سمپاش میکرونر خورشیدی با تلاش دو تن از پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول، طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این پروژه با هدف تجهیز دستگاه‌های سمپاش میکرونر به سامانه تامین قدرت انرژی خورشیدی در راستای توسعه، ترویج و ارتقای سطح فرهنگ جامعه در کاربرد انرژی‌های نو در کشاورزی و حفظ محیط زیست اجرا شده است. اجزای این سامانه شامل پانل سلول‌های فتو ولتائیک، مدار کنترل، منبع ذخیره انرژی الکتریکی و واحد سمپاش میکرونر با متعلقات مربوطه است.

تجهیز دستگاه‌های سمپاش میکرونر به سامانه خورشیدی در انواع متداول امکان‌پذیر است و به دلیل استمرار عملیات سمپاشی و عدم نیاز به شارژ مکرر باتری باعث افزایش راندمان کار سمپاش می‌شود؛ ضمن اینکه اضافه وزن و هزینه ناشی از تجهیز دستگاه سمپاش به سامانه خورشیدی قابل ملاحظه نمی‌باشد.

سمپاش‌های برقی میکرونر از جمله سمپاش‌های رایج در منطقه می‌باشند که با توجه به مصرف آب کمتر و پایین بودن و یکنواخت بودن قطر ذرات خروجی سم کارایی بالاتری نسبت به دیگر سمپاش‌ها دارند.

برای تغذیه این سمپاش‌ها از یک باتری خشک که انرژی محدودی را در خود ذخیره می‌کند استفاده می‌شود و نیاز به شارژ مرتب باتری می‌باشد که با توجه به دوری مزارع کشاورزی به خصوص دیم‌زارها از منابع انرژی، مشکلاتی در این خصوص وجود دارد. در صورتی که اگر انرژی مورد نیاز سمپاش‌های برقی میکرونر از انرژی خورشیدی و توسط سلول‌های خورشیدی تامین شود کارایی آنها افزایش می‌یابد.

دستگاه سمپاش میکرونر خورشیدی شامل واحد تامین توان انرژی خورشیدی و قسمت سمپاش و متعلقات مربوطه است. واحد تامین توان انرژی خورشیدی خود از پانل و پلت فرم خورشیدی، کیت الکترونیکی و باتری ذخیره انرژی و تغذیه دستگاه تشکیل شده است.