دکتر ستاری گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در تقویت اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال تدوین آیین‌نامه‌های جدید برای ایجاد و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و از جمله در دانشگاه‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاه‌های ساخت ایران گفت: ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان از اهداف مهم معاونت علمی و فناوری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروزه ما با مفاهیم جدیدی در بازار فناوری مواجه شده ایم که رقابت به شیوه سنتی را در این بازار فوق العاده مشکل می‌کند، افزود: با این حال در سال جدید به دنبال تسلط محصولات دانش‌بنیان در تمام بازارها هستیم و در این راستا کارگروه‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده و اسامی شرکت‌های مورد تاییدیه جدید نیز به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان زمانی می‌توانند امیدوار به تسخیر بازارهای خارجی باشند که بتوانند با تسهیلات در نظر گرفته شده در داخل کشور بازار داخلی را از دست رقبای خارجی خارج کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه درصدی از فروش شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها در این نمایشگاه در اختیار خود دانشگاه قرار خواهد گرفت تصریح کرد: مسوولین و اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید تلاش کنند که خودشان شرکت‌های دانش بنیان تاسیس و شرایطی ایجاد کنند که مفاهیمی چون فناوری، اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌دانش بنیان را به صورت آکادمیک تمرین کنند.

باید بازار را از دست رقبای خارجی بیرون بیاوریم

ستاری به ایجاد بازار در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برخلاف بازار بخش صنعت نفت، بازار تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بازار بزرگی محسوب نمی‌شود و در واقع تمرینی است برای آنکه بتوانیم در عرصه محصولات دانش‌بنیان، بازار کشور را از دست رقبای خارجی بیرون بیاوریم.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده افزود: کارگروه‌های ارزیابی فعال هستند و در هفته‌های آتی تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

خاطر نشان می‌شود؛ در مراسم افتتاحییه دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دکتر فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه برخی معاونان و مسولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روسای دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشتند.