دبیر ستاد سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با اشاره به این که همه دانش فنی کشور باید بر روی شبکه‌ای خاص انتقال یابد گفت: با استفاده از این شبکه همه افراد می‌توانند به خواسته‌های خود دست یابند و طبق پروتکل‌ها و آیین نامه‌هایی خاص با یکدیگر به تبادل فناوری بپردازند به طوری که این شبکه نه تنها نیازهای داخلی کشور بلکه نیازهای منطقه را هم نیز فراهم خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ورود فناوری‌های پیشرفته به ظرفیت‌های گسترده تولیدی کشور شب گذشته 2 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری  با حضور "مصطفی قانعی" دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و "سیدسپهر قاضی‌نوری" دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
سید سپهر قاضی نوری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه برای ورود به فناوری‌های پیچیده چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید، گفت: باید اقدام به عرضه علم و فناوری در کشور کنیم به طوری که باید این دو مورد تقویت قرار بگیرند و نهایتا توسط دانشمندان علم به فناوری تبدیل شود.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با اشاره به این که بازار بزرگ صنایع کشور از پول فوق‌العاده‌ای برخوردار است افزود: یک درصد از بودجه اجرایی کشور باید صرف پژوهش و فناوری شود به گونه‌ای که قبلا تمام تمرکز کشور بر روی این یک درصد بود اما اکنون معتقد هستیم که باید 99 درصد پول باقی مانده به این یک درصد اضافه شود.
 
وی با اشاره به این که صنایع و سایر دستگاه‌های اجرایی باید پولشان را برای ارتقای بهره‌وری دانش و فناوری به میدان آورند اظهار داشت: دانش به سود نوآوری و به بازار و تجاری سازی نزدیک است.
 
*فناوری باید سراغ صنعت و معدن برود

قاضی نوری با اشاره به این که باید عرصه‌هایی را پیدا کنیم که بتواند در کوتاه مدت موجب تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای جوانان شود گفت: باید از فناوری در صنعت، معدن و سایر حوزه‌ها استفاده کرد تا به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه پیشرفت‌های فناوری باید به سراغ صنعت و معدن برود افزود: صنعت نفت پول‌های چند صد میلیارد تومانی را سالانه برای دانشگاه‌های کشور هزینه می‌کند این در حالی است که دانشگاه‌ها اقدام به پروژه‌های صنعتی می‌کنند اما در زمان بهره‌وری کسی حاضر به کار کردن برای این پروژه‌ها نیست.
 
وی با اشاره به این که محققین باید برای نیازهای صنعت متمرکز شوند خاطر نشان ساخت: متاسفانه به دلیل تحریم برخی از بخش‌های صنعت کم کار شده‌اند.
 
قاضی نوری گفت: محققان باید با دلگرمی و بدون اتلاف وقت به فعالیت‌های خود بپردازند.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تعاملی باید میان صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد گفت: اساتید دانشگاه باید سعی کنند تا بتوانند برای صنعت کشور مفید واقع شوند این در حالی است که نگاه‌هایی که تاکنون در کشور وجود داشته مفید نبوده است و این نگاه‌ها اثرات خود را از نظر کارآیی به همراه داشته است.
 
 وی با اشاره به این که متاسفانه به مرور زمان ضربه‌هایی به کارایی دانشگاه‌ها وارد شده است اضافه کرد: صاحبان صنایع معتقد بودند که اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها تامین کننده نیازهایشان نیستند به گونه‌ای که مدعی بودند آن‌ها برای کار دیگری درس خوانده‌اند.
 
قاضی نوری با اشاره به این که امروزه در دنیا تئوری جدید تحت عنوان نظام نوآوری مطرح شده است، خاطر نشان ساخت: این تئوری مدعی است که حلقه‌های موجود باید در کنار هم چیده شوند تا ارتباط میان صنعت و دانشگاه برقرار شود.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی افزود: این نظام نوآوری به دانشگاه‌ها می‌گوید که باید از این مراکز به تحقیق و پژوهش بپردازند اما این در حالی است که ساختار دانشگاه‌های کشور از ساختار دانشگاه‌های دنیا متفاوت است.
 
