دکتر علی اکبر موسوی موحدی استاد ممتاز دانشگاه تهران: دانش نور است، باید بسترهای زایش دانش را فراهم کنیم، قدرت کشور، امنیت ملی کشور، قدرت نظامی،‌ اقتصادی و ... به دانش نیاز دارند. لذا علم و دانش یک پارامتر محکم اجتماعی است. منشا آن نیروی انسانی دانشمند، استاد و پژوهشگر و دانشجو است و باید به آنها تعلیم داد تا در خدمت جامعه باشند.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی در سال 1331 در شیراز دیده به جهان گشود. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز تهران گذراند سپس در سال 1354 موفق به اخذ درجه کارشناسی در رشته شیمی از دانشگاه شهید بهشتی(دانشگاه ملی ایران)، کارشناسی ارشد شیمی با گرایش علوم زیستی از دانشگاه میشیگان شرقی آمریکا (1357) و دکترای تخصصی از دانشگاه منچستر انگلستان در رشته بیوشیمی فیزیک ( 1365) شد.

پس از اتمام دوره دکترا، در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و تحقیق شدند و مراتب علمی استادیاری (1371-1365)، دانشیاری (1375-1371) و استادی (1374) را پشت سرگذاشتند. هم اکنون استاد تمام گروه بیوفیزیک درمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران هستند.

به پاس خدمات ارزنده و اثر گذار در حوزه‌های علم، پژوهش و نوآوری در سال 1369 مو فق به دریافت جایزه بین‌المللی خوارزمی شدند و در سال 1376به عنوان استاد نمونه و طی سال‌های 1376 تا1380نیز 9 بار به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران برگزیده شدند. درکارنامه علمی استاد، جوایز فراوانی همچون نشان درجه یک پژوهش دانشگاه تهران(1382)، چهره ماندگار (1383)، دانشمند برجسته دانشگاه تهران(1385)، پژوهشگر رتبه اول جشنواره رازی(1385)، برنده جایزه بین المللی الزویر- اسکوپوس (1386)، پژوهشگربرجسته جایزه علمی جشنواره علوم پزشکی ابن سینا (1387)، پژوهشگر ممتاز در جشنواره پژوهش و فناوری کشور(1388) و اعطای استاد ممتازی دانشگاه تهران(1389) به چشم می‌خورد.



دستاوردهای علمی مهم دکتر موسوی موحدی شامل تالیف 13 جلد کتاب، انتشار 335 مقاله کامل چاپ شده در نشریات پژوهشی بین‌المللی در حوزه‌های ترمودینامیک و ساختار پروتئین، آنزیم و DNA ، اتمام 22 طرح تحقیقاتی بنیادی و کاربردی(در سطح دانشگاهی، ملی و بین المللی)، راهنمایی 33 پایان نامه دکترا و 35 پایان نامه کارشناسی ارشد، انتشار 58 مقاله کامل چاپ شده در نشریات فارسی است.
  
وی عضویت در هیات تحریریه نشریات مختلف علمی داخلی و خارجی را بر عهده دارند.و داور تخصصی بیش از 25 نشریه پژوهشی بین المللی هستند.دکتر موسوی موحدی علاوه برعضویت در مجامع بین‌المللی نماینده شورای بین‌المللی علم (ICSU) در دانشگاه تهران بوده و عضو شورای علمی و سیاست گذاری ایکسو در آسیا و اقیانوسیه هستند.



دکتر موسوی موحدی چندین نظریه و یا اصطلاح جدید علمی را در متون علمی طرح نموده‌اند: برای مثال نمک‌های آبگریز(Hydrophobic Salts) "دترژنت ها در غلظت‌های بسیار پایین نقش نمک را ایفا می‌نمایند" ، نیروی آبگریز بیشتر هموگلوبین موجب آزاد شدن اکسیژن بیشتر آن به بافت می‌شود، بدام انداختن حالت مولتن گلوبول پروتیین‌ها توسط مواد فعال سطحی، جاری نمودن اصطلاح علمی فاکتور پایداری سطح (SSF) پروتئین و غیره.

