پس از سالهای متمادی، ساکنان ایستگاه بین‌المللی می‌توانند به صورت زنده تصویر زمین و چرخش آن را به دور محور خود با کیفیت بالا مشاهده کنند. این فیلم ویدیویی از 4 دوربین رصدگر زمین با کیفیت فیلم برداری بالا که توسط فضاپیمای CRS-3 ساخت شرکت اسپیس ایکس تحویل داده شده است ضبط می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آزمایش رصد زمین با 4 دوربین HDEV) HD ) در ایستگاه فضایی بین المللی فعال شد. این دوربین ها با هدف مشاهده زمین بر روی بخش بیرونی ایستگاه فضایی نصب شده اند و در یک محوطه محصور تحت فشار و با درجه حرارت کنترل شده قرار گرفته اند.

با دسترسی به اینترنت می توان در هر زمان- به جز مواقعی که ایستگاه فضایی در بخش تاریک مدار قرار دارد- نمای کره زمین را از فاصله 400 کیلومتری (250 مایل) مشاهده کرد. قابل ذکر است که پریود مداری ایستکاه فضایی بین المللی 93 دقیقه است که بخش قابل توجهی از این زمان ایستگاه در سایه زمین قرار داشته و در این زمان نمی توان تصاویر خوبی به دست آورد.

فیلم تهیه شده از این دوربین ها به زمین منتقل می شود و در وب سایت ISS در دسترس عموم قرار می گیرد .زمانی که این آزمایش عملیاتی است دوربین ها به ترتیب از زمین فیلم برداری می کنند. زمان تغییر دوربین ها از یک دوربین به دوربین دیگر و همچنین زمانی که ایستگاه فضایی بین المللی در بخش تاریک مدار قرار دارد فیلم برای مدت زمان کوتاهی خاکستری و یا سیاه به نظر می رسد. قابل ذکر است که در طول دوره قطع ارتباط با زمین و یا زمانی که HDEV فعال نیست تصویر به صورت خاکستری دیده شده و یا ممکن است فیلم ضبط شده قبل نشان داده شود.

فراتر از این گام، هدف این آزمایش ارزیابی توانایی دوربین ها برای ماموریت های فضایی در آینده می باشد. زیرا دوربین های فضایی هزینه زیادی داشته و در صورت عملیاتی بودن این دوربین ها با کیفیت مورد نظر صرفه جویی فراوانی در هزینه های یک ماموریت فضایی حاصل می شود.

تجزیه و تحلیل این آزمایش به بررسی اثرات محیط زیست فضایی بر روی تجهیزات می پردازد و کیفیت فیلم ویدئویی به مهندسین برای انتخاب دوربین برای ماموریت های آینده کمک می کند. دانش آموزان دبیرستانی در طراحی برخی از اجزای HDEV به ناسا کمک کرده اند و همچنین تیم های دانشجویی نیز در این آزمایش کمک خواهند کرد.