ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)/پروفسور محمد اقبال چودری: اسلام حاوی دستورالعمل های زیادی در خصوص پزشکی است. جهان اسلام تا حد زیادی در تولید علم مشارکت داشته است. آن ها چارچوب تمدن را بسط داده، آن را روشن تر ساخته، و به اروپا در بهترین شرایط ممکن تحویل دادند و اروپا آن را به ایالات متحده تحویل داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)،
در سال 1959 در کراچی پاکستان متولد شد. او استاد موسسه تحقیقات شیمی دانشگاه کراچی، پاکستان است. وی دکترای شیمی آلی خود را در سال 1987 همین موسسه دریافت کرده است. نظارت بر محیط زیست ، ظرفیت سازی در علم و فناوری در پاکستان از جمله پروژه هایی است که وی آن را برای کشورش انجام داده است. او همچنین به طور فعال در پروژه های صنعتی حضور داشته است و در حال حاضر در "مرکز تحلیلی صنعتی" پاکستان نقش مهمی ایفا می کند. در حال حاضر ، او مدیر پروژه تازه تاسیس مرکز داروهای مولکولی و توسعه مبارزه با مواد مخدر  است که به نام دکتر پانجوانی مشهور است. علاوه بر اینها وی عضو آکادمی های معتبر علمی جهان است و در همکاری های ارزنده ای با موسسات تحقیقات جهان انجام می دهد. جوایز مختلفی در عرصه شیمی به وی اعطا شده که از جمله معتبرترین آنها می توان به جایزه شیمی عبدالسلام (برنده نوبل شیمی) و جایزه آکادمی علوم (TWAS)اشاره کرد. گفت وگوی ما را با این دانشمند برجسته جهان اسلام می خوانید.

-    آقای پروفسور چودری! مسلمانان در علم شیمی پیشینه درخشانی دارند و  دستاوردهای بزرگی را به بشریت تقدیم کرده اند. شما به عنوان یکی از دانشمندان معتبر عرصه علم شیمی و بیوشیمی، جایگاه امروز جهان اسلام را در این زمینه چطور می بینید؟ آیا امروز هم می توانیم همچون گذشته با افتخار از دستاوردهای شیمی مسلمانان یاد کنیم؟


در طول قرون وسطی، دانشمندان اسلامی پیشرفت های مهمی را در ریاضی، پزشکی، نجوم، مهندسی و حوزه های زیاد دیگری ایجاد کردند. دانش یکی از قدرتمندترین مولفه های فرهنگ اسلامی در آن زمان بود. مسلمانان به حقیقت و منطق اعتقاد داشتند. پزشکان مسلمان در حوزه پزشکی مشارکت فعالی داشتند.

-    یکی از گرفتاری ها و مشکلاتی که بخش عمده ای از مسلمانان با آن دست در گریبان هستند، مواد مخدر و بیماری های خاص است. آن طور که ما اطلاع داریم شما در این زمینه مطالعات گسترده ای داشته اید. از سوی دیگر دین اسلام بر سلامتی انسان ها تاکید ویژه ای دارد. یافته های امروز مسلمانان تا چه اندازه توانسته است به یک الگوی عملی موفق دست یابد تا انسان ها را از بیماری های صعب العلاج و بیماری خانمانسوز اعتیاد به مواد مخدر نجات دهد؟


اسلام تاکید بسیاری بر روی سلامت انسانی دارد. مسلمانان به شدت توصیه می شوند تا از مواد یا روش هایی که باعث می شود تا غیرعادی رفتار کنند پرهیز داشته باشند. بنابراین استفاده از مواد مخدر و اعتیاد به شدت مضر شناخته می شود. مشارکت هایی بر پایه دانش أینده تکنولوژی جهانی را تضمین کرده و دانشمندان مسلمان درست مانند دیگر دانشمندان می بایست در رابطه با آن نیز فعال باشند.

-    یافته ها و دستاوردهای دانشمندان مطرح مسلمان در عرصه شیمی تا چه اندازه به مرحله تولید و بهره برداری رسیده است؟ آیا شرکت های دانش بنیان کشورهای اسلامی به آن سطح از تکنولوژی رسیده اند که بتوانند حاصل تلاش های دانشمندانشان را به عرصه کاربردی وارد کنند؟

اسلام حاوی دستورالعمل های زیادی در خصوص پزشکی است. جهان اسلام تا حد زیادی در تولید علم مشارکت داشته است. و نه تنها از آن نگهداری کرده بلکه به دستاوردهای علمی افزوده است. آن ها چارچوب تمدن را بسط داده، آن را روشن تر ساخته، و به اروپا در بهترین شرایط ممکن تحویل دادند. و اروپا آن را به ایالات متحده تحویل داد.

-    جناب پروفسور چودری، به نظر شما جوایز علمی تا چه اندازه برای نخبگان علمی و فعالان عرصه دانش انگیزه ایجاد می کند؟

جوایز علمی می تواند نقش مهمی را در انگیزه دادن به دانشمندان ایفا کرده و من اعتقاد دارم که دانشمندان مسلمان می بایست در مشارکت در جامعه علمی بین المللی فعال تر باشند.

-    اغلب جوایز علمی معتبر جهان از جمله نوبل، به دانشمندان غیرمسلمان تعلق گرفته است. آیا این موضوع را می توان یکی از دلایل امروزین عقب ماندگی علمی مسلمانان از غربی ها دانست؟

دانشمندان مسلمان هنوز هم در پیشبرد دانش مشارکت داشته و شما می توانید آن ها را در مشارکت با همتایان اروپایی و امریکایی یا آسیایی در سرتاسر جهان پیدا کنید.

-    شما یکی از موفق ترین دانشمندان مسلمان در حال هستید، آیا این موفقیتها را فراملی و متعلق به جهان اسلام می دانید؟

دستاوردهای من نتیجه هم مسلمان بودن و هم دانشمند سختکوش بودن است و نقش این دو در موفقیت من به یک اندازه است.

-    جایزه المصطفی قرار است نگاهی اختصاصی به دانشمندان جهان اسلام و مسلمان داشته باشد. اتفاقی که جای خالی تا امروز دیده می شد. با توجه به اینکه مبلغ اهدایی این جایزه برای هر بخش 500هزار دلار تعیین شده است که به چهار دانشمند در حوزه های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری ارتباطات و اطلاعات و طرح و ایده برتر دانشمند جهان اسلام تعلق می گیرد، به نظر شما چه تاثیری در فعالیت های دانشمندان مسلمان خواهد داشت؟ آیا افق روشنی از آن را می توانید متصور شوید؟

-    اهدای یک جایزه با نام حضرت مصطفی برای فعالیت های علمی تاثیر جهانی زیادی دارد.



چکیده:

اسلام حاوی دستورالعمل های زیادی در خصوص پزشکی است. جهان اسلام تا حد زیادی در تولید علم مشارکت داشته است. آن ها چارچوب تمدن را بسط داده، آن را روشن تر ساخته، و به اروپا در بهترین شرایط ممکن تحویل دادند و اروپا آن را به ایالات متحده تحویل داد.