محققان شرکت گوگل با هدف افزایش امنیت جاده‌ها بویژه کاهش میزان تصادفات مرتبط با دوچرخه‌سواران، در حال طراحی خودروی خودران مجهز به فناوری‌های پیشرفته هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، استفاده از فناوری خودروهای خودران در خیابان‌ با چالش‌های متعددی از جمله عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و خیابان‌های فرعی با دید کور مواجه است.

پروژه خودروی خودران گوگل از سال 2012 در مرکز تحقیقات سری Google X lab آغاز شده و محققان بدنبال طراحی و ساخت وسیله نقلیه هوشمندی هستند که بدون نیاز به دخالت انسانی، به کاهش حوادث رانندگی و افزایش ضریب ایمنی رانندگی کمک کرده و امکان مطالعه، استراحت یا کار کردن را برای سرنشینان خودرو فراهم می‌کند.

خودروی خودران نیاز به کنترل توسط انسان ندارد، اما در صورت بروز هرگونه نقص در عملکرد رایانه امکان کنترل وسیله نقلیه توسط فرد وجود دارد.

حسگرهایی رادار و لیزرهای مختلف بصورت لحظه‌ای اقدام به تهیه نقشه از محیط اطراف خودرو می‌کنند و نرم‌افزار مخصوص گوگل اشیاء پیرامون را به 4 دسته تقسیم می‌کند که شامل خودروهای در حال حرکت، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و اشیاء ساکن – خودورهای پارک شده، علائم و موانع – است.

با هدف بهترین عکس‌العمل در هنگام مواجه با دوچرخه‌سواران، مهندسان برنامه نرم‌افزاری مخصوصی طراحی کرده‌اند که با رهگیری حرکات دست، چرخش احتمالی دوچرخه‌سوار را تعیین می‌کند.

فناوری خودروی خودران بر روی 12 خودروی لکسوس RX450H SUVs در مسافتی بالغ بر 1.1 میلیون کیلومتر از بزرگراههای آمریکا با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است و محققان امیدوارند که با توسعه این فناوری، امنیت جاده‌ها بطور قابل توجهی ارتقا پیدا کند.

پیش‌بینی می‌شود که فناوری خودروی خودران گوگل ظرف سه سال آینده (سال 2017) وارد بازار شود.

انتهای پیام

آزمایش عملکرد فناوری خودروی خودران بر روی خودروی لکسوس RX450H SUVs

خودروی خودران گوگل بدون نیاز به دخالت انسانی