متخصصان شیمی دانشگاه مازندران، روشی حساس و دقیق جهت اندازه‌گیری ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله ویتامین ‌C در نمونه‌های زیستی طراحی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال‌های اخیر، روش‌های مبتنی بر نورتابی شیمیایی به عنوان حساس‌ترین ابزار تشخیص در تحلیل‌های پزشکی مطرح است. علی‌رغم حساسیت بالا، مطالعات گسترده جهت افزایش گزینش‌پذیری و بهبود حد تشخیص این روش‌ها ادامه دارد.

نظر به اهمیت میزان مصرف روزانه ویتامین‌ C به عنوان مکمل غذایی، در این مطالعه پژوهشگران تلاش کردند روشی گزینش‌پذیر، حساس و دقیق برای سنجش ترکیبات ضد اکسیدانی از جمله ویتامین ‌C موجود در فراورده‌های دارویی بر پایه خواص این ترکیبات معرفی کنند.

روش پیشنهادی ساده و کم هزینه است و بدون نیاز به ابزارهای پیچیده، امکان سنجش مقادیر ویتامین C در فرآورده‌های دارویی را قبل از معرفی به بازار فراهم می‌کند. با توجه به نتایج حاصل شده، این روش قادر به تعیین ویتامین ‌C تا مقدار 0/01 میکروگرم در میلی لیتر در نمونه‌های استاندارد است.

به کمک نتایج این طرح، می‌توان فعالیت ضد اکسیدانی کل نمونه‌های مختلف سنتزی و حقیقی را تعیین کرد. سنجش میزان گونه‌های اکسیژن فعال در محصولات غذایی و نمونه‌های حقیقی که میزان آن‌ها در سلامت فرد اهمیت بسیاری دارد، از دیگر کاربردهای روش پیشنهادی است.

در این طرح تلاش شده است تا از نانوآلیاژ طلا/نقره و ترکیب امپلکس قرمز بعنوان تقویت‌کننده‌های سیستم نورتابی شیمیایی پراکسی اکسالات، به صورت همزمان استفاده شود. در این ترکیب، امپلکس قرمز، به عنوان فلوئورسانت و کاوشگر بیانگر سازوکار تأثیر ویتامین ‌C بر سیستم نورتابی شیمیایی عمل می‌کند.

نتایج یافته‌های پژوهشی محققان گروه شیمی دانشگاه مازندران در Journal of Luminescence منتشر شده است.