سوخت بیودیزل، که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می آید، نیازمند پالایشگاه ها و دستگاه های ویژه ایست که در آن گروه آلی استر با یک الکل جایگزین می شود. یک دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تربیت مدرس با همکاری ستاد بهینه سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت توانسته است دستگاه نیمه صنعتی تولید بیودیزل با ظرفیت 2 و نیم تن در هشت ساعت کار بسازد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، از دستگاه تولید پیوسته ی سوخت بیودیزل همزمان با 19 امین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد. سوخت بیودیزل یک سوخت پاک است که آن را به عنوان جایگزین گازوییل یا به همراه گازوییل در خودروهای گازوییل سوز به کار می برند.
احمد عباس زاده، دانشجوی دوره ی دکترای مکانیک دانشگاه تربیت مدرس، با راهنمایی دکتر برات قبادیان، دستگاه ساخت و تولید پیوسته ی سوخت بیودیزل را در 4 سال در اندازه نیمه صنعتی ساخته است. در این دستگاه ها از راکتورهای حفره زایی هیدرومکانیکی استفاده شده است.
به گفته عباس زاده، در این دستگاه برای انجام فرآیند پیوسته ی جداسازی گلیسیرین، از روش اعقاد الکترواستاتیکی بهره برده شده است.
به گفته استاد راهنمای این پروژه نیز، قرار است این همکاری، برای ساخت دستگاه های صنعتی و پس از آن راه اندازی پالایشگاه تولید بیودیزل یا زیست دیزل ادامه یابد. این دستگاه می تواند 2 و نیم تن زیست دیزل را در 8 ساعت کار تولید کند و برای نمونه به ازای 100 لیتر روغن ورودی، 85 لیتر سوخت زیست دیزل تولید می کند. 15 لیتر باقی مانده نیز گلیسیرین است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد.
سوخت زیست دیزل، به دلیل نداشتن گوگرد و سولفات سوخت به مراتب پاک تری به نسبت سوخت های فسیلی دیگر به شمار می رود. همچنین دی اکسید کربن خروجی از آن نیز تا 78 درصد کمتر از سوخت های فسیلی دیگر است. تولید بیودیزل در دنیا در چند سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است و اکنون سالانه نزدیک به نیم میلیارد گالن زیست دیزل در جهان تولید می شود. پیش بینی می شود که تولید زیست دیزل تا شش سال آینده، سال 2020 به 3 میلیارد گالن برسد.
کشور ایران، با چالش آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند و بسیاری از کلان شهرهای ما درصد آلودگی هوای بالایی دارند. به طوری که بر پایه آمار، سالانه 40 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.