پژوهشگران کشورمان حسگری ساخته‌اند که قادر به تعیین میزان قند‌خون است. این حسگر که از حساسیت بالایی برخوردار است، قابل کاربرد در صنایع غذایی و پزشکی، برای اندازه‌گیری غلظت گلوکز نمونه‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ساغر معصومی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه تهران و محقق طرح در این باره گفت: در ساخت این حسگر از نانولوله‌های کربنی- نانوذرات اکسیدآهن استفاده شده است. این زیست‌حسگر غیر آنزیمی است و از تکرارپذیری، پایداری و گزینش پذیری بالایی برخوردار است.

به گفته وی، در حضور گونه‌های مزاحمی همچون اسید اسکوربیک و اسید اوریک نیز پاسخ این حسگر در تعیین گلوکز، دقیق و بدون تداخل پاسخ‌هاست.

معصومی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت ذاتی آنزیم، شایع‌ترین مشکل زیست حسگرهای آنزیمی بی‌ثباتی آن‌ها است. علاوه بر این، فعالیت اکسید گلوکز به راحتی توسط درجه حرارت، pH محیط، رطوبت و مواد شیمیایی سمی، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با تولید این زیست‌حسگر غیرآنزیمی این مشکلات می‌تواند رفع شود.

محقق طرح افزود: استفاده از نانولوله‌های کربنی در ساخت این حسگر، سبب افزایش سطح الکترود تا میزان 5 برابر می‌شود. از طرفی تغییر سطح نانولوله‌ها به کمک نانوذرات اکسید آهن، سبب بهبود فعالیت کاتالیستی زیست‌حسگر ساخته شده در اکسیداسیون گلوکز می‌شود.

معصومی در ادامه افزود: استفاده از نانولوله‌های کربنی و نیز نانوذرات اکسید آهن سبب بهبود انتقال الکترون، افزایش سرعت واکنش الکتروشیمیایی و در نتیجه بهبود خواص الکتروشیمیایی حسگر غیرآنزیمی تولیدی شده است.

محقق طرح تصریح کرد: این حسگر دارای فرایند کنترل‌شده انتقال الکترون است و ضریب انتقال الکترون در آن 0/35 است.

نتایج کار تحقیقاتی مهندس ساغر معصومی، دکتر عباسعلی خدادادی و دکتر یدالله مرتضوی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و مهندس مسعود وصالی ناصح، در Journal of the Electrochemical Society به چاپ رسیده است.