معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این معاونت و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید سپهر قاضی‌نوری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این معاونت و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: تفاهم‌نامه "راه‌اندازی گروه پژوهشی اخلاق فناوری" در چارچوب همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،  به منظور تقویت رویکرد توجه به جنبه‌های اخلاقی در توسعه فناوری منعقد گردیده است.

معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: با توجه به آهنگ پر شتاب تجهیزات فناورانه و ضعف نظام‌های اخلاقی سنتی جوامع در تطبیق با این موضوع، ضرورت توجه به اخلاق فناوری در مواردی همچون تقاضا برای مسئولیت اجتماعی بیشتر، افزایش آگاهی‌های عمومی از مشکلات و عوارض توسعه فناوری‌ها، و ارائه آموزش‌های لازم در خصوص پیامدهای فناوری، احساس می‌شود.

دکتر قاضی‌نوری در خصوص اهداف این تفاهم‌نامه خاطر نشان کرد: رعایت اخلاق فناوری از دو جنبه تولید فناوری (عرضه کنندگان فناوری) و کاربرد فناوری (مصرف‌کنندگان فناوری) اهمیت دارد. در این راستا، هدف از این تفاهم‌نامه، راه‌اندازی گروه پژوهشی اخلاق فناوری است که تبیین جنبه‌های اخلاقی فناوری را به ویژه با الویت فناوری‌های همگرای چهارگانه (نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و فناوری شناختی)، در دستور کار خود قرار دهد.

قاضی نوری به مهم‌ترین تعهدات دو طرف در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: از مهمترین تعهدات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تلاش در جهت کسب موافقت هیات امنای مرکز در خصوص ایجاد گروه پژوهشی  و پیگیری جهت اخذ موافقت اصولی آن از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی ادامه داد: از مهمترین تعهدات معاونت علمی و فناوری نیز این است که تا پایان مدت اعتبار این تفاهم‌نامه 3 ساله، هزینه انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های مصوب در کارگروه مشترک متشکل از نمایندگان که با حضور دو نماینده از هر طرف تشکیل شده است را به صورت ابلاغ اعتبار تامین نماید.