شرکت Trident سریع ترین خودرو اسپرت جهان، با بالاترین بهره وری مصرف سوخت را، پس از بارها و بارها تاخیر، در بازارهای تجاری عرضه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، شرکت بریتانیایی Trident، سازنده ماشین های اسپرت، Iceni را با عنوان "سریعترین ماشین اسپرت دیزلی، با بیشترین بهره وری مصرف سوخت" روانه بازارهای تجاری کرد. این ماشین با بهره گیری از فن آوری جدید و به ثبت رسیده "تشدید گشتاور" سرعت 190 مایل در ساعت (306 کیلومتر / ساعت) را با قابلیت رانندگی2000 مایل (3219 کیلومتر) مسیر تنها با یک باک بنزین، همراه کرده تا شگفتی بسیاری از بازدیدکنندگان خود را برانگیزد.

Trident یک شرکت کلاسیک تولید کننده ماشین های اسپرت بریتانیایی است که از سال 1960 فعالیت داشته است. شرکت فعلی در سال 2005 توسط Phil Bevan و Daniel Monaghan تاسیس شد و زمان زیادی از تاسیس گشرکت جدید نگذشته بود که از Iceni رونمایی شد؛ اما آن چه که بیشتر از حد معمول طول کشید، عرضه این ماشین به بازارهای تجاری بود. مثل دیگر ماشین های اسپرت عجیب و غریب از شرکت های جدید و یا تازه احیا شده،Iceni نزدیک به یک دهه در چرخه قایم موشک بازی به دام افتاده بود. بطوری که آخرین باری که بعد از تاخیرهای چندباره، شنیده شد که Iceni وارد بازار خواهد شد، به سال 2011 برمی گردد.

Trident بالاخره در هفته گذشته اعلام کرد که Iceni برای سفارش مشتریان آماده است. البته نه تنها این مدل، بلکه شرکت مدل های Magna و Venture را نیز عرضه کرده است که همه این ها، با قیمت پایه و اجزای اصلی یکسان به فروش می رسند.

پایین تر از قسمت جلویی لاغر و انحنا دار Iceni موتور 6.6 لیتری توربو دیزل V8 قدرتمند و حجیمی قرار گرفته است که 395 اسب بخار قدرت و جالب تر از آن، 949 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. که این گشتاور را مدیون تکنولوژی "تشدید گشتاور" شرکت است. هدف Trident در ساخت Iceni استفاده از این فن آوری و ترکیب آن در عملکرد یک ماشین اسپرت با موتوری بزرگ و کورس حرکتی بالا و البته بهره وری مصرف سوخت عالی، مشابه یک موتور یک لیتری، بود. بنابراین Iceni اولین ماشین دارای این فناوری است که گفته می شود بهره وری مصرف سوخت را تا 50 درصد بهبود می بخشد.

به گفته Trident : "افراد عمدتا بر این باورند که قدرت اسب بخار تولیدی، تعیین کننده قدرت ماشین، سرعت و بهره وری سوخت است؛ اما در واقعیت، این گشتاور است که مهم است. Trident راه منحصر به فردی برای تشدید و چندبرابر کردن گشتاور تولیدی، به منظور بهبود عملکرد و بهره وری ماشین اختراع و به ثبت رسانده است که در تمام ماشین های اسپرت خود از آن استفاده کرده است."

همانطور که توسط Trident برآورد شده بود، این ماشین می تواند به سرعتی بیش از 190 مایل در ساعت (306 کیلومتر در ساعت) برسد و مسافتی حدود2000 مایل (3219 کیلومتر) را بدون توقف برای سوخت گیری طی کند. همچنین، این ماشین، صفر تا 100 خود را در 3.7 ثانیه پر کرد. راننده می تواند با هر دو نوع سوخت دیزل مبتنی بر مواد معدنی و یا بیودیزل سوخت گیری کند.

Trident سیستم انتقال قدرت شش سرعته خودکار و دیفرانسیل Iceni را خود طراحی کرده است و ماشین را بر روی یک شاسی از جنس فولاد ضد زنگ با درجه ویژه قرار داده است. مبنای انتخاب این ماده سختی و سفتی پیچشی آن بوده است. در مجموع، در قسمت خارجی و داخلی ماشین، 39 جزء قرار دادی، از جمله چرخ، صندلی، ابزارهای گوناگون، جلو پنجره و...دیده می شود.

علاوه بر نوع استاندارد این ماشین، Trident انواع دیگر ارتقاء یافته ی آن را نیز ارائه می دهد. از جمله مدل دارای Track Pack با موتوری که گشتاور تولیدی آن 1,424 Nm بوده و مجهز به دیفرانسیلی با شتاب گیری سریع تر، سیستم تعلیق تقویت شده و ... با قیمتی حدود 52هزار دلار آمریکا است.

طراحی بدنه Iceni یادآور طراحی ماشین های اسپرت انگلیسی گذشته مانند جگوارهای نوع E است. طراحی سقف مدل قابل تبدیل آن T شکل بوده و راننده و سرنشینان می توانند بصورت مستقل آن را کنترل و یا باز و بسته کنند. قسمت پایینی بدنه، با حالتی یکپارچه با دیگر قسمت های ماشین، از کاپوت و اتاقک عبور کرده و به قسمت حجیم و عضلانی روی چرخ های عقب منتهی می شود. بالک های دو طرف بدنه و سقف دو حبابی مدل Magna، باعث تمایز طراحی آن از دیگر مدل ها می شود.

بر اساس طرح ها و اسکچ های اولیه Venture، اتاقک بزرگ آن، عجیب تر از چیزی که انتظار داشتیم، به نظر می رسد. تلفیق شیشه عقب به شدت زاویه دار و انحنای زیاد قسمت پایینی بدنه، ظاهری نسبتا خشن به آن بخشیده است. شاید طراحان، قبل از تولید قطعی این ماشین، این ویژگی ها را اندکی تغییر دهند.

قیمت پایه هر سه مدل Iceni 162هزار دلار آمریکا تعیین شده که بصورت استاندارد، شامل ترمز دیسکی با سیستم خنک کاری هوا، دمپرهای مدل Pro Flex به همراه فنرهای Eibach، سیستم تهویه مطبوع، صندلی های چرم با گرم کن های داخلی، رادیو دیجیتال با بلوتوث می باشد. علاوه بر مجموعه Track Pack که توضیح داده شد، خریداران می توانند سه مجموعه ارتقاء یافته دیگر، از جمله Performance Pack با موتور تقویت شده 430 اسب بخاری و قیمت 19,062 دلارو یا دو مجموعه لوکس را انتخاب کنند. Trident ساخت ماشین های خود را آغاز کرده است و می گوید که در حال حاضر لیست انتظار خریداران تعداد محدود مدل های در حال ساخت آن، تکمیل شده است.