 وی ادامه داد: در دنیا به دانشگاه "یونیور سیتی" گفته می‌شود این در حالی است که این کلمه از واژه یورنیورسال گرفته شده است به این معنی که در این واژه همه چیز موجود است اما در ایران این کلمه به دانشگاه ترجمه شده است به گونه‌ای که ماهیت دانشگاه‌های کشور آموزشی بوده است.
 
قاضی نوری با اشاره به این که ساختار دانشگاه‌های کشور از قدیم مبتنی بر آموزش بوده است گفت: در طی 10، 15 سال گذشته تنها دو سه درصد از فعالیت‌ها مبتنی بر پژوهش بوده است.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با اشاره به این که باید حلقه‌های موجود به یکدیگر متصل شوند گفت: این حلقه‌ها شامل مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر است.
 
 وی با اشاره به توافق اخیر معاونت علمی فناوری با وزارت علوم مبنی بر یکپارچه سازی تمامی فنون افزود: باید تمامی زیرساخت‌ها فراهم شود به گونه‌ای که باید دانش فنی کشور بر روی شبکه‌ای خاص انتقال یابد تا همه افراد بتوانند به خواسته‌های خود دست یابند.
 
قاضی نوری با اشاره به این که افراد باید بتوانند طبق پروتکل‌ها، مقررات و قوانین و آیین نامه‌های آن شبکه با هم به تبادل فناوری بپردازند بیان کرد: این شبکه نه تنها نیازهای داخلی بلکه نیازهای منطقه را هم فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید مشکل کشور را در بحث فناوری حل کنیم، خاطر نشان ساخت: باید خلأها و حلقه‌های واسط را در علم و فناوری پیدا کنیم.
 
قاضی نوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌هایی را برای تقویت فناوری در دستور کار دارید، افزود: تعاریف متعددی از فناوری‌های نو در کشور وجود دارد، در برخی موارد حوزه‌های علوم انسانی را به فناوری‌های نرم تشبیه و در برخی موارد دیگر ابزارهای کنترل جامعه را به فناوری نرم تعبیر می‌کنند.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه باید در کالبد صنعت، روح بدمیم، خاطر نشان ساخت: یکی از کشورهای آسیای شرقی اقدام به تولید محصولات آشپزخانه کرده است به این شکل که بر روی محصولات خود حروف الفبای کشورش را هک کرده است پس باید به این نتیجه رسید که هدف این کشور این بوده است که بتواند حروف الفبای کشورش را به سایر جهانیان بشناساند.
 
 وی با اشاره به اینکه این کشور آسیای شرقی برای توسعه زبان کشورش برنامه‌ریزی کرده است، ادامه داد: صنایع فرهنگی شامل 18 شاخه است و این شاخه‌ها شامل گردشگری، نشر، اسباب بازی، نوشت افزار و.... می‌شود پس باید کاری کنیم که این ابزارها روح فرهنگی پیدا کنند.
 
قاضی نوری با اشاره به اینکه باید به ساخت بازی‌های رایانه‌ای به صورت فرهنگی بپردازیم، اضافه کرد: باید کاری کنیم که محصولاتمان از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار باشند تا قابلیت رقابت داشته باشند.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه باید شاهنامه را در یونسکو ثبت کنیم، گفت: با این اقدام دیگر کسی نمی‌تواند بازی‌های رایانه‌ای را براساس شاهنامه بنویسد.
 
*غنای فرهنگی کشور باید به ثروت و اشتغال تبدیل شود

 وی بیان کرد: باید محتوای غنی فرهنگ کشور را به ثروت، اشتغال و ارزش افزوده و نوآوری تبدیل کنیم.
 
