محققان پژوهشکده علوم و فناوریهای شیمیایی پژوهشگاه نفت، موفق به بومی سازی دانش ساخت و فرمولاسیون ضد کف مصرفی پالایشگاههای گاز شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با توجه به جایگاه ایران در تولید نفت و گاز در جهان و با توجه به الزامات توسعه پایدار، لزوم مدیریت در روند تولید منابع فسیلی و عرضه آن به بازار بیش از پیش احساس می شود.

از آنجایی که فرآیند شیرین سازی گاز در پالایشگاهها بدون استفاده از ضد کف مختل شده و روند تولید کاهش می یابد، تاکنون ضد کف ها به عنوان مواد شیمیایی استراتژیک بطور کامل از محل واردات تامین و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

از این رو پژوهشگران گروه پژوهش کاربرد مشتقات نفتی در صنایع در پژوهشکده علوم و فناوریهای شیمیایی پزوهشگاه نفت، بومی سازی دانش ساخت و فرمولاسیون ضد کف مصرفی پالایشگاههای گاز را با حمایت شرکت ملی گاز ایران کلید زدند.

تامین نیاز پالایشگاههای گاز به محصولات ضد کف با اتکا به توان و دانش داخلی، دستیابی به دانش بومی با رویکرد پژوهشی محصول محور و مدیریت و استفاده بهینه از تجارب و تخصص های موجود در کشور به منظور دفع تهدیدات برون مرزی از جمله اهداف اجرای این رویکرد پژوهشی محصول محور بوده است.

همچنین پژوهشگران این پروژه، استفاده مطلوب از فرصتهای موجود و کاهش وابستگی صنایع پالایشی گاز به فرآوردهای شیمیایی وارداتی، ارتقای جایگاه پژوهش و فناوری صنعت نفت و گاز در منطقه و سطح بین الملل، دستیابی به دانش طراحی و ساخت واحدهای تولید فرمولاسیون های ضد کف های سیلیکونی و آمادگی برای حضور در عرصه های جهانی را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرده اند.

تاکنون برای بومی سازی این پروژه، توانمندی های شرکتهای توسعه دهنده داخلی و قطب ها و مراکز علمی فعال در زمینه ترکیبات سیلیکونی شناسایی شده است.