ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)/کاردار سفارت اردن در تهران: اسلام یکی از ادیان بزرگ دنیاست اما مسلمانان، امروز از نظر پیشرفت علمی در جایگاه مناسبی نیستند ما باید خیلی تلاش کنیم تا شکاف علمی خودمان و کشورهای توسعه یافته را پر کنیم.ما شاهدیم دانشمندانی که از کشورهای اسلامی به اروپا و آمریکا رفته اند و در آنجا بسیار موفق بوده اند. اگر شرایط مناسبی برای بازگشت آنها به کشورهایشان فراهم شود می توانند از تجربه های گرانبهایشان در جهت پیشرفت مسلمانان استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)، دکتر ماهر ترونه کاردار سفارت اردن در ایران است. کشوری که به لحاظ تمدنی و قدمت فرهنگی پیشینه ای قابل توجه و بلند بالا دارد. وی را در هتل آزادی تهران ملاقات کردیم و با هم درباره همکاری های علمی کشورهای اسلامی و تاثیر این کار بر همبستگی بیشتر میان آنان گفت وگو کردیم. وی از آنجا که در کشور اردن مدیر پروژه های گردشگری بوده است و نگاه توسعه ای به این مقوله داشته، یکی از دغدغه هایش نزدیکی ملت ها و دولت های مسلمان به یکدیگر است. گفت وگو با کاردان سفارت اردن در تهران را در ادامه می خوانید.

- همکاری علمی کشورهای اسلامی در چه سطحی قرار دارد و آیا امروز در همبستگی میان آنها تاثیر داشته است؟

متاسفانه در سال های گذشته مسلمانان درگیر مسائل فرعی مثل مسائل سیاسی بودند و از نظر پیشرفت های علمی در سطح کنونی نبودند. عقب ماندگی های علمی سبب شده بود همکاری علمی چندانی بین آنها وجود نداشته باشد اما امروزه شاهدیم که سطح همکاری های علمی بیشتر شده و جوایزی مثل مصطفی(ص) هم به نزدیکی علمی مسلمانان کمک خواهد کرد.همگرایی علمی مسلمین به بهبود شرایط اقتصادی آنان کمک خواهد کرد و هرچه سطح رفاه بالا برود مسلمانان از پرداختن به مسائل تفرقه انگیز و جانبی پرهیز می کنند و به عنوان یک "امت واحده" در جامعه جهانی حاضر می شوند.ما امروزه شاهدیم که کشورهایی مثل کشورهای آمریکای لاتین همکاری علمی بسیار زیادی با هم دارند که به پیشرفت کل این منطقه منجر شده است.

- مسلمانان در گذشته های دور از نظر علمی جایگاه بالایی داشتند و پیشرفت دین اسلام را با کمک پیشرفت های بیشتر کردند.آیا از تجربیات گذشته بهره گیری می شود؟

وضعیت کنونی دنیا نسبت به قرون اول اسلامی که پیشرفت های شگرف علمی در جهان اسلام رخ داد بسیار متفاوت است.مثلا در گذشته مرزهای سیاسی بین مسلمانان وجود نداشت و دانشمندان مسلمان در کشورهایی مثل عراق و ایران گرد هم می آمدند و به تبادل نظر می پرداختند اما بعد از آن دوران طلایی پیشرفت علمی ما شاهد رکود علمی میان مسلمین بودیم و درواقع از قافله علمی دنیا عقب ماندیم.این عقب ماندگی ادامه داشت تا اینکه ما در دوران معاصر با پیشرفت های غرب مواجه شدیم و پی به خواب طولانی خود بردیم.ما باید ببینیم دلیل پیشرفت های علمی مسلمانان در آن عصر طلایی علمی چه بود و آیا ما می توانیم از همان راهکارها در قرن بیست و یکم استفاده کنیم یا نه.به گمان من در کنار مطالعه تاریخ قرون طلایی مسلمانان ما نباید از تاریخ پیشرفت علم در غرب هم غافل باشیم.باید ببینیم چطور غربی ها در دوران رنسانس به یک جهش علمی انجام دادند که تاکنون ادامه داشته است.البته باید مراقب باشیم که این کار به معنی دنباله روی غرب نیست و باید مراقب ارزش های اسلامی باشیم تا علم و دین در کنار هم پیش روند.

- آیا کشورهای اسلامی توانستند به پشتوانه علمی در جهان دیپلماتیک هم تاثیرگذار باشند؟

بگذارید مثالی برای شما بزنم که مثال خوبی در جهان اسلام است.کشور جمهوری اسلامی ایران یک کشور خیلی پیشرفته اسلامی است و جایگاه شاخصی در جامعه بین المللی دارد که یکی از دلایل این جایگاه بالا، پیشرفت های علمی و تکنولوژی است.وقتی کشوری پیشرفت می کند دیگران ناچارند به صدای آن کشور گوش کنند و برای رفع نیازهای خود به آن وابسته می شوند.

- کشورهای اسلامی بخش مهمی از جهان هستند.آیا توانسته اند در عرصه علمی هم تاثیر داشته باشند؟

اسلام یکی از ادیان بزرگ دنیاست اما مسلمانان، امروز از نظر پیشرفت علمی در جایگاه مناسبی نیستند ما باید خیلی تلاش کنیم تا شکاف علمی خودمان و کشورهای توسعه یافته را پر کنیم.ما شاهدیم دانشمندانی که از کشورهای اسلامی به اروپا و آمریکا رفته اند و در آنجا بسیار موفق بوده اند. اگر شرایط مناسبی برای بازگشت آنها به کشورهایشان فراهم شود می توانند از تجربه های گرانبهایشان در جهت پیشرفت مسلمانان استفاده کنند.البته در قرن اخیر پیشرفت های خوبی در برخی از کشورهای اسلامی مثل مالزی،ترکیه و ایران رخ داده است که کشورهای دیگر اسلامی هم می توانند از تجربیات مسلمانان پیشرفته تر استفاده کنند. ما نسبت به جمعیت و پتانسیل‌مان از دنیا عقب هستیم.

-آیا برگزاری جایزه علمی درخور توجهی مثل مصطفی با با همگرایی دانشمندان کشورهای اسلامی برگزار می شود می تواند به وحدت مسلمانان کمک کند؟

خیلی زیاد.هم اکنون می بینید که افرادی از کشورهای مختلف اسلامی در این همایش حضور دارند و در جریان داوری و اهدای جایزه علمی مصطفی دانشگاه ها و مراکز علمی اسلامی با هم همکاری خواهند کرد که مطمئنا زمینه ساز همکاری های گسترده تر در آینده خواهد بود.هر عملی که بتواند به نزدیکی بیشتر مسلمانان منجر شود برای امت اسلامی مبارک است و فعالیت های علمی در این میان جایگاه بسیار بالایی دارند چون هم شرایط اقتصای مسامانان را بهبود می بخشند و هم آنها را متحدتر می کنند.