معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولویت معاونت را ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: تولیدات شرکت های دانش گام بلندی است در راستای دستیابی و تسخیر بازار داخلی ایران.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که از فردا تا دهم اردیبهشت ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش بنیان یکی از عمده‌ترین سیاست‌های این معاونت به شمار می‌رود که هدف ما در این مسیر گرفتن کل بازار تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران است  و در این میان شرکت دانش‌بنیانی موفق است که بتواند بازار داخلی را از شرکت‌های خارجی باز پس گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در برنامه‌ریزی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان اقلام تحریمی و مورد نیاز کشور در اولویت قرار خواهد داشت.

70میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی

دکتر ستاری با اشاره به اینکه یکی از بازارهای جذاب، مساله تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌هاست و پیش‌بینی می‌شود سالانه هزار میلیارد تومان تجهیزات توسط مراکز علمی و دانشگاهی خریداری شود اظهار کرد: در حال حاضر در موضوع تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مصرفی وارد کننده هستیم، این در حالی است که پتانسیل خوبی در حوزه ساخت تجهیزات در داخل کشور وجود دارد.

وی با بیان این که در دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بالغ بر 70 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی برای خرید از این نمایشگاه صورت گرفته است، افزود: همچنین بحث لیزینگ نیز برای شرکت‌های خصوصی با سود 4درصد و تا سقف 300 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ستاری با تاکید بر اینکه سعی داریم با کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان بازار خرید این تجهیزات را توسعه دهیم ادامه داد:  و در زمینه صادرات آن نیز وارد شویم امیدواریم تولید این تجهیزات در کشور به یک صنعت تبدیل شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به بازدیدهای خود از دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اولین چیزی که طی این دیدارها از ما خواسته می‌شود تامین تجهیزات آزمایشگاهی است در صورتی که باید این فرهنگ عوض شود و اولین درخواست دانشگاه‌ها، موضوع توسعه شرکت‌های دانش بنیان و درآمدزایی آنها باشد.

دکتر ستاری بر ضرورت تقویت شبکه آزمایشگاهی کشور تاکید کرد و گفت: تمام دانشگاه‌های ما باید بتوانند از سرویس‌های آزمایشگاهی یکدیگر استفاده کنند و آزمایشگاه‌ها از حالت جدایی و ایزوله بیرون آیند.

دولت تدبیر وامید به دنبال تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان را پایه اقتصاد دانش بینان و یکی از لازمه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود : با صندوق نوآوری و شکوفایی توانستیم به لحاظ مالی شرکت های دانش بنیان را تا حدود زیادی حمایت‌های لازمه را انجام دهیم و در کنار معافیت مالیاتی و گمرکی شرایط را برای رشد آنها فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش بنیان ما بتوانند بازارهای دولتی را تسخیر کنند، می‌توان امیدوار بود، میزان واردات در کشور کاهش یافته و شرایط برای رشد صنایع داخلی در این حوزه فراهم شود.

همکاری سه جانبه؛ مسیری به سوی پیشرفت‌های علمی و اقتصادی آینده

رئیس هیات امنای صندوق پژوهشگران و فناوران کشور در پایان به همکاری و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و این امر را مسیری به سوی پیشرفت‌های علمی و اقتصادی آینده دانست.

خاطر نشان می‌شود؛ در نشست خبری دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران علاوه بر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری و دبیر این نمایشگاه، دکتر احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کرمی، مشاور رسانه‌ای معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر عبادی‌فر مشاور معاون تحقیقات و فناوری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قادری‌فر مدیرکل تجاری‌سازی و همکاری‌های دانش و صنعت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور حضور داشته و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.