ناسا موشک اکتشافات تغییرات جوی Black Brant XII را برای مطالعات بین سیاره ای به فضا پرتاب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ناسا در می 2014 یک موشک اکتشافات تغییرات جوی با نام Black Brant XII را برای ارسال محموله ای با ماموریت اندازه گیری ماهیت ذرات بین سیاره ای به فضا پرتاب می کند.

در واقع کاوشگر پلاریمتریک هیدروژن یا HYPE نور منعکس شده توسط هیدروژن بین سیاره ای که در اصل در خارج از کهکشان جریان دارد را اندازه گیری می کند. در طول ماموریت، این کاوشگر نه تنها می تواند اطلاعاتی در مورد طبیعت فضا فراهم کند بلکه اطلاعاتی در مورد محیط کهکشان و چگونگی تعامل با خورشید و هلیوسفر را نیز ارائه می دهد.

اندازه گیری های موشک اکتشافات جوی اطلاعات مهمی در مورد اندازه و شکل جو هلیوسفر و همچنین در مورد میدان مغناطیسی بین ستاره ای فراهم می کند. این اطلاعات می تواند با نتایج کاوشگر بین ستاره ای ویجر ناسا و اندازه گیری های هیدروژن بین سیاره ای تلسکوپ فضایی هابل به منظور بهبود مدل مرز هلیوسفری و تعامل آن با محیط بین ستاره ای، ترکیب شود.

قابل ذکر است که موشک های اکتشافات جوی به منظور مطالعات و آزمایشات جوی طراحی شده اند. این پرتابگرها می توانند محموله را تا ارتفاع بین 50 تا 1500 کیلومتر (31 تا 932 مایل) حمل کنند. موشک Black Brant توسط شرکت بریستول ساخته شده و مکررا توسط آژانس فضایی کانادا و ناسا مورد استفاده قرار گرفته است.

پرتاب کاوشگر HYPE در 2 می 2014 توسط یک پرتابگر اکتشافات جوی Terrier-Black Brant از نیومکزیکو انجام شده است. مدت زمان پرتاب 9 دقیقه بوده و پرتابگر در این زمان به ارتفاع 185 مایلی می رسد.

والت هریس با همکاری دانشگاه آریزونا در توسان محقق اصلی این ماموریت است.