تیمی از محققان دانشگاه مک‌مستر با همکاری محقق ایرانی مشکل آزمایش هزینه‌بر و کند آب را با معکوس‌کردن این فرآیند حل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، به جای انتقال آب به آزمایشگاه، سنا جهانشاهی انبوهی و همکارانش شیوه‌ای را برای انتقال آزمایشگاه به آب و ارائه این فناوری حیاتی در دستان مردم عادی طراحی کرده‌اند.

تیم علمی فرآیند شیمیایی پیشرفته و لازم برای آزمایش ایمنی آب را با سازگارکردن این فناوری به درون یک نوار تنفسی حل‌شدنی آسان کرده‌اند. با استفاده از این فناوری، با انداختن قرصی به درون آب و تکان‌دادن شدید آن، در صورت تغییر رنگ آب، می‌توان به ایمنی آن پی برد. این فناوری پتانسیل افزایش قابل‌توجه دسترسی به آزمایش سریع و مقرون به صرفه را در سراسر جهان داراست.

ایده استفاده از این فناوری زمانی به ذهن سنا جهانشاهی انبوهی، دانشجوی مقطع دکترای مهندسی شیمی، خطور کرد که وی هنگام خرید به نوارهای تنفسی برخورد کرد و متوجه شد همان ماده به کاررفته در این نوارهای حل‌شدنی می‌تواند دارای کاربردهای وسیع‌تری در صورت استفاده از آن در ساخت قرص جدید باشد.

محققان هم‌اکنون شیوه‌ای را برای ذخیره‌سازی دقیق مقادیر اندازه‌گیری‌شده آنزیم‌ها و دیگر عوامل فعال در قرص‌های ساخته‌شده از ماده به کاررفته در نوار تنفسی یافته‌اند و این قرص‌ها را به آزمایشگاه آنی تبدیل کرده‌اند.

ماده به کاررفته در این قرص pullulan نام دارد و زمانی که خشک است، به شکل جامد است. این ماده از عوامل حساس در مقابل تغییرات اکسیژن و دما محافظت می‌کند که این تغییرات می‌تواند آن‌ها را ظرف چند ساعت بلااستفاده کند. تاکنون چنین عواملی باید در دماهای بی‌نهایت سرد حفظ شده و درون شیشه‌ای در قطعات یخ خشک عظیم حمل می‌شدند که این فرآیند بسیار گران بود.

انتظار می‌رود تکنولوژی ارائه‌شده دارای کاربردهای عمومی مهمی برای آزمایش‌کردن آب در مناطق دورافتاده و کشورهای در حال توسعه‌ای باشد که با کمبود زیرساخت‌های آزمایشگاهی مواجه هستند. چون این فناوری به آسانی قابل‌مقیاس‌بندی است، به سرعت در بازار نفوذ خواهد کرد.

جزئیات این دستاورد در مجله Angewandte Chemie منتشر شد.