پرویز کرمی؛ رئیس مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در یادداشتی با عنوان "بازی بی‌پایان" که به مناسبت برگزاری دومین جشنواره "دانش آموزی زیست فناوری" به نگارش در آمده، ضمن تاکید بر اینکه تنها بازی بی‌پایان در این جهان، علم آموزی است، جذابیت‌های علم آموزی در بخش زیست فناوری را هیجان انگیزتر از بازی‌های معمولی برای نوجوانان توصیف می‌کند و با اشاره به هوش، ذکاوت و دغدغه دانش‌آموزان برای رسیدن به جایگاه رفیع علمی، آینده را از آن ایرانیان می‌داند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

همه بازی ها، پایان دارند. فرقی ندارد که برنده شده باشید یا بازنده. بازی ها برای برنده ها و بازنده ها، یک پایان دارد. اما علم آموزی هیچ وقت تمام شدنی نیست. مقصدش بی نهایت است. علم آموزی هم بازی در خود دارد هم پول، هم شهرت و هم اعتبار. پس می توان گفت که تنها بازی بی پایان در این جهان، علم آموزی است. دانش آموزان ایرانی به گواه بسیاری از آمارها و پژوهش ها، جزو بهترین ها در هوش و ذکاوت و یادگیری هستند. البته هزار و چهارصد سال پیش پیامبر عزیز و عظیم الشان ما این موضوع را به خوبی می دانست و فرمود: «اگر علم به ثریا آویخته بود، گروهی از فرزندان فارس (ایران) بدان می رسیدند.» (لوکان العلم معلُقا بالثُریّا لتناوله قوم من آبناء فارس).

همه دختران و پسران ایرانی، در دوره دانش آموزی شان، دغدغه رسیدن به جایگاه رفیع علمی را دارند. از هریک آنها بپرسید که می خواهی در بزرگسالی چه کاره بشوی؟ بی درنگ یکی از شغل هایی که رابطه مستقیم با علم آموزی و انسان دوستی دارد را به زبان می آورند. در چنین سنینی، مفاهیم پول و مقام و رفاه، تا حدود زیادی گنگ و غیر قابل توجه هستند. پس به قطعیت می توان نتیجه گرفت که نونهالان و نوجوانان ایرانی، برایشان علم و انسان دوستی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

خوشبختانه اکنون در دوره ای به سر می بریم که میزان پیشرفت علمی کشورمان، در سطح بسیار خوبی قرار دارد. موضوع انرژی هسته ای یکی از مسائلی است که نشان از قدرت علمی ما در جهان دارد. آنهایی که پیشرفت و سربلندی سرزمین ما و فرزندان ما را دوست ندارند، تمام تلاششان را می کنند که این پیشرفت ها به چشم نیاید، اما به یاری خداوند، حرکت علمی ما همچنان رو به جلو است و انشالله، پایان هم نخواهد داشت.

اما در حوزه زیست فناوری، فعالیت ها قابل لمس و همه گیرتر است. همه دانش آموزان ایرانی با این شاخه از علم آگاهی زیادی دارند و بسیاری از آنها، در این حوزه فعالیت هایی چشمگیر دارند. حتی نابغه هایی در این عرصه دیده می شوند که مایه افتخار خانواده، مدرسه و شهرشان هستند. این شاخه از علم، به دلیل گستردگی اش و همچنین نزدیک بودن با همه بخش های زندگی ما، قابل فهم تر و دوست داشتنی است. بنابراین می توانیم بگوییم که این علم شادابی و سرگرمی های زیادی هم با خود دارد. پس دانش آموزانی که علاقه دارند در این عرصه حضور پیدا کنند، نگران کم شدن ساعات بازی و فراغت خود نخواهند بود. چرا که جذابیت های علم آموزی در بخش زیست فناوری، گاهی از هیجان انگیزترین بازی های معمولی هم، هیجان انگیزتر است.

اولیاء، مربیان و همه بزرگتران امروز ایران، تمام تلاششان را می کنند تا بهترین امکانات را در شرایط سخت حاضر برای فرزندان شان فراهم کنند. همه فرزندان ایران می دانند که ما در شرایط حساسی به سر می بریم. در نتیجه می توانیم پیش بینی کنیم که آینده نزدیک، از آن ایرانیان است. ایرانیانی که به یاری خداوند، نسلی را به دنیا معرفی خواهند کرد که در کنار دین داری و خداپرستی شان، به دنبال ارتقای همه انسان های خوب و همنوعان شریفشان هستند و دنیایی می خواهند که در آن پاکی و آرامش و ایمان، جاری باشد و خشونت و جنگ و زورگویی، عاری.

در آخر امیدوارم برگزاری جشنواره دانش آموزی زیست فناوری که اکنون در دوره دومش هستیم، در سال های بعدگسترده و تاثیرگذار برگزار شود و دانش آموزان عزیز ایران اسلامی هم از این فرصت بسیار خوب، بهترین بهره را ببرند. انشالله.