قاضی نوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای ایجاد هم‌افزایی و همکاری میان دستگاه‌ها چه باید کرد تاهویت اسلامی ایرانی را در محصولاتمان شاهد باشیم، گفت: صدا و سیما و شهرداری برای شناساندن هویت اسلامی ایرانی در محصولاتمان هماهنگی‌های لازم را با ستاد عالی انقلاب فرهنگی داشته‌اند و لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخش خصوصی را دور یکدیگر جمع کرده‌ایم تا خلاهای موجود را مورد بررسی قرار دهیم.
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با اشاره به اینکه متاسفانه بخش خصوصی طی چند سال گذشته اقدام به انجام کارهایی کرده است که آثار فرهنگی را به شکل سازمان نیافته‌ای به دنیا عرضه کرده است، گفت: بخش خصوصی نمایشگاه‌هایی را در سایر کشورها دیگر برگزار کرده است.
 
 وی با اشاره به اینکه امسال حراج "کریستی" در دبی برگزار شده است، خاطر نشان ساخت: حراج کریستی معروفترین حراج آثار هنری دنیا است این در حالی است که در حراج امسال بر روی آثار فرهنگی هنری ایرانی نشانه گذاری شده است.
 
قاضی نوری با اشاره به این که باید برند یا نام تجاری بر روی محصولات ایرانی هک شود، افزود: زمانی که نام بر روی محصولی هک می‌شود سبب بالا رفتن ارزش محصول مورد نظر خواهد شد.  
 

دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی گفت: برای محصولاتی که مثلا در شهر مشهد به عنوان سوغات اورده می‌شود برند یا نام تجاری درنظرگرفته شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علم و فناوری کشور ما چه تفاوت‌هایی با سایر کشورهای دیگر دارد ، اظهار داشت: عمده کشورهای توسعه یافته مبتنی بر بلوک‌های قدرت موجود دنیا هستند و در شبکه‌ای قرار گرفته‌اند که نظام بانکی، مشاوره‌ای، علمی و فناوری تغذیه شده است.  
 
دبیر ستاد معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی با بیان این که عمده کشورهای سنتی دنیا پس از جنگ جهانی دوم به بازارهای آمریکا متکی شده‌اند، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توانایی‌های علم و فناوری خود عمل می‌کند و  توانسته به پیشرفت‌های خوبی دست یابد.
 
بر اساس این گزارش، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری نیز در ادامه و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه برای رسیدن به جایگاه برتر و شایسته چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف به فناوری‌های پیشرفته دست یافته است که البته امروزه صنایع کشاورزی و معادن نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.
 
قانعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه باید اقتصاد و عدالت مبتنی بر دانش به جلو پیش برود، اظهار داشت: در حوزه کشاورزی هزینه‌های کشاورزان بسیار بالا رفته است و آفت‌ها برای کشاورزان مشکلاتی را ایجاد کرده است.
 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: ریزفناوری علمی به کشاورز راهی را نشان می‌دهد که بتواند هم قیمتش را پایین بیاورد و هم بهره‌وری را افزایش دهد.
 
وی با اشاره به اینکه در عرصه‌ای که علم وارد می‌شود مردم باید بتوانند از منفعت‌های موجود بهره ببرند، گفت: کشاورزان باید با استفاده از علم و فناوری از فروش بیشتر نفع ببرند.
 
*در تولیدات از دانش و فناوری روز استفاده نمی‌شود

قانعی با اشاره به این که دولت باید از رقابتی شدن اقتصاد و تولید نفع ببرد، خاطر نشان ساخت: مشکل اصلی کشور این است که در تولیداتمان از دانش و فناوری روز استفاده نمی‌کنیم.
 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه فناوری زیستی باید سبب تولید شود، گفت: باید با کشاورز به زبان اقتصادی صحبت کنیم یعنی باید بگوییم محصولی که به طریق علمی تولید شده را دولت با ارزش افزوده بیشتر خریداری می‌کند در حال حاضر هم زمینه برای زیست فناوری در کشور مهیا است.
 
