اولین شتاب دهنده خطی با قابلیت نابودسازی و درمان تومورهای سرطانی که طراحی و ساخت آن به تصویب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران رسیده است، پس از دو سال با تلاش متخصصان ایرانی و با استفاده از اجزاء خارجی در قشم ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، غلامحسین رحیمیˈ روز جمعه در حاشیه بازدید از مراحل مختلف طراحی و ساخت این دستگاه و چند طرح دانش بنیان در محل پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مهمترین دستاورد اجرای موفق این طرح  آشنایی متخصصان ایرانی با فناوری خارجی ساخت و عملکرد این دستگاه و تسلط به آن است اظهار داشت: دستاورد دیگر این طرح این است که نمونه دوم این دستگاه با اتکا به فناوری های بومی شده کشور، ساخته می شود.

به گفته وی، بخش های بومی شده این دستگاه بتدریج در نمونه های بعدی بیشتر خواهد شد، بطوری که در نهایت ایران صاحب یک برند ملی در حوزه شتاب دهنده های خطی خواهد بود.

وی این طرح را یکی از طرحهای موفق مرکز طرحهای کلان ملی فناوری دانست و گفت: این مرکز همیشه حامی مجریان این گونه طرح‌ها بوده و تاکنون همه طرح‌های مصوب این مرکز با موفقیت پیگیری و برخی از آنها نیز به نتیجه رسیده اند.

رحیمی با تقدیر از شرکت تابشگران تندرست قشم، مجری این طرح و پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم که زمینه اجرای این طرح بزرگ را فراهم آورده اند، اظهار امیدواری کرد که این دستگاه هرچه زودتر به یکی از مراکز درمانی انتقال یابد و به بهره برداری برسد.
رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه این مرکز هیچ محدودیتی در حمایت از طرح‌های توجیه پذیر شرکت های دانش بنیان ندارد، از تخصیص اعتبارت قابل توجه برای طرح‌های دانش بنیان در سال جاری از سوی دولت خبر داد.

رحیمی همچنین به تجاری سازی این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون افزون بر 8 طرح در بخش دارو و 5 طرح در بخش تجهیزات پزشکی، تجاری سازی  و وارد بازار شده است.

به گفته وی، 55 طرح نیز در بخش دارو به مرحله امضاء قرارداد و اجرا رسیده و 27 طرح هم در بخش تجهیزات پزشکی در حال اجراست.
رحیمی اظهار امیدواری کرد که امسال نیز افزون بر 12طرح کلان ملی فناوری در کشور رونمایی و افتتاح شود.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با اشاره به اینکه طرح‌های این مرکز بطور عمده در حوزه علوم تجربی و کاربردی است، از تصویب و در حال اجرا بودن یک طرح فرهنگی و علوم انسانی تحت عنوانˈ احداث، فعال سازی و ماموریت گرا کردن مراکز فرهنگی دیجیتال در کشورˈ خبر داد.

به گفته وی، این مرکز طرح‌های فرهنگی و علوم انسانی را نیز مثل سایر طرح‌ها مورد بررسی قرار می دهد ولی تاکنون غیر از طرح مذکور طرح دیگری در حوزه فرهنگی و علوم انسانی به این مرکز ارائه نشده است.

تا پیش از این، فناوری ساخت دستگاه شتاب دهنده خطی تنها در اختیار چند کشور از جمله آمریکا، ژاپن و چین بود که ایران با ساخت این شتابگر در زمره این چند کشور تولیدکننده این دستگاه قرار می‌گیرد.