بیست و نهمین جلسه شورای هماهنگی دبیران ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با دستور کار نحوه تعامل با جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این نشست با ریاست دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دبیران ستادهای توسعه فناوری، معاونین و مدیران معاونت برگزار شد.

دکتر طیبی در ابتدای جلسه به بررسی نمونه های تجاری شده از دستاوردهای علمی جهاد دانشگاهی پرداخت و توانمندی های این نهاد را در تجاری سازی علوم مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه، مبنای کار جهاد دانشگاهی را تامین نیازهای فناورانه جامعه و بخش صنعت کشور دانست و گفت: با توجه به تغییرات و پیشرفت های فراوان در علوم، نگاه ما به برنامه های کاربردی است و تلاش می کنیم نمونه های همسان با فناوری های خارجی را با هزینه تعدیل شده در داخل تولید کنیم.


رئیس جهاد دانشگاهی همچنین پیشنهاد کرد: اگر هر یک از ستادهای زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری الگوهای تجربه شده خود را در اختیار جهاد قرار دهد و تعامل سازنده ای میان بخش های مختلف این دو نهاد به وجود آید، می توانیم محصولاتی ارزشمند به بخش صنعت ارائه کنیم.
طیبی همچنین به نقش مهم مسائل فرهنگی در پیشبرد فعالیت های علمی در کشور اشاره و بر توانمندسازی آن به موازات بخش های علمی تاکید کرد.
در ادامه این نشست دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری با تاکید بر داشتن روحیه جهادی در عرصه مدیریت علمی، ابراز کرد: با داشتن نگاه فرهنگی و در ادامه آن نگاه اقتصادی در بخش های مختلف علوم، شاهد تحرک علمی در سراسر کشور خواهیم شد و در نتیجه با همکاری های خوبی که بین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی صورت خواهد گرفت، به اهداف اقتصاد مقاومتی هر چه سریعتر دست خواهیم یافت.

در بخش دیگری از این مراسم برخی از دبیران ستادهای فناوری، به ارائه پیشنهاداتی برای تعامل با جهاد دانشگاهی پرداختند. فعالیت جهاد در حوزه های به مغفول علمی، پرهیز از انجام کارهای از پیش صورت گرفته، توجه به تقویت اقتصادی شرکت های دانش بنیان، بازتعریف جهاد دانشگاهی، لزوم ارتباط هیات های علمی با جهاد دانشگاهی، تنظیم قرارداد بین بخش صنعت و جهاد دانشگاهی و انجام پروژه های بین دستگاهی، از جمله پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد.

ارائه گزارشی از برنامه اعتبار بودجه ای معاونت توسط علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع و پیشنهاد بازنگری در نظام بودجه ای و اعتباری زیرمجموعه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش دیگری از این نشست بود.

در پایان نیز دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری هوایی و هوانوردی گزارشی از فعالیت های انجام شده و محور فعالیت‌های آتی ستاد را تشریح کرد.