نسخه سوم و آخر "ویراستیار" به عنوان نرم‌افزار تخصصی فارسی ویرایش در محیط رایانه توسط دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی به روز رسانی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توجه به اهمیت ویژه توسعه‌ خط‌ و زبان فارسی در فضای دیجیتال طی سال‌های گذشته، پروژه‌ پژوهشی- اجرایی خطایاب فارسی (ویراستیار) توسط شورایعالی اطلاع‌رسانی اجرایی شده و تاکنون چند نسخه‌ آن برای نیاز کاربران عرضه شده است.

نرم‌افزار "ویراستیار" افزونه‌ای برای "مایکروسافت ورد" است که برای استفاده کاربران فارسی‌زبان طراحی شده است و از قابلیت‌های ویراستیار می‌توان به اصلاح خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی و نشانه‌گذاری و نیز استانداردسازی متون فارسی اشاره کرد.

آخرین نسخه مورد استفاده کاربران نسخه 2، 4 و 5 محسوب می‌شد که با توجه به برخی اصلاحات مورد نیاز اکنون نسخه سوم ویراستیار منتشر شده است.

در مقایسه با نسخه پیشین، در این نسخه بازبینی‌ها و اصلاحات اساسی انجام شده و کامل‌ترین نگارش ویراستیار تا امروز تلقی می‌شود.

افزایش سرعت پیش‌پردازش متن، غنی‌تر شدن واژه‌نامه ویراستیار، تغییر قالب ویراستیار و چیدمان دکمه‌ها، افزایش سرعت بارگذاری، اصلاح خودکار نگارش همزه و تنوین و هماهنگی با ویندوز 8.1 برخی از این اصلاحات محسوب می‌شود.

تغییر اساسی در اصلاح نویسه‌ها، بهبود در اصلاح پسوندها و تصریف فعل‌ها، پردازش کناره‌های متن مانند اصلاح سربرگ‌ها و پانویس‌ها، بازنگری کلی و بهبود پردازش نشانه‌گذاری از دیگر تغییرات انجام شده است.

بهبود پیشنهادهای ویرایشی و خطایابی، گسترش محدوده پیشنهاد پیوسته‌نویسی از دو واژه به سه واژه، بازنویسی عنوان‌ها، پیام‌ها و تغییر پنجره‌ها، تغییر در تنظیمات و بهبود فرایند نصب، افزودن میان‌برهای جدید از جمله دگرگونی‌های دیگر نسخه سوم ویراستیار است.

نسخه 3 آخرین نسخه ویراستیار خواهد بود که از مایکروسافت‌ ورد 2007 نیز پشتیبانی می‌کند، با این‌حال، پیشنهاد می‌شود از نسخه‌های به‌روزتر ورد استفاده شود.

این نرم‌افزار تخصصی ویرایش از وب‌گاه virastyar.scict.ir بصورت رایگان قابل دریافت است و راهنمای بکارگیری و نصب آن نیز در این وبگاه در دسترس قرار دارد.