فرانسه اعلام کرد که وزارت دفاع پرو برای خرید یک ماهواره جاسوسی نوری با قدرت تفکیک پذیری بالا از شرکت ایرباس توافق نامه ای را با این شرکت به ارزش 211 میلیون دلار امضا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،
وزارت دفاع پرو توافق نامه دو جانبه ای را با ایرباس برای خرید یک ماهواره جاسوسی نوری با قدرت تفکیک پذیری بالا امضا کرده است. در این قرارداد فرانسه علاوه بر تحویل ماهواره ایی که باید در سال 2016 پرتاب شود به ارائه شبکه زمینی، مرکز پردازش داده ها و آموزش تکنسین های وزارت دفاع پرو در عملیات ماهواره ای و تجزیه و تحلیل تصویر موظف است. علاوه بر آن کشور فرانسه و همچنین شرکت هوافضایی این کشور، ایرباس، برای دادن مجوز به پرو برای دسترسی به منظومه ای شامل 4 ماهواره نوری و راداری مشاهده زمین که در حال حاضر در مدار هستند توافق کرده اند. این منظومه شامل دو ماهوارهPleiades با قدرت تفکیک پذیری بالا با کاربردی دوگانه بوده که عملکرد آن شبیه فضاپیمای پرو می باشد.

ایرباس اعلام کرد که این قرارداد 211 میلیون دلار ارزش دارد. این در حالی است که وزارت دفاع فرانسه در 24 آوریل ارزش این قرارداد را 150 میلیون یورو اعلام کرد.

مقامات پرو اعلام کردند که 50 مهندس از این کشور توسط ایرباس آموزش دیده اند، تا زمانی که ماهواره در سال 2016 پرتاب می شود پرو کارمندانی برای کنترل آن داشته باشد.همچنین این کشور یادآور شد که
مشخصات فنی بیش از نگرانی های مالی در الویت است . به گفته این وزارت، قدرت تفکیک پذیری این ماهواره که به معنای واضح نشان دادن هرچه بیشتر اجسام است یک ویژگی کلیدی برای این ماهواره می باشد.

به گفته برخی مسئولین، مزایده ایرباس/فرانسه در ترکیبی از امتیاز فنی و اقتصادی، امتیاز 72 را به خود اختصاص داد. در جایگاه دوم صنایع هوافضای اسرائیل با 68 امتیاز قرار دارد. دیموس اسپانیا ، با 56 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفته است و شرکت SSTL بریتانیا با 51 امتیاز در جایگاه چهارم قرار دارد. 

این شرکت همچنین اظهار داشت که پرو به مقایسه ماهواره جدید چینی SSOT که توسط ایرباس ساخته شده و در سال 2011 پرتاب شده است پرداخته و از این بابت اظهار ناراحتی کرد. ایرباس یاداور شد که فضاپیمای شیلی با قدرت تفکیک پذیری 1 متر از فضاپیمای پرو دقت کمتری دارد و پرو می تواند ادعای مالکیت ماهواره ای با بالاترین وضوح تصویر در آمریکای لاتین را داشته باشد.

ایرباس با اعلام اینکه اواخر سال 2013 و سال 2014، سالی پرفروش برای ماهواره هایی با قدرت تفکیک پذیری بالاست و با اعلام فروش فضاپیماهای خود به امارات متحده، مسکو و مراکش و پرو یادآور شد که این ماهواره ها به راحتی قابل مقایسه نیستند. اما حقیقت این است که ما با فناوری های مدرن با قدرت تفکیک پذیری زیر 1 متر وضوح بسیار بالایی در ماهواره های خود داریم.

پرو با این قرارداد با کمک فرانسه ظرفیت بیشتری برای افزایش استقلال و امنیت خود پیدا خواهد کرد.

منبع: هیتنا