ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)/حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم فقط برای اندیشمندان و دانشمندان ما نیست بلکه متعلق به جهان اسلام است که با فراهم کردن مقدمات لازم می‌توان این جایزه را به جایگاهی درخور در دنیا و بخصوص جهان اسلام رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از ویژه‌نامه جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (mustafaprize)، مجالس قانون گذاری در کشورها، از معدود نهادهایی هستند که حضور و تاثیر آنان بر جوامع، بلامنازع و مسجل است. این نهاد سرنوشت ملت خود را از طریق قانون و نگاه علمی به مسائل جامعه، رقم می زند. از این رو، در عرصه مسائل علمی نیز مجلس قانون گذاری اهمیتی در رده اول دارد. در کشور ما نیز مجلس شورای اسلامی سال هاست که تلاش کرده تا قوانینی همسو با خواست مردم و در حین حال مبتنی و مطابق با شرایط روز تصویب کند. به سراغ حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رفتیم تا با او درباره رابطه قانون گذاری با مسائل علمی و ارتباط این نهاد با نهادهای همتراز کشورهای مسلمان گفت وگویی انجام دهیم. حاصلش در ادامه آمده است.

به نظر شما، تعامل و تبادل علمی با کشورهای جهان اسلام  و ایجاد ارتباط تاثیرگذار با این کشورها چه تاثیراتی در پیشرفت های علمی و فناوری ما در آینده خواهد داشت؟


با توجه به برنامه هایی که در سند چشم انداز پیش بینی شده است جمهوری اسلامی ایران باید در آینده ای نزدیک از لحاظ علمی در منطقه مقام اول را داشته باشد که در این زمینه کارهای خوبی انجام گرفته و برنامه ریزی هایی صورت داده شده است تا با کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی و بخصوص نخبگان جهان اسلام  که تعداد آنان هم کم نیست و در اقصی نقاط جهان پراکنده هستند ،ارتباطی سازنده ایجاد شود و بتوان از توان علمی این کشورها و همچنین کشورهای منطقه که از منابع مالی خوبی نیز برخوردارند  بهره ببریم از فشارهای مالی که اکنون با آن روبرو هستیم خارج شویم و به جایگاهی درخور برای دانشمندان و نخبگان کشور در زمینه های گوناگون علمی دست پیدا کنیم.


شما به توان مالی و جذب منابع برای برگزاری هر چه بهتر این جایزه اشاره کردید. صرف نظر از این موضوع فکر می کنید که در داخل کشور وظیفه تامین منابع مالی و جوایز بر عهده کدام نهاد است؟


در جلسه ای که در خدمت رهبر معظم انقلاب بویم و رییس جمهور هم در آنجا حضور داشتند،رهبر انقلاب تاکید داشتند که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که خاصیت اجرایی دارند،باید با تلاش های مسولان به سرانجام برسد و در این زمینه دولت باید منابع مالی را در بودجه پیش بینی کند و بطور قطع مجلس هم از این مصوبات استقبال خواهد کرد و در طرف مقابل در صورت اجرا نشدن این برنامه ها به اعتبار خدشه وارد می کند. 


جایزه علمی فناوری پیامبر(ص) از پتاسیل بالایی برای مطرح شدن در جهان اسلام برخوردار است. شما فکر می کنید که آثار و ثمرات این جایزه برای آینده علمی کشور و جایگاه نخبگان جهان اسلام چه میزان خواهد بود؟


با وجود اینکه در جهان جوایز بزرگ و معتبری به دانشمندان و چهره های علمی در طول سال اختصاص می یابد، ما باید در این مسیر با تفکر و برنامه ریزی دقیق به نحوی پا به میدان بگذاریم که فقط جنبه های معنوی این جایزه را در نظر نگیریم و با تامین منابع مالی قابل توجه بتوانیم اندیشمندان دنیا را برای حضور در این محفل ترغیب کنیم و از این منظر هم جاذبه هایی ایجاد کنیم که حضور چشمگیری داشته باشند، ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که این جایزه فقط برای اندیشمندان و دانشمندان ما نیست و متعلق به جهان اسلام است که با فراهم کردن این مقدمات می توان این جایزه را به جایگاهی درخور در دنیا و بخصوص جهان اسلام رساند.


شما فکر می کنید با هجمه های ضداسلامی که از سوی کشورهای غربی صورت می گیرد و اینکه آنان در تلاش هستند که از مطرح شدن دانشمندان و متفکران ایرانی در سطوح بین المللی جلوگیری بکنند،می توان از برگزاری جایزه جهانی پیامبر(ص) بعنوان یک اقدام جدی یاد کرد؟


ابتدا باید به این اشاره کنم که ما اکنون در مجامع جهانی به عینه شاهد این امر هستیم که مجلات و رسانه های معتبری که در جهان حضور دارند و انتشار میابند با نگاه غرض ورزانه در زمینه چاپ و درج مقالاتی که از جمهوری اسلامی ایران ارسال می شود سختگیریهای فراوانی صورت میدهند،د رحالی که این مطالب از قابلیت بالایی برخوردار هستند که این امر هم در زمینه پزشکی و هم در زمینه علوم غیر پزشکی  اتفاق می افتد و به راحتی می توان تاثیر لابی های صهیونیستی و استکبار را در این زمینه احساس کرد که با این وجود فکر می کنم که ما نیز باید به فکر ایجاد یک نمایه ی معتبر رسانه ای برای انتشار مجلات معتبر داخلی و جهان اسلام داشته باشیم.درخصوص جایزه پیامبر(ص) هم فکر می کنم شروع این حرکت و تداوم آن می تواند ایران را بعنوان ام القراء کشورهای اسلامی در زمینه های علمی و هم زمینه رسانه ای مطرح کند تا به رقابت با استکبار و کارشکنی های آنان بپردازیم.


به جریان رسانه ای اشاره کردید.فکر می کنید ما در زمینه تبلیغاتی در رسانه ها باید تا چه حدی جدیت به خرج بدهیم تا اتفاق خوبی در این زمینه صورت گیرد؟


از لحاظ  بعد تبلیغاتی باید بصورت جدی کار شود و من اعتقاد دارم که برای چنین جوایز و مراسمی از یک سال قبل از برگزاری باید زمینه های تبلیغات رسانه ای و معرفی آن به جهانیان آغاز شود که در این زمینه سفارتخانه ها نقش بسیار مهمی دارند و باید با تبلیغات علمی و وسیع این جایزه را به دانشمندان جهان اسلام در هر نقطه از کره خاکی معرفی کنند تا ما با بازتاب خوبی مواجه باشیم و در نهایت جایگاه جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء دهیم.