طی 10سال آینده شاهد حضور پررنگ تر روباتها در زندگی خواهیم بود به طوری که پلیس های روباتیک خیابانها را مدیریت می کنند، تاکسی ها بدون راننده تردد می کنند و دست پخت سرآشپزهای روباتیک سر سفره ها می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان دانشگاه میدلسکس انگلیس بر روی دو هزار شهروند این کشور نظر سنجی را در مورد افزایش نقش روبات ها در زندگی انسان طی دهه آینده انجام داده اند که نشان داد: بیش از یک سوم مردم از اینکه روبات شغل آنها را اشغال کند، نگرانند؛ همین تعداد هم نگرانی خود را از اینکه روبات ها نژاد انسان را تهدید کنند، ابزار داشتند.

این افکار سنجی حاکی از آن است که تا سال 2025، 45 درصد سربازان، 33 درصد کارگران کارخانه ها و 33 درصد فضانوردان با روبات جایگزین می شوند.

بیش از یک سوم افراد مورد بررسی نگرانی خود را از وجود پهپادها اعلام کرده و 45 درصد دیگر نیز معتقدند انگلیس طی 10 سال آینده به یک ارتش روباتیک مجهز می شود. به طور جالبی از هر 10 شرکت کننده یک نفر معتقد است روباتهایی شبیه روبات های روبوکاپ محافظ خیابانها خواهند شد و هشت درصد نیز می گویند به زودی هواپیما و قطار ها خودکار خواهند شد.

وقتی این بررسی به مشاغل خدماتی رسید مشخص شد که هشت درصد معتقدند در آینده نزدیک روبات ها در رستورانها گارسون می شوند و سه درصد نیز عرضه روبات های سرآشپز را انتظار دارند.

محققان این دانشگاه دریافتند بسیاری از مردم گمان می کنند آموزش به زودی به دست سیستم های اندرویدی سپرده می شود و 42 درصد معتقدند در آینده نزدیک معلمان در کلاس درس، جای خود را به روبات ها می دهند. بیش از یک دهم نیز  فکر می کنند این امر طی 20 سال آینده عملی می شود.

29 درصد دیگر از مردم نیز از اینکه خودروی خودکار بخرند ابزار خوشحالی کردند. از هر 10 نفر چهار نفر معتقدند وجود روبات هوش مصنوعی در هر خانه ای رایج و معمولی خواهد شد.

"مارتین اسمیت" استاد روباتیک این دانشگاه با انجام این نظرسنجی اعلام کرد : روبات ها در حال حاضر در مشاغل سخت مانند کارهایی که کثیف، خطرناک یا سنگین هستند به کار گرفته می شود. مشاغلی که بیش از بقیه در خطر اشغال توسط روبات ها قرار دارند مشاغل کم مهارت، روزمره، بسیار ساختاری، ساده و قانون مند در محیطی های ساکن و دارای چارچوب خشک است.

به گفته وی بعید به نظر می رسد روبات بتواند تمامی مشاغل را از چنگ انسان خارج کند اما به احتمال زیاد که نیاز به انسان در برخی از مشاغل کمتر می شود، چرا که روبات ها می توانند برای سالهای سال دستیار بمانند.

این نظرسنجی بر روی دو هزار شهروند انگلیسی به بهانه پخش یک درام  علمی تخیلی پلیسی با عنوان "تقریبا انسان" از تلویزیون این کشور انجام شده است. بیش از یک چهارم شرکت کنندگان بر این باورند روبات ها یا رایانه هوشمند در آینده قادر خواهند بود احساسات انسانی را حس کنند.

تقریبا نیمی از این شرکت کنندگان (46 درصد) فکر می کنند فناوری با سرعت زیادی در حال تکامل است و شیوه های سنتی زندگی را به نابودی می کشاند. با این حال پروفسور اسمیت می گوید هر چیزی که مفید باشد در خطر سوء مصرف قرار دارد و روبات ها نیز از این امر مستثنا نیستند.

به گفته وی، وقتی روباتها از نظر هوشی از انسان پیشی بگیرند، اگر خیلی خوش شانس باشیم شاید، ما را به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری خواهند کرد. در این نظر سنجی از هر 10 نفر یکی از داشتن فرزندی مشابه دیوید ابراز خرسندی کرد. دیوید کودک روباتیک فیلم "هوش مصنوعی" محصول 2001 است.

پروفسور اسمیت ادامه داد: در آینده روباتها هوش عاطفی خواهند داشت یا به طور دقیق تر روبات ها قادر خواهند بود،اگر نتوانند تمامی، اکثر نشانه ها یا رفتارهای هوش عاطفی را از خود نشان دهند. به گفته وی این روباتها احساس نخواهند داشت اما مانند بازیگران قادر خواهند بود هوش عاطفی را نشان دهند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: انتظار دارم روبات ها بتوانند سطوحی از هوش عاطفی بسیار بیش از آنچیزی که انسان قادر به انجام آن است ایجاد کنند که از آن جمله می توان به تفکر، قضاوت، حل مشکل، آزادی، خویشتن داری، خودشناسی و توجه کردن و شناسایی کردن احساسات و عواطف دیگران اشاره کرد.

اما اکثر انسانها نمی توانند روبات ها را به عنوان جایگزینی برای دوست یا فرزند خود در نظر بگیرند. اگرچه هزینه تولید چنین ماشینی می تواند حتی برای بسیاری از شرکت بسیار گزاف باشد اما با پیشرفت های علمی و فناوری در ساخت عضوهای یدکی برای بدن مانند قلب، ریه، چشم، گوش، پوست و غیره خلق موجودی که نیمی انسان و نیمی ماشین باشد از نظر فنی امکان پذیر است.