زمینه تحقیقاتی استاد عبارتنداز: تا خوردگی پروتئین،کالریمتری(گرما سنجی) پروتئین در مقیاس نانو، طراحی آنزیم‌های مصنوعی، اندر کنش پروتیین و اسیدهای نوکلئیک با لیگاندها( مواد فعال سطحی،دارو ها،.....)، اثر اشعه‌های الکترومغناطیسی بر ساختار و عملکرد پروتیین‌ها وآنزیم‌ها و سایر ماکرو مولکول‌ها، ترمودینامیک و سینیتیک و هیدرودینامیک پروتیین ها وآنزیم ها، بیوتکنولوژی پپتید‌ها و پروتیین‌ها و آنزیم‌ها، مطا لعه ساختاری پروتیین‌های گلایکه شده، مطا لعه ساختاری تجمع پروتئین‌ها و آنزیم‌ها، پایدارسازی پروتیین‌ها وآنزیم‌ها،تعیین انرژی تغییرات ساختار پروتیین‌ها وآنزیم ها با روشهای تجربی و محاسباتی است.

..........

دکتر علی اکبر موسوی موحدی، دانش در زندگی را مهمترین مساله‌ای که کشور ما، تمام دنیا و بشریت نیاز دارد می داند و می‌گوید: دانش نور است. لذا ما باید بسترهای زایش دانش را فراهم کنیم. یکی از جایگاه‌های زایش دانش، دانشگاه‌های دانش‌محور است. دانش آنقدر مهم است که گفته شده العلم نور؛ یعنی، علم چراغ راه است. دانش هم امروز مساله صرف دانشگاه نیست. تمام سازمان‌های اجرائی کشور به آن نیاز دارند. قدرت کشور، امنیت ملی کشور، قدرت نظامی،‌ اقتصادی و ... به دانش نیاز دارند. لذا علم و دانش یک پارامتر محکم اجتماعی است. منشا آن نیروی انسانی دانشمند، استاد و پژوهشگر و دانشجو است و باید به آنها تعلیم داد تا در خدمت جامعه باشند.



این مساله را همیشه گفته‌ام و اینجا هم تاکید می‌کنم کشورهای تولید کننده علم کشورهای مصرف کننده علم هستند. ما هر چه که قدرت تولید علم‌مان بالا برود بیشتر می‌توانیم دانش را مصرف نماییم. علم رابطه مستقیم با الهام دارد. وقتی دانش انسان بالا برود توان الهامات او زیاد می‌شود. در کشورهای دنیا این همه دانش تولید کرده‌اند ما باید بتوانیم آن را مصرف کنیم. چه کسی می‌تواند مصرف کند؟ آن کسی که تولید دانش او بیشتر باشد. تولیدکننده دانش مصرف دانش را بیشتر می‌کند. اگر ما دانشگاه تهران را از نظر علمی توسعه دهیم مانند یک ماهواره تمام دانش بشریت، دانش عالم، دانش ملکوتیان همه را به خود جذب می‌کند و سپس در اختیار کشور و جهان قرار می‌دهد . برای مسلمانی ما دو چیز مهم است اول پاکی دوم دانش. بر مبنای این دو شاخص پیامبر بزرگوار اسلام، ائمه طاهرین و انبیاء انتخاب شده‌اند. پاکی هم خود دانش تولید می‌کند و قرآن کریم می‌فرماید وتقوا الله و یعلمکم الله. پرهیزکار باشید تا صاحب دانش شوید. من دانش بد نمی‌شناسم، اما فناوری بد زیاد می‌شناسم. می‌شود فناوری‌های بد ساخت ،ولی دانش بد نمی‌شود ساخت، این موضوع به تعالی انسان بر می‌گردد. توصیه دیگر، در دانشگاه‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که استادان، دانشجویان و پژوهشگران و کارکنان از آرامش برخوردار باشند و دغدغه نداشته باشند. اینها سرمایه ملی هستند و باید به صورت همه جانبه از آنها حمایت کرد تا دانش را گسترش دهند. جمله امیرالمومنین علی(ع) را سرمشق خود کنیم. العلم السلطان. سلطنت علم را داشته باشیم؛یعنی، علمی را پایه‌گذاری کنیم که دنیا به آن احتیاج داشته باشد. ما می‌توانیم سلطنت علمی در دنیا بر قرار کنیم، این قدرت را داریم. این شعار نیست اگر شرایط ایجاد شود، این قدرت در ما وجود دارد. به لطف خدا با ایجاد شرایط، ما این پرواز بلند را انجام خواهیم داد و پیروز بوده‌ایم و پیروزتر خواهیم شد. این بحث بسیار اساسی است که باید امعان نظر برنامه‌ریزان کشور برای حمایت از دانش همت عالی شود و برای پژوهش کشور سرمایه گذاری نمایند.


