دکتر سورنا ستاری در بازدید از خبرگزاری مهر با مدیران، دبیران و خبرنگاران بخش‌های مختلف دیدار کرد و به سوالات دبیران و خبرنگاران این خبرگزاری در حوزه علم و فناوری پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به نقل از خبرگزاری مهر؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از برگزاری تور علمی فناوری برای وزرای دستگاههای اجرایی در جهت فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشیدن حوزه پژوهش و نوآوری در کشور خبر داد و گفت: تاکنون 4 وزیر دولت، طی بازدید از پارک علم و فناوری پردیس از نزدیک با ظرفیت‌های علمی پژوهشی شرکت‌های دانش بنیان در این بخش آشنا شده‌اند.

سورنا ستاری در نشستی که در خبرگزاری مهر داشت، مهمترین مشکل حوزه فناوری کشور را عدم تجاری سازی فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشی و عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های علمی عنوان کرد و گفت: در مرحله اول باید ارتباط مناسبی میان دولت و دانشگاهیان با مراکز علمی پژوهشی برقرار شود.

ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش بنیان

وی ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان را مهمترین دغدغه سال جاری معاونت علمی و فناوری برشمرد و اظهار داشت: باید بازارهای کشور در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرند چرا که در این صورت به جای تکیه بر بودجه‌های سالانه دولتی، می‌توان از محل توانمندی‌های علمی کشور، کسب درآمد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید براینکه باید دانشگاهیان و اساتید دانشگاهی درگیر تحقیقات شوند افزود: پژوهشکده‌ها باید سیستم‌های پژوهشی سنتی را کنار بگذارند و به سمت سیستم‌های جدید هدایت شوند. براین اساس شناساندن و آگاهی رسانی از نمونه‌های موفق در کشور می‌تواند در ارتقای این بخش موثر واقع شود.

وزرایی که با تور فناوری به پردیس رفتند

وی افزود: با برگزاری تور فناوری، هر دو هفته یکبار یکی از وزرای دولت را برای آشنایی با فعالیت این مراکز، به پارک علم و فناوری پردیس می بریم. با اجرای این طرح قصد داریم راه‌های پژوهشی و کسب درآمد و افزایش توان علمی کشور را به وزرا نشان دهیم.

ستاری نمونه پارک فناوری پردیس را با حدود 180 شرکت مستقر، نمونه موفق پارک‌های علم و فناوری کشور عنوان کرد و گفت: وزرای بهداشت، ارتباطات و کار و معاونین وزیر مسکن تاکنون از پارک علم و فناوری پردیس بازدید کرده‌اند و قرار است بزودی وزیر نفت نیز برای آشنایی با فعالیت‌های پارک علم و فناوری، از پردیس بازدید کند. به این ترتیب وزارتخانه‌ها می‌توانند به جای تکیه بر یک درصد بودجه پژوهشی و ایجاد و تاسیس پژوهشگاه‌های بزرگ دولتی که کاربرد و کارایی چندانی ندارد با ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، هم به تحقیقات و نوآوری کمک کرده و هم برای این شرکت‌ها بازار کسب و کار ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه فروش شرکت‌ها از تکنولوژی در پارک فناوری پردیس مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان برآورد می شود و این درحالی است که کل بودجه پژوهشی دولت به این مرکز، از 8 سال پیش تاکنون 40 میلیارد بوده ادامه داد: باید دانشگاهیان را برای حضور در پارک‌های علم و فناوری آزاد بگذاریم تا به صورت رایگان به تحقیقات بپردازند و از جوانان برای ایجاد بازار کسب و کار حمایت کنیم.

ابلاغ آیین‌نامه جدید برای صادرات کالاهای فناوری

ستاری در مورد برنامه‌های معاونت علمی و فناوری برای حمایت از صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان نیز گفت: در حال راه‌اندازی و تجهیز دفاتر فناوری در بخش صادرات هستیم.

وی از امضای قرارداد با وزارت علوم برای حمایت از صادرات فناوری خبر داد و گفت: براساس این قرارداد، 3 درصد صادرات کالاهای فناوری، به شرکت‌های فناور به عنوان جایزه صادراتی تعلق می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور از تدوین آیین نامه دیگری برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صادرات فناوری خبر داد و گفت: براساس این آیین‌نامه که هفته آینده ابلاغ می‌شود، قرار است به ازای فروش شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌ها، 5 درصد سوبسید به این شرکت‌ها تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه این آیین نامه هفته آینده ابلاغ می‌شود، افزود: بزودی در جلسه‌ای با دانشگاه‌های کشور، ابعاد این آیین‌نامه را تبیین خواهیم کرد؛ با این شیوه قصد داریم حمایت‌هایمان را کانالیزه و هدفمند کنیم.