قانعی با اشاره به اینکه دولت با اختصاص یارانه به شرکت‌های دانش بنیان سبب افزایش بهره‌وری شود، گفت: باید در صنایع کشاورزی و سایر حوزه‌ها آگاه‌سازی صورت گیرد زیرا در صورت آگاه سازی است که مردم می‌توانند بهتر به پیشرفت‌های جدید دست یابند.
 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه شرکت‌های فناوری را توانمند کرده‌ایم، گفت: در کشورهایی که حلقه‌های مورد نظر به هم وصل شده‌اند کاملا واضح است که کسی که از فناوری در زیست محیط استفاده می‌کند از منفعت‌های لازم برخوردار شده است.
 
وی  با بیان اینکه معاونت علمی باید به صاحبان صنایع نشان دهد که استفاده از فناوری و دانش موجب منفعت آن‌ها خواهد شد، اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما به امر آموزش به خوبی پرداخته نشده است.  
 
قانعی با بیان این که متاسفانه حوزه صنعت به شکل سنتی اداره می‌شود، خاطر نشان ساخت: باید دوره‌های آموزشی برای چگونگی استفاده از دانش در کشور برگزار شود.
 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه باید کاری کرد که مردم به زبان اقتصاد صحبت کنند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی تاکید به سزایی داشتند و لذا باید بر روی اقتصاد دانش بنیان تکیه کنیم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید ذهن و ایده جوانان به محصول تبدیل شود، افزود: معاونت علمی باید برروی بحث‌های کلان کشور تمرکز پیدا کند، مقام معظم رهبری از معاونت علمی به خوبی یاد کرده‌اند و فرمودند معاونت علمی معاونتی با برکت است.
 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به این که باید میان دانشگاه و صنعت ارتباط خوبی برقرار شود تا آن‌ها به یکدیگر سوق پیدا کنند خاطر نشان ساخت: حدود 2 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که البته سایر مراکز و نهادها باید به معاونت علمی کمک کنند تا بهره‌وری ارتقا یابد.
 
*ارتقای بهره‌وری سبب مقابله با تحریم می‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای ارتقا بهره‌وری در دستور کار دارید، گفت: یکی از ابزارهای مقابله با تحریم، ارتقای بهره‌وری و داشتن اقتصاد پویا و فعال است.
 
قانعی با اشاره به اینکه دانش تولید واکسن در کشور صد ساله است، گفت: متاسفانه هنوز این قابلیت در کشور وجود ندارد که بتوانیم واکسن را صادر کنیم.
 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به نداشتن انگیزه صادرات واکسن در کشور افزود: متاسفانه در کشور تاکنون در حوزه جلبک‌های زیستی اقداماتی صورت نگرفته است این در حالی است که در حاشیه جزیره قشم جلبک‌های مناسبی وجود دارد.
 
وی با اشاره به این که باید دانش زیست فناوری را به قشم ببریم، گفت: باید سرمایه گذاری و بهره‌وری از دریا را افزایش دهیم تا خوراک دام و طیور با جلبک‌ها ارزان‌تر شود.
 
* کارخانه زیست فناوری را باید تا دو سال آینده تاسیس کنیم

قانعی با اشاره به اینکه ستاد زیست فناوری باید در خصوص آمایش و علم و فناوری اطلاعات لازم را به افراد بدهد، خاطر نشان ساخت: ایرانیان از 70 درصد صنایع برخوردار هستند و به همین دلیل آن‌ها می‌توانند کارخانه زیست فناوری را تاسیس کنند پس باید گفت یکی دیگر از حوزه‌های زیست فناوری این است که تا دو سال آینده کارخانه زیست فناوری را تاسیس کنیم.