ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)/پروفسور محمد قیصر؛ رئیس دانشگاه کراچی: تمام مسلمانان می‌توانند یک دانشگاه واحد با با شرایطی که خودشان می‌خواهند داشته باشند.به عقیده من تاسیس چنین دانشگاهی می تواند به معتبر شدن وضعیت جهان و به ویژه جهان اسلام کمک شایانی کند که البته نباید فراموش کنیم که اصل اول در چنین اتفاقی باید تمرکز بر روی کیفیت تحصیل و آموزش باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)،  پروفسور محمد قیصر همان سادگی، صمیمیت و مهربانی شرقی از جنس پاکستانی اش را همچنان حفظ کرده است و نگذاشته است غرق شدن در مسائل مهم علمی و مراوده و تعامل با اغلب دانشمندان کشورهای جهان غباری بر این صمیمیت بنشاند. با او در هتل آزادی تهران ملاقات کردیم جایی که بسیاری از سیاستگذاران جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) گرد هم آمده بودند تابرای هر چه برگزاری آن در سال آینده تصمیم گیری کنند.

 پروفسور قیصر رئیس دانشگاه کراچی پاکستان است. دانشگاهی که در سطح دنیای اسلام اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده و در میان دانشگاه های جهان سری در سرها درآورده است. رشته اصلی او گیاه شناسی است و در این رابطه تحقیقات پرشماری را انجام داده و یافته های فراوانی را به دست آورده است. او علاوه بر ریاست بر دانشگاه کراچی، کرسی استادی گیاه شناسی این دانشگاه ا نیز برعهده دارد. علاوه بر مسوولیت های فراوان دانشگاهی و انجام پژوهش های فراوان علمی، جوایز متعددی را نیز در داخل و خارج پاکستان به دست آورده است.

به عنوان نمونه؛ دریافت جایزه بهترین معلم از نخست وزیر پاکستان، دریافت مدال طلا در زمینه گیاه شناسی از آکادمی علوم پاکستان و جوایز دیگری از این قبیل در کارنامه پروفسور قیصر دیده می شود. او علاوه بر عضویت در آکادمی علوم جهان اسلام، همکاری های گسترده ای با مجامع علمی بین المللی از جمله سازمان بین المللی بیوسیستماتیک گیاهی، انجمن گیاه شناسی آلمان، انجمن گیاه شناسی پاکستانی و... دارد.

همچنین مقالات متعددی از وی در مجلات معتبر علمی جهان منتشر شده و در هیات تحریریه بسیاری از این نشریات عضویت داشته است و همچنان دارد. تاکنون بیش از 200 مقاله علمی از وی در نشریات مختلف علمی معتبر جهان انتشار یافته و مورد توجه و استفاده سایر دانشمندان حوزه گیاه شناسی قرار گرفته است. با وی درباره تاثیر دانشگاهیان مسلمان بر پیشرفت علمی جهان اسلام گفت وگویی کوتاه انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

جناب پروفسور قیصر! پاکستان جزو معدود کشورهای مسلمانی است که دانشمند نوبلیست در عرصه علمی دارد آیا دریافت این جایزه در افزایش تحرکات دانشمندان پاکستان تاثیرگذار بوده است؟

بله، نوبل در کشورمان باعث ایجاد انگیزه برای همه و به ویژه جوانان شد زیرا یک پاکستانی (پروفسور عبدالسلام) توانست در سطح جهانی به این مقام برسد و نوبل را کسب کند که باعث ایجاد شور و شوق در تمامی اقشار علی‌الخصوص در سطح آکادمیکی شده است. در اینجا لازم است که تاکید کنم به نظر من جایزه علمی و فناوری المصطفی (ص) نیز همانند نوبل می تواند برای دانشمندان جهان اسلام انگیزه ویژه ای ایجاد کند تا بتوانند در عرصه های مختلف علمی یافته ها و توانایی های علمی خود را در معرض هم کیشان و در مرحله بعد همه جهان قرار دهند.

دانشگاه کراجی و دانشمندان پاکستانی تا چه اندازه با دانشمندان دیگر کشورهای اسلامی تعاملات علمی دارند؟

ما در پاکستان آکادمی علمی داریم که نه فقط با کشورهای اسلامی بلکه با تمامی کشورها از جمله چین، انگلیس، آرژانتین و برزیل در ارتباط است و همچنین با 120 کشور دانشگاه در سراسر دنیا در ارتباط هستیم که با بیشتر آنها در زمینه های تحقیقاتی، پژوهشی و ... قرارداد داریم و به زودی با 3 دانشگاه در ایران نیز قرادادهایی در زمینه تبادلات علمی، فناوری منعقد خواهیم کرد.

به نظر شما جهان اسلام به دانشگاهی واحد و مشترک برای مسلمانان نیاز دارد و آیا تاسیس چنین دانشگاهی تاثیرگذار خواهد بود؟

تمام مسلمانان می توانند یک دانشگاه واحد با با شرایطی که خودشان می خواهند داشته باشند.به عقیده من تاسیس چنین دانشگاهی می تواند به معتبر شدن وضعیت جهان و به ویژه جهان اسلام کمک شایانی کند که البته نباید فراموش کنیم که اصل اول در چنین اتفاقی باید تمرکز بر روی کیفیت تحصیل و آموزش باشد تا به جایگاهی مناسب در عرصه علم در جهان دست یابد و در راستای پیشرفت علم و فناوری در جهان حرکت کند و به نوعی بهترین در جهان باشد.

آیا جایزه مصطفی(ص) می تواند خلاء نوبل را در جهان اسلام پر کند؟

بله، این جایزه بسیار مهم است و من در جلسه هم خوشحالی خود را از طرح چنین ایده ای ابراز کردم و از دولتمردان ایرانی برای پایه ریزی آن سپاسگذارم. این رویداد همچنین باعث افزایش تولید علم، افزایش اختراعات و انجام تحقیقات بیشتر می‌شود و در نهایت جهان اسلام از آن بهره مند خواهد شد.