معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: تنظیم و تدوین یک راهبرد مدون، برای همسویی و ایجاد ارزش افزوده در دستگاه‌های اجرائی کشور در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در همین زمینه در ماه های پایانی سال 92 کارگروه مشترکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد تا از موازی‌کاری و دوباره‌کاری پرهیز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، دکتر سورنا ستاری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت درخصوص ایجاد بازار مناسب برای دستاوردهای فناورانه شرکت‌های ایرانی و تحریک تقاضا گفت: در این قسمت مسئله ای که همواره باید مورد توجه قرار بدهیم این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس اهداف، وظایف و برنامه‌های کاری خویش همواره در امور اجرایی ورود پیدا نخواهد کرد و عمدتا این معاونت به صورت برنامه‌های حمایتی و هدایتی فعالیت خود را دنبال می‌کند.

وی افزود: این معاونت در تلاش است تا زمینه‌هایی را فراهم کند که بخش‌های مختلف نظام علم و فناوری؛ هماهنگی، همکاری و هم افزایی بیشتری را در کنار هم تجربه کند. بنا براین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه برنامه‌هایی از جمله برگزاری چهار دوره جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، برگزاری فن‌بازارهای منطقه‌ای از طریق پارک فناوری پردیس، برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران، برگزاری نمایشگاه های متفرقه مانند نمایشگاه بیداری اسلامی، نمایشگاه زنان جهان اسلام، نمایشگاه محیط زیست و نمایشگاه های حاشیه ای، برگزاری جشنواره های کانون های هماهنگی دانش و صنعت در استان های مختلف کشور، شرکت در چند نمایشگاه تجاری سازی و معرفی دستاورد های فناورانه در خارج از کشور که خوشبختانه در نمایشگاه کشور چین با توفیق و عقد قرار داد های تجاری همراه بود را در دستور کار خود قرار داده و تا کنون به آن جامه عمل پوشانده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تاکید بر ایجاد هماهنگی و همگرایی بین مراکز پژوهشی و وزارتخانه‌های نفت، نیرو، فاوا، مسکن و شهرسازی و ... گفت: به عنوان اولویت اول، تنظیم و تدوین یک راهبرد مدون، برای همسویی و ایجاد ارزش افزوده در دستگاه‌های اجرائی کشور در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در همین زمینه در ماه های پایانی سال 92 کارگروه مشترکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد تا از موازی‌کاری و دوباره‌کاری پرهیز شود.

 

تشکیل شبکه تولید، انتقال و مدیریت دانش

وی ادامه داد: در مرحله بعد شبکه تولید، انتقال و مدیریت دانش در قالب مثلث دستگاه‌های اجرائی، ستادهای توسعه فناوری راهبردی و انجمن‌های علمی کشور و مراکز علمی و پژوهشی کشور تشکیل می شود و موجب هم‌افزایی و ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

ستاری افزود: به عنوان یک پیش نیاز، تقسیم کار مناسبی بین ارکان یاد‌شده فوق پدید آمده است و فعالیت‌ها براساس چارچوب منطق کار شامل تعریف؛ هدف کلان، اهداف بخشی، خروجی حاصل برای دست یافتن به اهداف مورد نظر، فعالیت‌های لازم برای دست یافتن به هر یک از خروجی‌های تعریف شده، فرضیات مربوط به هر سطح؛ تعریف شاخص‌های هدفمند و قابل بررسی و تصدیق برای هر یک از قسمت‌های تعریف شده قبل؛ تعریف ابزارهای بررسی تحقق پذیری، تهیه بودجه عملکردی، تنظیم می شود تا امکان بررسی پیشرفت کار و ارزشیابی طرح‌های انجام شده و میزان موفقیت عملکرد فراهم شود.

 

انعقاد موافقتنامه‌های همکاری با نهادهای مختلف در حوزه طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری به منظور ایجاد هماهنگی و همگرایی بین مراکز پژوهشی و وزارتخانه های کشور، انعقاد موافقت نامه های همکاری با نهادهای مختلف در حوزه طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری است، ادامه داد: برخی از مهمترین آنها عبارتند از: طرح کلان ملی"کسب دانش فنی و تولید داروها و مواد اولیه وارداتی با همکاری دانشگاه و صنعت" فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح کلان ملی"دستیابی به دانش فنی تولید لاین های دام، طیور و آبزیان" فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی و طرح کلان ملی"دستیابی و توسعه دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات، ماشین آلات و صنایع پیشرفته کشاورزی" فیمابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی است.

