معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان توانمندسازی نخبگان واشتغال‌زایی برای استعدادهای برتر است  گفت: ما آمادگی هرگونه حمایت از نخبگان کمیته امداد حضرت امام(ره) را داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در همایش تجلیل از نخبگان و جلوه‌های خودباوری که صبح امروز در کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: معاونت علمی و فناوری آماده هرگونه حمایت از استعدادهای برتر و مخترعان کمیته امداد است.

وی با اشاره به اینکه پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری نیز آمادگی تقویت مراکز رشد و توانمندسازی نخبگان را دارد اظهار کرد: این معاونت امکانات ویژه خود را در اختیار نخبگان تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌دهد.

وی افزود: دلیل اینکه نخبگان کمیته امداد مورد توجه ویژه معاونت علمی و فناوری قرار می‌گیرند یک لطف نیست، بلکه یک ضرورت است چرا که این افراد سختی کشیده‌اند و اکثر افرادی که در سختی آبدیده شده باشند انسان‌های مقاوم و توانمندی بوده و به همین دلیل بیشتر به فکر اختراع،  تجاری‌سازی، کارآفرینی و نوآوری هستند.

دکتر ستاری با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزود: قانون بسیار خوبی در مجلس تصویب شده و موجود است که روح حاکم بر آن حمایت و توانمندسازی نخبگان است، اما تا کنون این قانون اجرایی نشده بود و با شروع اجرا نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم. امیدواریم امسال بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مخترع باید بداند که اختراع گام اول است و راه برای رسیدن اختراع به بازار بسیار طولانی‌ست تصریح کرد: در این راه باید ثابت قدم بود، البته نهادهای واسطی همچون صندوق‌های حمایتی و مراکز رشد هستند که در این مسیر مخترع را یاری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد می‌تواند خود وارد عمل شود و به عنوان نهاد واسط به حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر  بپردازد اظهار کرد: همچون صندوق‌های ریسک پذیر، کمیته امداد می‌تواند خودش سرمایه گذاری کند و سهام شرکت‌های نوپا را به عنوان سرمایه گذار خریداری کند و یا با راه‌اندازی مراکز رشد در کمیته امداد در راه تجاری‌سازی اختراعات گام بردارد و البته ما در این مسیر به کمک کمیته امداد خواهیم آمد.

ستاری اضافه کرد: هدف بنیاد ملی نخبگان در دوره جدید توانمندسازی و ایجاد اشتغال است زیرا باید به نخبگان یاد بدهیم که چطور شغل ایجاد کنند و کارآفرین باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم با همتی که در بین مدیران کمیته امداد و خصوصا جناب آقای انواری وجود دارد بتوانیم همکاری دوجانبه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

دکتر ستاری در پایان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک با کمیته امداد گفت: امیدواریم سال بعد که در این همایش شرکت می‌کنیم بتوانیم آمار خوبی از حمایت‌هایی که از نخبگان و استعدادهای برتر کمیته امداد کرده‌ایم ارایه دهیم.

هوشیاری و مسئولیت پذیری از وظایف نخبگان است

همچنین در این مراسم مهندس انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی نیز با ارائه آماری از نخبگان کمیته امداد گفت: در بیست و چهار سال گذشته که عملیات امداد در این کمیته رخ داده است 340 هزار دانشجو از این نهاد فارغ‌التحصیل شده‌اند.

انواری ادامه داد: در حال حاضر 400 هزار دانش‌آموز و 100 هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند، همچنین 97 مرکز شبانه روزی، 107 کانون فرهنگی و 22 اردوگاه شبانه روزی از جمله امکانات کمیته امداد امام خمینی (ره) است که سالانه 200 هزار نفر از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب اشاره کرده‌اند، عدم احساس حقارت، هوشیاری و غافل نشدن از دشمن، شناخت درست مسایل اصلی و مشغول نشدن به استعدادهای فردی، مسئولیت پذیری و زنده نگه داشتن ریشه اسلام ناب که توسط امام خمینی(ره) تشکیل شد از جمله وظایف جوانان و به ویژه نخبگان است.
خاطر نشان می‌شود، در این همایش علاوه بر تجلیل از نخبگان و جلوه‌های خود باوری بنیاد ملی نخبگان و کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

شایسته یادآوری‌ست که دکتر ستاری، معاون علمی وفناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان به همراه دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و مهندس انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه جنبی اختراعات و دستاوردهای علمی نخبگان و استعدادهای برتر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) بازدید کردند.