یک محقق شرکت دانش بنیان اعلام کرد که مشکل خوردگی پوشش پلی اتیلن سه لایه توسط یک تیم ایرانی برای نخستین بار در جهان از خطوط لوله های نفتی و گازی رفع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امیر حسین باغ پناه مجری طرح جدایش پوشش پلی اتیلن سه لایه از خطوط لوله های نفتی و گازی گفت: یکی از عواملی که در کل دنیا، صنعت خط لوله را دچار مشکل می کند، خوردگی خطوط لوله نفتی،گازی و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از شرکتهای دانش بنیان دانشگاه شهید بهشتی در حال برطرف ساختن این مشکل است، درباره پدیده خوردگی با ارائه توضیحاتی، اظهار داشت: مهم ترین عامل تخریب لوله ها پدیده خوردگی است؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب لوله ها علاوه بر پوشش، از عامل دیگری به نام جریان برق با نوسانات بالا(حفاظت کاتدی) به عنوان روش مکمل استفاده می شود.

باغ پناه اظهار داشت: متاسفانه شایع ترین پدیده برای آسیب خط لوله ها،جدایش است که این پوشش بر اثر نوسانات برق( جریان کاتدی) بیش از حد از لوله کنده می شود.

به گفته وی، پوشش پلی اتیلن مهمترین پوشش در لوله های نفت و گاز است ولی می تواند مستعد جدایش لوله ها در کمتر از دو سال شود و از سوی دیگر مشکلات حمل و نقل این خط لوله ها و اثرات انفجار هزینه های زیادی را به بار می آورد.

وی اظهار داشت: رفع مشکل صنعتی جدایش پوشش پلی اتیلن سه لایه از هفت هزار لوله در ایران، باعث میلیاردها دلار صرفه جویی اقتصادی خواهد شد.

رئیس شرکت دانش بنیان این طرح صنعتی، افزود: در حال حاضر تعیین مکانیسم جدایش خط لوله های نفتی، گازی و پتروشیمی که موجب جلوگیری از هر نوع آسیب مکانیکی می شود بر روی خط لوله های گازی اردبیل- سرعین عملیاتی شده و تا سه ماه دیگر نقشه راهبردی این مشکل برای اولین بار در جهان توسط تیم ایرانی در سطح وسیعی تعیین می شود.

وی مطالعات تحقیقاتی را حاصل رسیدن به این فرمولاسیون عنوان کرد و در این باره، گفت: در این طرح توانستیم با حدود چهار سال مطالعات تحقیقی در آزمایشگاههای دانشگاههای تهران، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد همچنین مناطق نفت خیز جنوبی، فرمولاسیون خطوط لوله ای را تغییر دهیم.

باغ پناه، خاطرنشان کرد: در آینده ای نزدیک با این فرمولاسیون سعی می کنیم وارد تمام خطوط لوله ای ایران به منظور جلوگیری از جدایش، شویم.