ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)/ نخستین رئیس بانک توسعه اسلامی:  من معتقدم همکاری میان مسلمانان نه تنها به پیشرفت امت اسلامی کمک می کند بلکه در سطح بالاتر به هدف مهم وحدت اسلامی نیز سود می‌رساند. ما امت واحده هستیم و باید تلاش کنیم مثل یک ید واحده در دهکده جهانی برای پیشرفت و سربلندی مسلمانان تلاش کنیم که یکی از اصلی ترین راه های دستیابی به آن از طریق فعالیت های علمی مشترک مانند جایزه مصطفی است که نوید بخش نزدیکی هرچه بیشتر مسلمانان است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)، دکتر احمد محمدعلی المدنی؛ نخستین رئیس بانک توسعه اسلامی در سال 1975 است. نهادی که جزو برترین های موسسات مالی و توسعه ای در دنیا محسوب می شود. وی متولد عربستان سعودی است و دکترای مدیریت عمومی خود را از دانشگاه میشیگان دریافت کرده است. وی فعالیت های زیادی در عرصه آموزش و پرورش و توسعه منابع انسانی در کشورهای مختلف انجام داده و خدماتی را ارائه کرده است. تا جایی که به عنوان معاون آموزش و پرورش در عربستان سعودی انتخاب شد. وی با حضور در بخش های مختلف مدیریتی، مجددا به بانک توسعه اسلامی بازگشت و اکنون در این موسسه خدمات زیادی را به کشورهای مسلمان ارائه می کند. دکتر محمدعلی دغدغه های زیادی برای یکپارچه سازی و همگرایی میان ملل مسلمان دارد و در بانک توسعه اسلامی همواره تلاش کرده است تا نگاهی مردم محور به فعالیت های مجموعه تحت مدیریت اش داشته باشد. گفت وگوی ما با رئیس بانک توسعه اسلامی را که یکی از اعضای شورای سیاستگذار جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) است در ادامه می خوانید.


- جهان اسلام در زمینه اقتصاد علمی و درآمدزایی از طریق تولیدات علمی چه وضعیتی دارد؟


در ابتدا باید بگویم از اینکه اینجا هستم و از ارائه ایده جایزه مصطفی(ص) بسیار خوشحالم. کشورهای مسلمان نیاز دارند که توجه بیشتری به تکنولو‌ژی کنند. مطمئنم که تاکید بر پیشرفت های تکنولوژیک و علمی تاثیرات غیرقابل انکاری بر پیشرفت همه جانبه کشورها دارد.این پیشرفت تنها اقتصادی نخواهد بود بلکه بهبود شرایط اقتصادی بر همگرایی امت اسلامی نیز تاثیر خواهد گذاشت.همانگونه که می دانید ما هم اکنون در عصر علم زندگی می کنیم.علم یعنی پیشرفت، پیشرفت اقتصادی، موفقیت در تمام عرصه های زندگی من جمله استانداردهای زندگی.اما من فکر می کنم مسلمانان تاکنون توجه درخور به استفاده از دستاورهای علمی برای بهبود وضع معیشت خود نکرده اند.کشورهای اسلامی از نظر تولیدات علمی در دنیا جایگاه شایسته امت اسلامی را ندارند و من امیدوارم نسل جوان ما بتواند ما را به جایگاهی که شایسته ما است نزدیک کند.


- آیا (از طرف بانک توسعه اسلامی) سرمایه گذاری ویژه ای در زمینه تولید دستاوردهای علمی صورت گرفته است؟


بله البته.یکی از اولویت های اصلی بانک توسعه اسلامی توجه مسائل علمی است. اولا بانک توسعه اسلامی تمام کشورهای عضو را تشویق می کند که به حداقل 10 درصد از کمک های بانک توسعه اسلامی  به آنها را در زمینه های علمی و تکنولوژی سرمایه گذاری کنند. بعلاوه بانک توسعه اسلامی  سالانه سه جایزه برای تحقیقات علمی و اختراعات در نظر گرفته است.یک جایزه به موسسات برجسته علمی اهدا می شود، دومی به موسسه ای اهدا می شود که در زمینه علوم پایه تحقیقات درخور توجه انجام داده است و سومی به فعال ترین موسسه تحقیقاتی در جمع کشورهای عضو بانک توسعه اسلامی  تعلق می گیرد و ما بسیار خوشحال می شویم انشالله در زمینه های علمی با جایزه مصطفی(ص) همکاری کنیم.

به نظر شما پیشرت های علمی بر رونق اقتصادی در کشورهای اسلامی می تواند تاثیرگذار باشد یا اینکه بهتر است از دستاوردهای غربی ها بهره بگیریم؟


به نظرم آشکار است که ما باید هر دو کار را انجام دهیم.سرمایه گذاری در زمینه های علمی و استفاده از دستاوردهای دیگران. باید شانه به شانه هم حرکت کنند.کشورهای اسلامی باید سعی کنند در حد امکان به استقلال علمی و تکنولوژی دست پیدا کنند.سرمایه گذاری در زمینه هایی که مورد علاقه و نیاز کشورهای اسلامی است.


-آیا همگرایی میان دانشمندان مسلمان فرصتی برای انجام کارهای پربازده ایجاد می کند؟


من معتقدم همکاری میان مسلمانان نه تنها به پیشرفت امت اسلامی کمک می کند بلکه در سطح بالاتر به هدف مهم وحدت اسلامی نیز سود می رساند.ما امت واحده هستیم و باید تلاش کنیم مثل یک ید واحده در دهکده جهانی برای پیشرفت و سربلندی مسلمانان تلاش کنیم که یکی از اصلی ترین راه های دستیابی به آن از طریق فعالیت های علمی مشترک مانند جایزه مصطفی است که نوید بخش نزدیکی هرچه بیشتر مسلمانان است.باید تلاش کنیم در دهکده جهانی کمتر و کمتر به دیگران و بیشتر و بیشتر به خودمان تکیه کنیم.


- جایزه مصطفی به نظر شما می تواند زمینه پیشرفت های علمی در جهان اسلام را فراهم کند؟پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن آن دارید؟


هدف ما دستیابی به راه هایی برای بهبود جایزه است اما به شخصه فکر می کنم ابداع این جایزه گام بسیار مهمی برای تسریع پیشرت‌های علمی میان مسلمین است و همه کشورهای اسلامی باید با هم همکاری کنند تا این جایزه را به جایگاه مناسبی میان جوایز معتبر جهانی تبدیل کنند.