در صورت تخصیص اعتبارات کافی و تامین تجهیزات مورد نیاز مرکز ملی تحقیقات نقشه‌برداری مغز، ضمن فراهم شدن امکان تحقیقات در مرزهای این دانش چندرشته‌یی در کشور، تشخیص و در مواردی درمان بیماری های مغز و اعصاب مثل صرع، پارکینسون، آلزایمر و ... با دقت و اثربخشی بالاتر در کشور میسر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مجتبی زارعی، استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس مرکز ملی تحقیقات نقشه برداری مغز که مدتی است که با همکاری دانشگاه ‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت خود را آغاز کرده است در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: پروژه راه اندازی مرکز نقشه‌برداری مغز ایران را از حدود 10 سال پیش که دانشیار دانشگاه آکسفورد بودم با برگزاری نخستین کارگاه آموزشی در زمینه نقشه‌برداری مغز با دعوت از متخصصان برجسته این رشته از انگلستان در بیمارستان امام خمینی(ره)‌ تهران پیگیری کرده و طی این سال‌ها با برگزاری دوره های آموزشی و همکاری پژوهشی با مراکز علمی داخلی در زمینه گسترش این دانش نوین در کشور فعالیت کرده ام. در نهایت حدود سه سال پیش در جلساتی که با معاون علمی و فناوری رییس جمهور وقت - دکتر سلطانخواه - داشتم قرار شد طرح پیشنهادی راه اندازی این مرکز را ارائه کنم.

وی افزود: طرح پیشنهادی تأسیس مرکز توسط وزارت بهداشت تصویب و مقرر شد بودجه‌ای از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای راه اندازی مرکز اختصاص یابد.

رییس مرکز ملی تحقیقات نقشه‌برداری مغز ایران خاطرنشان کرد:‌ اختصاص این بودجه منوط به کسب مجوز و تامین اعضای هیات علمی و ساختمان بود که در طول این مدت با دانشگاه‌های بزرگ کشور مذاکره شد که در نهایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی توافقنامه‌ای، فراهم کردن شرایط لازم برای راه اندازی مرکز را متقبل شد.

زارعی تصریح کرد: با تغییر معاون علمی و فناوری رییس جمهور، روند اختصاص بودجه مصوب که حدود 15 میلیارد تومان بوده و تا سقف 30 میلیارد تومان نیز قابل افزایش است با تاخیر مواجه شده که امیدواریم هر چه زودتر اعتبارات لازم جهت تامین تجهیزات پیشرفته مورد نیاز مرکز را دریافت کنیم البته از چند ماه پیش فعالیت‌های مرکز آغاز شده است.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بحث سلامت که تولیت آن در کشور با وزارت بهداشت است، ابراز امیدواری کرد روند فعالیت مرکز ملی نقشه برداری مغز توسط وزارت بهداشت که سه سال پیش با صدور مجوز از اجرای آن حمایت کرده، بدون دخالت سایر بخش‌ها با قدرت دنبال شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران خاطرنشان کرد: نقشه‌برداری مغز یک زمینه تحقیقاتی چندرشته‌یی در قلمرو علم پزشکی است که نتایج آن در تشخیص و درمان بیماری های مختلف مرتبط با مغز نیز کاربرد دارد. گستره این علم شامل مجموعه‌ روش‌هایی است که توسط آن‌ها اطلاعاتی از مغز گرفته شده و به صورت تصویر و نقشه‌هایی ارائه می‌شوند.

مشخصه مهم این تصاویر برخورداری از بعد زمان و مکان است که نشان می‌دهد هر کارکرد خاص مغز در چه زمانی و در کدام بخش مغز صورت می‌گیرد.

رییس مرکز ملی تحقیقات نقشه‌برداری مغز با تاکید بر ضرورت راه اندازی این مرکز برای قرار گرفتن کشور در خط مقدم این دانش جدید و ارائه دستاوردهای تشخیصی و درمانی آن به بیماران نیازمند اظهار داشت: فعالیت این مرکز ملی می تواند از سوء‌استفاده افراد سودجو از این حوزه علمی جلوگیری کند.

وی از جمله کاربردهای بالینی تکنیک‌های نقشه برداری مغز را در تشخیص بیماران مبتلا به صرع عنوان کرد و گفت: روش معمول تشخیص این عارضه که گرفتن نوار مغزی است تا 60 درصد توان تشخیص امواج غیر طبیعی را دارد در حالی که تجهیزات نقشه‌برداری مغز استفاده می‌شوند، شانس تشخیص را تا حدود 85 درصد افزایش می‌دهند. از طرف دیگر درمان صرع به روش جراحی نیز تا 90 درصد وابسته به این تکنیک ها است که با تامین این تجهیزات کمک قابل توجهی به بیماران مبتلا به صرع خواهد شد.

زارعی خاطرنشان کرد: این تجهیزات در تشخیص اختلالاتی مثل پارکینسون و آلزایمر و احتمالا بیماری MS نیز کاربردهایی دارند.

دکتر علی یونسی، استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران هم با ابراز خرسندی از استقبال خوب محققان از این کنفرانس اظهار داشت: این همایش شانزدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه جاری در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی افزود: 10 سخنران خارجی از انگلستان، دانمارک، هلند، فلاند و آلمان در این همایش شرکت دارند.

دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران ادامه داد: علم نقشه‌برداری مغزی دامنه وسیعی از متخصصان علوم اعصاب، روانپزشکی، متخصصان چشم و گوش و حلق و بینی و همچنین مهندسی پزشکی، فیزیک پزشکی، ریاضیات، آمار و روانشناسی را شامل می‌شود.

استادیار علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به 12 امتیاز بازآموزی این همایش برای برخی گروه های پزشکی از عموم محققان علاقمند برای ثبت نام و شرکت در همایش دعوت کرد.