محققان پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران به فن‌آوری ساخت نمونه آزمایشگاهی لباس فضایی جهت ماموریت‌های زیر مداری دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، لباس فضایی ماموریت‌های زیر مداری دارای مجموعه‌ای با فن‌آوری‌های بالاست که درهنگام بروز مشکلات احتمالی در کابین از جان فضانورد حفاظت می‌کند.

اهمیت این مجموعه پوششی به حدی است که می‌توان گفت عملا در هنگام بروز مشکل بدون استفاده از آن فضانورد هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد و ظرف مدت 15 ثانیه بیهوشی می‌شود و مغز او در مدت کمتر از چهار دقیق متلاش می‌شود.

معمولا در سفرهای فضایی در کابین فضاپیما شرایط محیطی همانند سطح زمین است. در این شرایط فضانورد می‌تواند فقط با لباس ضد شتاب ماموریت خود را انجام دهد اما در زمان ایجاد مشکل در سیستم اکسیژن رسانی، تنظیم فشار تنظیم دما و آتش سوزی باید حتما فضانورد از این لباس استفاده کند. به دلیل دشوار بودن پوشیدن لباس و زمان مورد نیاز پوشیدن این لباس در طول مدت ماموریت جهت حفاظت جان فضانورد ضروری می باشد.

لباس زیرمداری جهت ایمنی فضانورد و تسهیل فعالیت خدمه و نجات در مواقع اضطراری فضاپیما طی ماموریت مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از پوشیدن لباس پرواز، تنظیم فشار بدن و تامین و دراختیار گذاشتن اکسیژن مورد نیاز بدن فضانورد تنظیم دمای بدن و حفاظت در برابر آتش، آلودگی اتسمفری و جاذبه است.

لباس فضایی