معاون علمی و فناوری رییس جمهور، از امضای تفاهم نامه همکاری مشترک این معاونت با سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری با هدف رفع مشکل اشتغال فارغ التحصیلان رشته های هنر و صنایع دستی خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر سورنا ستاری روز یکشنبه در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یکی از حوزه‌هایی که معاونت علمی و فناوری می‌تواند در آن اشتغال دانش‌بنیان ایجاد کند، مبحث هنر، صنایع دستی و رشته‌های مرتبط به علوم انسانی است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی بسیاری از هنرهای سنتی و حوزه فرهنگ‌ است افزود: با اجرای این تفاهم‌نامه این هنرها را با استفاده از فناوری‌های جدید در راستای تجاری‌سازی قرار می‌دهیم.
وی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه می‌تواند راه جدیدی به روی شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه بگشاید تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه امکان اشتغال برای فارغ‌التحصیلان میراث فرهنگی و حوزه‌های هنری مرتبط ایجاد می‌شود.


ایجاد تحول دانش‌بنیان در سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی
دکتر ستاری هدف از امضای این تفاهم‌نامه را ایجاد تحول دانش‌بنیان در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و ادامه داد: از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه می‌توان به تشریک مساعی و بهره‌وری از منابع انسانی و سرمایه‌ای دو طرف در راستای طراحی و پژوهش کاربردی، حمایت از تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های علمی و دانش‌بنیان در این حوزه در سطح کشور برای کسب و کارهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همکاری مشترک در زمینه گسترش فعالیت‌های صندوق‌های حمایت از نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری مشترک برای تاسیس کانون‌های هماهنگی دانش و صنایع دستی است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این معاونت آمادگی دارد تا از تمام فناوری‌ها در تمام بخش‌های این حوزه حمایت کند اظهار داشت: این حمایت‌ها را در دو بخش یکی استفاده از معافیت مالیاتی و گمرکی و دیگری استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می‌گیرد.


حمایت معاونت علمی از نهادهای توانمند و دانش‌بنیان کشور
دکتر ستاری به برخی وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله وظایف سازمان میراث فرهنگی می‌توان به شناسایی، ایجاد بانک اطلاعات و معرفی نخبگان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دولتی و غیر دولتی به معاونت علمی و فناوری جهت بهره‌گیری از توانمندی‌های تخصصی آنان در طرح و پروژه‌های ملی اشاره کرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اقداماتی که توسط معاونت علمی باید صورت گیرد گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به تقویت ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به عنوان کانون همکاری و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، حمایت مالی و پشتیبانی از تجاری‌سازی و اقتصادی کردن دستاوردهای پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: حمایت مادی و معنوی از نهادهای توانمند و دانش بنیان کشور در اجرای طرح‌های کاربردی در حوزه فناوری‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حمایت ویژه از شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر اقداماتی است که باید توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گیرد.

ایجاد شرایط اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و رشته‌های مرتبط
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه یکی از حوزه های مغفول مانده در بحث ایجاد شرکت‌های دانش بنیان حوزه علوم انسانی ، هنر و صنایع دستی است افزود: امیدوار هستیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی ، با ورود فناوری‌های جدید برای تجاری سازی محصولات در این بخش‌ها شرایط اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط را فراهم کنیم.
وی در خصوص تفاهم نامه امضا شده گفت : این تفاهم نامه بزودی اجرایی می شود و با اجرایی شدن آن شرایط برای تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در عرصه هنر و صنایع دستی ، نفوذ فناوری های مدرن به این بخش‌ها و شرایط برای به عمل نزدیک شدن ایده های نو در بخش های مربوط به گردشگری فراهم خواهد شد.


افزایش روند ورود گردشگران با اعمال سیاست‌های خارجی ایران
دکتر مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری فی مابین با معاونت علمی و فناوری را عاملی موثر در جهت حل مشکلات کشور دانست و گفت: سازمان میراث فرهنگی با تعاملات مثبت و دوسویه‌ای که دارد علاوه بر رسالت قانونی و فرهنگی‌اش می‌تواند نقش بسیار موثری در حل فرایند مشکلات کشور ایجاد کند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: هم اکنون در بخش گردشگری اتفاقات بسیار مثبتی رخ داده است چنانچه روند ورود گردشگران خارجی با اعمال سیاست‌های خارجی ایران افزایش یافته است.
دکتر سلطانی‌فر با اشاره به تفا‌هم‌نامه امضا شده با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در بخش صنایع دستی می‌توانیم خیلی سریع در روند تولید اشتغال در روستاها و افرادی که تحت پوشش‌های حمایتی مختلف هستند با سرمایه اندک اقدام کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
شایسته یادآوری ست؛ در این دیدار دکتر شیخ‌زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری، دکتر قاضی‌نوری، معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی، پرویز کرمی، مشاور رسانه‌ای معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر جمال‌الدینی، مشاور توانمند‌سازی و نوآوری در امور نخبگان از معاونت علمی و فناوری و دکتر گلشن، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی،  دکتر نامور مطلق، معاون صنایع دستی، علی‌رضا تابش، مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و امین عارف‌نیا، رئیس مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور داشتند.