شرکت مایکروسافت، رسما به پشتیبانی از ویندوز XP یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین سیستم عامل‌های این شرکت پایان داد که این امر به منزله بازنشسته شدن این سیستم عامل برای همیشه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ویندوز  XP در سال 2001 وارد دنیای کامپیوترها شد و با محیط گرافیکی زیبا و خلاقانه، به سرعت مورد توجه و اقبال قرار گرفت‌. این نسخه از ویندوز به سرعت محبوبیت یافت و به دلیل ثبات و عملکرد خوب خود به شکل چشمگیری توسعه و گسترش یافت، به گونه‌ای که تا پنج سال هیچ جایگزینی برای آن در میان نبود. این فاصله زمانی طولانی‌ترین فاصله در بین نسل ویندوز است. با ظهور سیستم عامل­های جدید (ویندوز 7 و 8) ویندوز xp نیز به سرنوشت پیشینیان خود دچار شد. برنامه­ های نرم ­افرازی جدید به مرور منطبق با ویندوز­های 7 و 8 طراحی شد و به طبع انطباق کمتری با xp داشت.

پایان کار ویندوز  xp و عدم پیشتیبانی شرکت سازنده پیامد­های بسیاری برای کاربران آن خواهد داشت. سیستم عاملی که هنوز بر‌ یک چهارم از مجموع رایانه‌های جهان در حال فعالیت است. این موضوع علاوه بر مشکل تهیه نرم ­افزار موضوع مهمتر دیگری را در برمی­گیرد. امنیت و حفاظت داده ­ها برای کاربران یکی از دغدغه­ های همیشگی آنان بوده است. عدم پیشتیبانی مایکروسافت از xp  به منزله بروز مشکلات امنیتی برای حفظ داده ها در سیستم­هاست و بهشتی از اطلاعات برای هکر­ها. کاربران شخصی برای جلوگیری از بروز خطرات بسیار سریع ویندوز­های جدید را جایگزین خواهند کرد اما آیا در دستگاه­های عریض و طویل بروکراتیک نیز این اتفاق با همین سرعت انجام خواهد شد؟ تاخر تکنولوژیک کشور­های در حال توسعه در مقایسه با کشورهای توسعه یافته نیز باید به مشکلات بالا اضافه شود.

رایانه های بسیاری از ادارات دولتی در ایران هنوز از ویندوز xp استفاده می کند. این رایانه ها حجم عظیمی از اطلاعات سازمان­ها و نهادها در تمامی حوزه­ ها را در خود ذخیره کرده است. عدم پیشتیبانی امنیتی شرکت سازنده به معنای تهدیدی بزرگ برای اطلاعات محرمانه دولتی محسوب می­شود. با توجه به فرآیند طولانی انجام امور اداری در ایران احتمالات بروز حمله هکرها احتمالی دور از ذهن به نظر نمی رسد و نیازمند توجه جدی بخش فناوری اطلاعات سازمان­ها و نهادها به جایگزینی سیستم عامل­های جدید با سیستم­های xp است.