به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان ضمن سنتز پلیمری مشابه با پلیمر خارجی که در حال حاضر استفاده می‌شود، پلیمر تولید شده را با نمونه وارداتی از لحاظ تاثیر بر صفات کیفی بذر و روند زوال بذر مقایسه کردند. استفاده از پلیمرهای مناسب باعث شده که آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها به طور موثرتری به بذور بچسبند و باعث می‌شوند که پس از کاشت بذور و عملیات آبیاری، بذور تازه جوانه زده و همچنین گیاهچه‌های جوان از گزند آفات و بیماری‌های اول فصل به مدت چندین روز مصون باشند.

این امر باعث افزایش استقرار گیاهچه‌ها در مزرعه خواهد شد؛ بنابراین نیازی به سمپاشی مزارع در اوایل دوره رشد نبوده و این امر علاوه بر حصول تراکم و پوشش گیاهی مناسب و افزایش عملکرد، از نظر مسائل زیست محیطی حائز اهمیت است.

پوشش پلیمری معمولا برای ایجاد یک لایه یکنواخت و نازک از پلیمر دور بذر بدون افزایش قابل توجهی در اندازه و وزن بذر به کار می‌رود. فیلم، هیدروفیل و محلول در آب است؛ بنابراین مانع جوانه‌زنی بذر نمی‌شود.

نتایج جوانه‌زنی بذور در آزمایشگاه و نتایج تجزیه کمی و کیفی مزرعه نیز نشان داد که اختلاف معنی‌داری بین بذور پوشش یافته با پلیمر خارجی و داخلی وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به تولید مقادیر متنابهی از بذور گیاهان مختلف در کشور با تشویق به استفاده از این پلیمرها در جهت ارتقاء کیفیت فرآوری بذور داخلی و با توجه به مزایای مهم این محصول در افزایش استقرار گیاهان در مزرعه و متعاقبا افزایش عملکرد می‌توان چالش پیش رو را برطرف کرد. این پلیمر در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذرچغندرقند مورد استفاده قرار گرفته است.