معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت:این معاونت به عنوان نوک پیکان حرکت بهره وری کشور در حوزه های مختلف به ویژه در بخش توسعه علمی و به کارگیری فناوری، در حال ارتقا فناوری در تمامی بخش های اقتصادی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سورنا ستاری افزود:یکی از اصلی ترین برنامه های این معاونت برای ورود فناوری های پیشرفته به ظرفیت های تولیدی در کشور شناسایی،تعریف و تدوین طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری با همکاری نهادها و سازمان های ذیربط براساس نیازها و اولویت های اساسی، راهبردی و اسناد بالادستی کشور است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود:فناوری های پیشرفته به دو گروه اصلی فناوری های نرم و فناوری های سخت تقسیم بندی می شود.

آنچه تاکنون بیشتر مورد نظر بوده فناوری های سخت ، ماشین آلات و تجهیزات بوده است. اما توجه به فناوری های نرم یک ضرورت اساسی است که معاونت علمی و فناوری مایل است توجه بیشتری به آن داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تشکیل ستاد فناوری های نرم و هویت ساز یا به طور موردی انتقال فناوری مدیریت سبد پروژه های ملی و دستگاهی ، اندازه گیری عملی کار در بخش های فناوری ، ارتقا چارچوب تصمیم گیری مدیران اجرایی کشور ، تدوین سند نظام ملی نوآوری و خلاقیت در کشور، تلاش برای کاهش اتلاف در حوزه صنایع ، کشاورزی و خدمات و حمایت از شرکت های دانش بنیان این حوزه ها طی توافقات صورت گرفته با وزارت خانه های علوم ، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی ، بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و سایر سازمان های ذیربط عنوان نمونه هایی از برنامه های معاونت علمی و فناوری در این زمینه است.

ارتقا بهره وری به عنوان اصلی ترین اقدام برای مقابله با تحریم ها و افزایش تولید

معاون رییس جمهور گفت: ارتقا بهره وری به عنوان اصلی ترین اقدام برای مقابله با تحریم ها و افزایش تولید است و ضرورت دارد که به این بخش توجه بیشتری شود. این معاونت آمادگی همکاری با کلیه ذینفعان ملی برای تحقق این امر مهم را دارد.

ستاری ادامه داد: از آنجا که فناوری عامل اصلی ارتقا بهره وری است ، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان نوک پیکان حرکت بهره وری کشور در حوزه های مختلف به ویژه در بخش توسعه علمی و به کارگیری فناوری ، در حال ارتقا فناوری در کلیه بخش های اقتصادی و مناطق کشور است.

تعریف و اجرای طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری

وی در ادامه با اشاره به برنامه های معاونت علمی و فناوری برای مقابله با تحریم های خارجی و موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار داشت: یکی از اساسی ترین اقدامات موثر این معاونت تعریف و اجرای آن دسته از طرح های کلان ملی فناوری و نوآوری است که محصول نهایی آنها در شرایط فعلی جز کالاهای راهبردی وارداتی و مورد نیاز تحریمی در کشور است .

ستاری به عنوان مثال از تولید رادیو داروها ، تولید ماده مؤثره و داروهای وارداتی ، تجهیزات پزشکی پرمصرف ، طراحی و ساخت بالگردها و هواپیماهای سبک و فوق سبک و نظایر آن نام برد.

بهره گیری از افراد با تجربه ، نخبه و استعداد های برتر علمی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از سوی دیگر باید در مقابل سوء تدبیرها با رویکردی که اشاره شد از افراد با تجربه ، نخبه و استعداد های برتری که در رشته های مختلف علمی هستند ، استفاده کرد که سعی شده از این افراد بانک اطلاعاتی تهیه شود. این امر نیازمند برنامه ریزی میان مدت و بلند مدتی است که باید به صورت کارشناسی و بدور از اختلافات و سو تفاهم آن را اجرایی کرد.

سورنا ستاری در پایان گفت:معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در این راستا گام بر می دارد و با قدرت و پر تلاش برای توسعه و اعتلای ایران اسلامی کوشش خواهد کرد.