ستاری افزود: طرح کلان ملی"کسب دانش فنی و طراحی، ساخت، تست و تولید نمونه صنعتی تجهیزات پزشکی" فی‌مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح کلان ملی"راه اندازی نظام حمل و نقل عمومی هوایی و طراحی و ساخت هواگردها" فی‌مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و طرح کلان ملی"طراحی، تجهیز و راه اندازی شبکه ملی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" فی‌مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه های این حوزه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: همچنین علاوه بر 10 ستاد فناوری‌های راهبردی مصوب در گذشته، ایجاد و تاسیس ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی نفت، گاز و ذغال‌سنگ و ستاد انرژی‌های تجدید پذیر و محیط زیست، ایجاد و تاسیس بیش از 50 کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با رویکرد هم گرایی و هماهنگی بین دولت ، صنعت و دانشگاه نیز از دیگر برنامه های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در این بخش بوده است که خوشبختانه در سال 92 شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب قانون این کانون‌ها از این تشکل مدنی حمایت جدی به عمل آورد.

ستاری گفت: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با وزارت نفت و وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... از جمله این برنامه ها بوده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطر نشان کرد: انجام طرح‌های کلان ملی فناوری در حوزه وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و ... تا کنون دنبال می‌شود و به یاری خدا می‌توان پیش‌بینی کرد که زمینه‌های رشد علمی، فناوری و اقتصادی بهتر فراهم شود.


عقد تفاهم نامه همکاری با وزارت علوم در خصوص صادرات کالا و خدمات دانش بنیان

وی با تاکید بر اهمیت تنظیم مشوق های صادراتی به منظور حمایت از صادرکنندگان محصولات دارای ارزش افزوده بالا و صادرکنندگان کالاها و خدمات دانش‌بنیان گفت: البته این بحث یکی از مهمترین مسایلی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است باید اقدامات و کارها طی برنامه ریزی مدون و بلند مدت با جدیت و شدت پیگیری شود. همانگونه که می‌دانید این مسئله به یک نهاد خاص مربوط نبوده و بیشتر سازمان ها و نهادها و وزارتخانه ها درگیر آن هستند.

ستاری افزود: اما معاونت علمی با توجه به عمر کم تاسیس خود و با عنایت به اهداف، وظایف و فعالیت های گسترده‌ایی که در این زمان کوتاه از بدو تاسیس انجام داده است و تلاش دارد بتواند به این گونه مسایل به طور ویژه بپردازد.

وی ادامه داد: لذا عقد تفاهم نامه همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص صادرات کالا و خدمات دانش بنیان، حمایت مادی و معنوی از شرکت تازه تاسیس صادرات و خدمات دانش بنیان که به صورت مشترک با انجمن‌های علمی پارک ها و مراکز رشد کشور و تشکل های دانش بنیان تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت تاسیس شده است و حمایت از شرکت در حال تاسیس مجمع خیران تجاری سازی، بخشی از تلاش معاونت در راستای صادرات کالا و خدمات دانش بنیان بوده است.

 

ایجاد مشوق‌های مالیاتی به منظور توسعه شرکت های دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه‌های دولت برای ایجاد مشوق‌های مالیاتی به منظور توسعه شرکت های دانش بنیان و صادراتی نیز گفت: دولت تدبیر و امید با مجموعه وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها و یا نهادها و سازمان های متعددی که تحت مدیریتش قرار دارد، توانسته گام ها و اقدامات اساسی را انجام دهد و ما شاهد هستیم به بخش‌های مختلف روح تازه‌ای بخشیده شده است.