......................

تحصیلات دکتر علی اکبر موسوی موحدی

تحصیلات رسمی و حرفه ای : تحصیلات‌ دکتر موسوی موحد به قرار زیر است:
 
ــ کارشناسی‌ شیمی‌ - دانشگاه‌ شهید بهشتی‌ 1354
 
ــ کارشناسی‌ ارشد شیمی‌ - دانشگاه‌ شرقی‌ میشیگان‌ - آمریکا 1357
 
ــ دکتری‌ بیوشیمی‌فیزیک‌ - دانشگاه‌ منچستر - انگلستان‌ 1365
 
موضوع پایانامه:
 
ــ کارشناسی‌ ارشد: جذب‌ جیوه‌ (II) از نمونه‌های‌ بیولوژیکی‌ توسط رزین‌ شیلاته‌ با استفاده‌ از جداسازی‌ رادیوشیمیایی‌ توسط آنالیز نوترون‌ فعال‌

ــ دکتری‌: مطالعه‌ ترمودینامیکی‌ اثر متقابل‌ مواد فعال‌ سطحی‌ با کاتالازها


سوابق اجرایی دکتر علی اکبر موسوی موحدی

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : - عضو هیئت علمی و استاد مرکز تحقیقات‌ بیوشیمی‌ بیوفیزیک‌ - دانشگاه‌ تهران‌

ــ عضو همکار مرکز بین‌المللی‌ فیزیک‌ نظری‌ - تریست‌ ایتالیا
 
ــ عضو انجمن‌ بیوفیزیک‌ آمریکا
 
ــ عضو انجمن‌ بیوشیمی‌ انگلستان‌

ــ عضو انجمن‌ پروتئین‌ آمریکا
 
ــ عضو آکادمی‌ علوم‌ نیویورک‌

ــ عضو انجمن‌ بیوشیمی‌ ایران‌

ــ عضو کمیته‌ پژوهشی‌ مرکز بیوگرافی‌ آمریکا

ــ عضو انجمن‌ شیمی‌ ایران‌

ــ عضو انجمن‌ آنالیز حرارتی‌ و کالریمتری‌

ــ ‌عضو و رئیس‌ انجمن‌ بیوشیمی‌فیزیک‌ ایران‌

ــ ‌عضو و رئیس‌ شورای بین‌الملل علم (ICSU) – نمایندگی دانشگاه تهران

عضو هیأت تحریریه:
 
ـ مجله‌ شیمی‌ و مهندسی‌ شیمی‌ ایران‌

ــ نشریه‌ بین‌المللی انجمن‌ شیمی‌ ایران‌

ــ سردبیر نشریه‌ رهیافت‌، فصلنامه‌ سیاستگذاری‌ علمی‌ و پژوهشی‌، شورای‌ پژوهشی‌ علمی‌ کشور (آبان‌ 1381 ـ مهر 1384)

سوابق آموزشی دکتر علی اکبر موسوی موحدی

فعالیتهای آموزشی : سوابق تدریس دکتر موسوی موحد به قرار زیر است:
 تدریس:
 
ــ ‌بیوشیمی‌فیزیک‌ (کارشناسی‌ ارشد و دکتری‌)
 
ــ ‌شیمی‌فیزیک‌ پروتئین‌ (دکتری‌)
 
ــ ‌ترمودینامیک‌ بیوشیمیایی‌ (کارشناسی‌ ارشد و دکتری‌)
 
ــ ‌موضوعات‌ خاص‌ در بیوفیزیک‌ (دکتری‌)
 
ــ ‌روش‌ و منطق‌ تحقیق‌ (کارشناسی‌ ارشد و دکتری‌)


جوائز و نشان های دکتر علی اکبر موسوی موحدی

جوائز و نشانها : برگزیده‌ جشنواره‌ خوارزمی‌، 1368
 
استاد نمونه‌ کشور، 1376
 
چهره های ماندگار، 1382

محقق برجسته دانشگاه تهران و نشان درجه 1 پژوهش، 1382
 
برگزیده رتبه اول جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی, 1384