراوان دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در پردیس انرژی و محیط زیست نیز مذاکراتی با شرکت بهینه‏ سازی برای تاسیس شرکت‏هایی در حوزه مدیریت انرژی انجام شده ضمن آنکه با توجه به توانمندی پژوهشگاه در زمینه روغن و محصولات نانو، در حال بررسی تاسیس شرکت‏های اقماری در این زمینه هستیم.

حسینی اولویت اصلی پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه شرکت‏های دانش ‏بنیان را صنایع بالادستی ذکر کرد و اظهار داشت: در بخش نرم ‏افزارها و فناوری‏های IT نیز شرکت دانش‏ بنیان که در صنعت نفت هم نقش ایفا کند تاسیس خواهد شد که در این زمینه مذاکرات اولیه انجام شده ‏است.