معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازارهای جهانی تاکید کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، علی مرتضی بیرنگ؛ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست اولین نمایشگاه اختصاصی کالاها و خدمات دانش بنیان ایران که در روزهای 15 الی 18 اردیبهشت در اربیل کردستان عراق برگزار می شود، گفت: این نمایشگاه که به ابتکار مجمع تشکل های دانش بنیان برگزار می شود می تواند ظرفیت و توانایی شرکت های ایرانی را در بازار عراق نشان دهد و همچنین در ادامه می تواند در اصلاح سیاست‌ها و رفع نواقص قانونی به تصمیم گیران کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در بازارهای جهانی تاکید کرد.

همچنین افشین کلاهی؛ رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران در این باره گفت: نمایشگاه کالاهای دانش بنیان در عراق در فضای هزار متر مربع و در محل فضای نمایشگاهی ˈ سامی عبدالرحمانˈ اربیل برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری قبول کرده است که 50 درصد هزینه های مربوط به اجاره غرفه شرکت های دانش بنیان را پرداخت کند، افزود: در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه های تخصصی آی سی تی ، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی ، فناوری بیمارستانی و آزمایشگاهی ، هوا فضا، نفت ، گاز و پتروشیمی ، صنایع خورشیدی و انرژی های نو حضور خواهند داشت.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران هدف از برگزاری این نمایشگاه را ساماندهی تولید و و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان از طریق سازماندهی فعالان مربوطه در تشکل های حرفه ای و صنعتی ، زمینه سازی ، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت های تشکل های تولیدی – صادراتی و ارایه نظرات مشورتی به مراجع بر دستگاه های ذیربط حاکمیتی در حوزه های مرتبط با تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان عنوان کرد.

وی ادامه داد: یکی از مسایلی که شرکت های دانش بنیان با آن مواجه هستند ، صادر کردن تولیدات آنهاست که برگزاری نمایشگاه در کشور های همجوار برای فروش کالاهای دانش بنیان می تواند راهکاری برای این مشکل باشد. به همین منظور با پیشنهاد مجمع تشکل های دانش بنیان و حمایت معاونت علمی و فناوری اولین کشور هدف ما اقلیم کردستان عراق در نظر گرفته شده است.

کلاهی اظهار داشت: اکنون اربیل کردستان از رشد اقتصادی شش درصدی برخوردار است و علاوه بر جذب 17 درصد از بودجه عراق به طور جداگانه از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود نیز برخوردار است .

وی گفت: انتظار می رود با سرمایه گذاری صورت گرفته ، این اقلیم به زودی به یکی از قطبهای اقتصادی منطقه تبدیل شود.

رییس مجمع تشکل های دانش بنیان برگزاری این نمایشگاه را گام نخست صادرات محصولات دانش بنیان عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه بتواند باعث ایجاد تحرک در بخش های مختلف فناوری شود.


استفاده از فرصت های اقتصادی عراق

در ادامه این نشست رییس اداره بازاریابی الکترونیک و تبلیغات صادرات سازمان توسعه تجارت نیز گفت: عراق از مهمترین فرصت اقتصادی برای ایران است و از آنجا که دومین ذخیره نفتی دنیا در آنجا قرار دارد ، کارشناسان پیش بینی می کنند صادرات نفتی آن از میزان صادرات کشور عربستان نیز فراتر رود.

به گفته وی، عراق دارای هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک و 70 درصد تقارن فرهنگی با ایران است و همین امر این کشور را بهترین فرصت اقتصادی برای ایران قرار داده است.

رییس اداره بازاریابی الکترونیک و تبلیغات صادرات سازمان توسعه تجارت افزود: سالانه 40 نمایشگاه بین المللی در کشور عراق برگزار می شود که 70 درصد آنها در اقلیم کردستان است و ایرانی ها می توانند ازاین فرصت بخوبی استفاده کنند.

وی بازار عراق را شامل سالانه 70 میلیارد دلار در بخش کالا و 200میلیارد دلار در حوزه ساخت و ساز دانست و گفت: ایرانی ها تنها 10 درصد از این بازار را در اختیار گرفته اند.

نجات نیا تاکید کرد : اگر شرکت های ایرانی بتوانند با قیمت رقابتی تعهدات خود ایفا کنند، قطعا در کشوری که 99.5 درصد نیازش را از خارج وارد می کند، می توانند انتظار یک بازار 100 ساله را داشته باشند.


فراهم شدن امکان صادرات محصولات آی سی تی

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان نرم افزار نیز در این باره گفت: عراق سال 2013 را به عنوان سال فناوری اطلاعات نام گذاری کرده بود و در نخستین گام قصد دارد مدارس خود را هوشمند کند.

محمد رضا طلایی افزود: این فرصت بسیار خوبی برای شرکت های دانش بنیان حوزه آی سی تی در صادارات محصولات خود و استفاده از فضای مناسب درعراق ایجاد می کند.

اولین نمایشگاه اختصاصی کالاها و خدمات دانش بنیان ایران در روزهای 15 الی 18 اردیبهشت در اربیل کردستان عراق برگزار می شود .