پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از 7سال تلاش، ربات ماهی ساختند که حرکات موجودات زنده را تقلید می‌کند و می‌تواند مدل مناسبی برای اهداف تحقیقاتی، صنعتی و نظامی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ربات ماهی ساخت دانشگاه شریف شنای خود را از تلفیق شیوه‌های حرکت ماهی تن و کوسه ماهی یاد گرفته است. محمدعلی عباسپور، از همکاران پروژه ساخت ربات ماهی در باره این شیوه حرکت زیر آب می‌گوید: «سیستم رانش ماهی‌ها را می‌توان به صورت عبور یک موج پیوسته و تکرارشونده از بدن آن‌ها تصور کرد که به سیستم رانش موجی شکل مشهور است.

از مزیت‌های رانش موجی شکل، می‌توان به کاهش نیروی مقاومت آب در برابر جسم و کمک کردن این نیرو به کاهش توان مصرفی در شرایط حرکت با سرعت بالاتر اشاره کرد. این سیستم رانش همچنین از مهم‌ترین معایب سیستم‌های رانش معمول مثل پروانه که تولید سر و صدا می‌کنند، مبرّاست.»

به گفته این محقق نوع اسکلت ربات ماهی ساخته‌شده و مکانیزم تولید حرکات در این ربات نسبت به ربات‌های دیگر در نوع خود بدیع است. همچنین مکانیزم حرکت که با کنترل رفتاری موجود زنده و کاوش در فیلم‌های گرفته‌شده از ماهی‌ها، در حال شنا کردن طراحی شده است، با حرکات ماهی‌های زنده مطابقت خوبی دارد.

مجید عباسپور، نیز سرپرست پروژه ساخت ربات ماهی همچنین درباره کاربردهای این ربات توضیح داد: «این نوع ربات ها می‌توانند برای اهداف تحقیقاتی مثل بررسی محیط زیست دریایی، اهداف صنعتی مثل بررسی تأسیسات زیر آب، اهداف نظامی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار گیرد.

در صنایع نظامی به علت ویژگی رادار گریزی، این ربات کاربرد وسیعی در انجام ماموریت‌های شناسایی و ... دارد. در مسایل محیط زیستی به علت تشابه رفتاری می‌توان از این ربات جهت بررسی شرایط زیست محیطی گونه‌های مختلف آبزیان استفاده نمود.»

وی درباره دستاوردهای این پروژه افزود: «بررسی هیدرودینامیکی جریان حول ماهیان یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیار حائز اهمیت است. یکی از فواید این تحقیق،‌ به دست آوردن مدل مناسبی از نیروی رانش و قابلیت مانور ماهی برای زیر دریایی‌ها و کشتی‌ها است.»