سورنا ستاری تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در این زمینه تحرک خوبی را آغاز کرده است که نوید بخش دوره های خوبی خواهد بود. از جمله این اقدامات همانگونه که گفته شد راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی است که از این صندوق حمایت‌ها و کمک‌های خوبی به توسعه شرکت های دانش‌بنیان انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز که با طی شدن دوره‌ای طولانی مدت و با بروز اختلافات بین معاونت علمی و وزارت علوم در دولت گذشته بالاخره به تصویب مجلس و در نهایت شورای نگهبان رسید، در این قانون از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های خوبی صورت خواهد گرفت از جمله در بحث مالیات.

 

استخدام استعدادهای برتر و حمایت از شرکتهای دانش بنیان

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در این قانون از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای برخوردارند. علاوه بر این ها که خود دارای ابعاد گسترده‌ای است، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان به شرکت‌های دانش‌بنیانی که بتوانند از مجموع افرادی که در بانک اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان به عنوان استعدادهای برتر تشکیل پرونده داده‌اند و یا از تسهیلات این بنیاد برخوردار می‌شوند، استفاده کرده و به استخدام در بیاورند، تا یک دوره و مدت خوبی حقوق این افراد را به این شرکت‌ها پرداخت می‌کند.

 

ایجاد مشوق های مالیاتی برای احداث کارخانه در پارک فناوری پردیس

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: علاوه بر این اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در پارک فناوری واقع در پردیس و یا دیگر پارک‌های فناوری کشور دفتر، تشکیلات و کارخانه ‌های خود را احداث کنند از یک سری مشوق‌های مالیاتی و ... برخوردار خواهند شد. به طور مثال زمین به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه کم به این ها تعلق می گیرد. در خود پارکها بودجه و هزینه نسبت به خارج از پارک‌های فناوری و علمی به مراتب کمتر است و مجموعه‌ای از این دست مشوق‌ها کم نیستند که بتواند برای شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ ای برای ایجاد، فعالیت، توسعه و پیشرفت باشد.

ستاری در خصوص ساماندهی نظام تامین مالی نیز گفت: بخش تامین مالی برای شرکت های دانش بنیان از برنامه های سخت و پرکاری است که همکاران من در معاونت علمی و فناوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی و ... به طور جدی و با کاری کارشناسانه در تلاش هستند که بتوانند به پیش بروند.


فعال کردن صندوق های خطر پذیر (VC)

وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها ما باید در حوزه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، صندوق های خطر پذیر (VC) را جدی گرفته و بیشتر آنها را در خدمت این گونه شرکت‌ها بکار بگیریم. بر این اساس توانستیم برخی از صندوق‌هایی که تا کنون غیر فعال بودند را به فعالیت وادار کرده و وارد جریان کنیم. به طور مثال با برخی از این‌ها در دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری و یا شهرک‌های علمی و تحقیقاتی تفاهم نامه همکاری و حمایتی منعقد شده است.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: همچنین حمایت از ارایه خدمات مالی به منظور تجاری‌سازی در سال 1391 در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد سراسر کشور نیز نمونه‌ای دیگر از این فعالیت‌ها بوده است.

 

استفاده از منابع بانکی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان

ستاری افزود: انعقاد قرارداد ارایه انواع خدمات مالی با پارک فناوری پردیس و صندوق توسعه فناوری‌های نوین به منظور ارایه خدمات ضمانت‌نامه و انواع خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان، انعقاد قرارداد ارایه انواع خدمات مالی با دانشگاه صنعتی شریف و صندوق پژوهش و فناوری شریف به منظور ارایه خدمات ضمانت‌نامه و انواع خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر فعالیتها در این بخش است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: علاوه بر این‌ها، با برنامه‌ریزی های انجام شده، بدنبال به خدمت گرفتن منابع بانکی از جمله انعقاد تفاهم نامه با بانک کشاورزی به مبلغ 200 میلیارد تومان و با بانک صنعت و معدن به مبلغ 400 میلیارد تومان و همچنین با بانک قرض الحسنه رسالت در مجموع خط اعتباری به مبلغ 800 میلیارد تومان به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان هستیم. بنابر این زمینه برای حضور نهادها و سازمان‌های مالی و اجرایی و یا بخش‌های خصوصی فراهم است.